بیماری سوختگی ساقه در بلوبری

سوختگی ساقه بلوبری

سوختگی ساقه بلوبری

بلوبری (Vaccinium spp) بومی شمال آمریکا است و در خاک های اسیدی رشد می‌کند. درختچه بلوبری فقط برای میوه های آن کاشته نمی‌شود گاهی اوقات برای ساختن پرچین نیز از این گیاه استفاده می‌شود، حتی می‌توان درختچه بلوبری را در گلدان نیز پرورش داد. در حالی که اکثر درختچه های بلوبری به بیماری ها و آفات مقاوم هستند، برخی از درختچه ها مستعد ابتلا به یک بیماری کشنده به نام سوختگی ساقه می‌باشند.

علت

سوختگی ساقه بلوبری یک بیماری قارچی ناشی از Botryosphaeria dothidea می‌باشد. اسپورهای پاتوژن به وسیله باد و باران منتقل می‌شوند و از طریق زخم های گیاه وارد می‌شوند. گیاهان جوان به این بیماری حساس تر هستند. برخی از ارقام بلوبری مانند Bluechip و Bounty نسبت به دیگر واریته ها، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.  گونه هایی از بلوبری که به بیماری مقاوم می‌باشند عبارتند از: O’Neal و Murphy.

علائم

علائم اولیه سوختگی ساقه بلوبری معمولا در اوایل تابستان رخ می‌دهد و خیلی زود باعث مرگ گیاه می‌شود. برگ ها به رنگ قهوه ای روشن یا قرمز در می‌آیند و گیاه به سرعت پژمرده می‌شود. ساقه هایی که دارای برگ های مرده هستند را از گیاه جدا کنید و آن را به صورت درازا برش دهید، اگر در داخل ساقه یک خط قهوه ای روشن وجود داشته باشد احتمال دارد که گیاه به بیماری سوختگی ساقه مبتلا شده باشد.

راه حل

متاسفانه، قارچ کش تاثیری برای درمان سوختگی های بنیادی ندارد. با بریدن ساقه های عفونی از زیر بخش های آلوده، از مرگ کل گیاه جلوگیری کنید. انتهای ساقه بریده شده را بررسی کنید در صورتی که شما بافت قهوه ای مشاهده کردید، قسمت بیشتری از ساقه را قطع کنید تا جایی که دیگر بافت قهوه ای رنگ را مشاهده نکنید. ساقه های آلوده را برای جلوگیری از گسترش اسپور قارچ نابود کنید.

ممانعت

چند راه کار برای جلوگیری از ابتلا به سوختگی های ساقه در بلوبری وجود دارد. از کود دادن به گیاه بعد از اواسط تابستان خودداری کنید. این کار از رشد جدید جلوگیری می‌کند، در نتیجه بخش جدیدی در گیاه وجود ندارد که در اثر سرما آسیب ببیند و بنابراین یک مسیر برای ورود قارچ بیماری زا وجود نخواهد داشت. از کاشت بلوبری در خاک های کثیف و خاک های خیلی شنی اجتناب کنید. درختچه بلوبری را در سال اول یا دوم هرس نکنید، فقط بخش های آلوده را حذف کنید. درنهایت، در زمان هرس با دقت عمل کنید.  حتی یک زخم کوچک می‌تواند یک فرصت برای ورود قارچ بیماری زا به گیاه باشد. همچنین تجهیزاتی که برای هرس استفاده می‌کنید باید تمیز باشند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ