دلایل کاهش تولید میوه در بوته بلوبری

چرا بعضی از بوته های بلوبری میوه های زیادی تولید نمی‌کنند؟

بلوبری

بلوبری (Vaccinium spp) یک گیاه مناسب برای کاشت در باغچه های خانگی است. برای پرورش بلوبری باید شرایط مناسبی فراهم کرد تا این گیاه بتواند رشد خوبی داشته باشد. گیاه بلوبری معمولا با آفات و بیماری ها درگیر نمی‌شود اما گاهی اوقات ممکن است برای آن مشکلاتی پیش بیاید. گیاه بلوبری در صورتی که شرایط مطلوبی داشته باشد می‌تواند 50 سال یا حتی بیشتر هم زندگی کند. میوه بلوبری غنی از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به صورت تازه خورده شود و یا در دسر، مربا، ژله و ... از آن استفاده نمود. با این حال، برخی از تولید کنندگان مشکلاتی دارند و ممکن است بوته های بلوبری که پرورش داده اند میوه های کمی تولید کنند. 

مشکلات محل کاشت

بوته بلوبری ممکن است میوه های زیادی تولید نکند زیرا دلیل آن مربوط به محل کاشت گیاه می‌باشد. در حالت ایده آل، گیاه بلوبری باید در یک مکان با آفتاب کامل کاشته شود. این گیاه می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند، اما اگر بوته های بلوبری به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکنند، میوه های کمتری تولید می‌کنند. علاوه بر این برای رشد سالم بلوبری و توسعه آن ها، بوته های بلوبری باید در خاک های اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 کاشته شود. بنابراین قبل از کاشتن بوته بلوبری باید PH خاک را تست کنید. در صورتی که PH بین 5 تا 6.5 باشد، برای افزایش اسیدیته خاک باید به خاک گوگرد اضافه کنید. در صورتی که PH پایین تر از 4.2 باشد باید به خاک آهک اضافه نمایید تا سطح اسیدیته خاک به میزان مناسب برسد. چند ماه بعد از اصلاح خاک، دوباره PH خاک را تست کنید و قبل از کاشت بلوبری از PH مناسب خاک مطمئن شوید. اگر PH خاک بیشتر از 6.5 باشد، این خاک برای کاشت بلوبری مناسب نمی‌باشد و از اصلاح خاک صرف نظر کنید.

هرس نامناسب

درختچه بلوبری می‌تواند تا ارتفاع 120 تا 240 سانتی متر رشد کند و نیاز دارد که به طور منظم هرس شود. با این حال، هرس نامناسب می‌تواند باعث کاهش تولید میوه بلوبری شود. بیشتر میوه ها بر روی شاخه های یک ساله تشکیل می‌شوند. بنابراین اگر شما بوته بلوبری را بیش از حد هرس کنید، همه شاخه های یکساله را از بین می‌برید و در نتیجه بوته بلوبری میوه های کمی تولید می‌کند. در عوض شما باید شاخه های قدیمی تر را هرس کنید، آن هایی که 4 تا 6 ساله هستند. هنگامی که شاخه های بلوبری به این سن می‌رسد، این شاخه ها بلندتر نمی‌شوند. هرس را از پایه نزدیک زمین انجام دهید، اجازه دهید شاخه های جدید از ریشه رشد کنند. همچنین از هرس کردن نوک شاخه های یکساله نیز خودداری کنید. این قسمت جایی است که جوانه های میوه تشکیل می‌شود و اگر نوک این شاخه ها بریده شوند، هیچ میوه ای تا سال بعد تولید نمی‌شود.

بیماری ها

خوشبختانه بوته بلوبری مشکلات کمی در اثر بیماری دارد. با این حال، یک بیماری به نام توت مومیایی شده (mummy berry) وجود دارد که می‌تواند میوه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری توسط یک قارچ بر روی میوه هایی که در طول زمستان بر روی زمین می‌افتند، ایجاد می‌شود. اسپور قارچ بعد از حمله به بافت ساقه جوان، باعث پژمرده شدن برگ ها و شکوفه ها می شود. زمانی که این اتفاق می افتد میوه های بلوبری کوچکی تولید می شوند که رنگ طبیعی ندارند. در نهایت میوه به زمین می افتد و چرخه بیماری ادامه پیدا می‌کند. برای جلوگیری از تکرار این مشکل، هر میوه بلوبری که بر روی زمین افتاده است و همچنین علف های هرز را از اطراف بوته های بلوبری حذف کنید تا گردش هوا در اطراف درختچه بلوبری بهبود یابد.

پرنده ها

متاسفانه پرنده ها برای تولید کنندگاه بلوبری یک مشکل محسوب می‌شوند زیرا پرنده ها هم به این میوه های خوشمزه علاقه دارند. اگر بوته بلوبری به درستی محافظت نشود، ممکن است میوه ها مورد حمله پرنده ها قرار بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق، تولید کنندگان باید یک محافظ برای درختچه های بلوبری فراهم کنند. روش اول این است که یک پوشش توری برای بوته های بلوبری درست کنند تا پرنده ها نتوانند به میوه ها دسترسی پیدا کنند. روش دوم برای فراری دادن پرنده ها این است که به نحوی آن ها را از نزدیک شدن به بوته بلوبری برترسانید. مثلا می توانید در نزدیکی درختچه بلوبری یک ماهی تابه آویزان کنید و یا یک جغد عروسکی در نزدیکی بوته قرار دهید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ