آیا بدون استفاده از حشره کش، میوه های بلوبری به کرم آلوده می‌شوند؟


آیا در صورتی که پرورش بلوبری از اسپری حشره کش استفاده نشود، میوه ها دارای کرم خواهند بود؟

آفات کرم مانندی که شما در بلوبری می‌بینید به احتمال زیاد کرم مگس سرکه با بال های خالدار است (Drosophila suzukii). شما می‌توانید بازده محصول خود را با نظارت بر مگس ها بیشتر کنید و در صورت دیدن آن ها از اسپری حشره کش استفاده نمایید.  

دروزوفیلا سوزوکی

دروزوفیلا سوزوکی ماده تنها به اندازه 1.5 میلی متر است، پوست میوه های بلوبری را سوراخ می‌کند و در داخل میوه ها تخم می‌گذارد. زمانی که کرم ها از تخم بیرون می‌آیند، کرم در داخل گوشت تغذیه می‌کند. گوشت میوه قهوه ای رنگ، نرم می‌شود و پوست آن چروکیده می‌گردد. مگس سرکه دروزوفیلا سوزوکی بسیار به دروزوفیلا ملانوگاستر (Drosophila melanogaster) شبیه است ولی دروزوفیلا ملانوگاستر فقط باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

نظارت بر محصولات

نظارت بر محصول برای دیدن نشانه های اولیه از هجوم حشرات بهترین تشخیص برای تعیین زمان استفاده از اسپری حشره کش می‌باشد. بررسی را زمانی شروع کنید که رنگ میوه ها صورتی می‌شود. شما به یک ذره بین دستی برای دیدن سوراخ های کوچک روی میوه ها نیاز دارید. راه دیگر برای دیدن سوراخ روی میوه این است که به آرامی به میوه فشار آورید تا در صورت وجود سوراخ آب میوه از سوراخ بیرون آید. قرار دادن تله در اطراف گیاه بلوبری نمی‌تواند از آسیب رساندن حشره به میوه جلوگیری کند اما می‌تواند  شما را از حضور آن ها با اطلاع کند. اگر شما مگس سرکه را تشخیص دهید، باید میوه های آلوده را از در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، در آن را ببندید و آن ها را دور بیاندازید. میوه های بلوبری را باید در اسرع وقت برداشت کنید تا حشره ها به آن ها آسیب نرسانند.

ساخت تله برای مگس سرکه

شما باید یک ظرف یک لیتری در دار تهیه کنید. در قسمت بالایی ظرف چند سوراخ به قطر 4.5 تا 9 میلی متر ایجاد کنید. به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر سرکه سیب در ته ظرف بریزید و یک قطره صابون مایع برای شکستن کشش سطحی به سرکه سیب اضافه نمایید بنابراین زمانی که حشره روی سرکه سیب قرار بگیرد غرق می‌شود. تله را در در سایه شاخه های نزدیک به میوه قرار دهید و حداقل هفته ای یک بار آن را بررسی کنید.

جلوگیری از هجوم حشرات با استفاده از تور

شما می‌توانید گیاهان را با استفاده از تور بپوشانید تا از هجوم مگس سرکه به گیاه جلوگیری نمایید. به دلیل این که مگس سرکه بسیار کوچک است شما باید از توری استفاده کنید که سوراخ های آن کمتر از 1 میلی متر باشد. گیاه را زمانی که میوه های بلوبری شروع به صورتی شدن می‌کنند بپوشانید، زیرا نشانه رسیدن میوه ها می‌باشد. تور را از سطح زمین متصل کنید تا حشرات نتوانند از زیر تور به گیاه دسترسی پیدا کنند. 

حشره کش برای کنترل حشرات

حشره کش حاوی 11.6 درصد اسپینوزاد برای مگس سرکه با بال های خال دار موثر است و این حشره کش سمیت کمتری نسبت به سایر حشره کش ها برای محیط زیست دارد. دو سوم قاشق چایی خوری از حشره کش حاوی اسپینوزاد را با یک گالن آب به خوبی مخلوط کنید. از یک سم پاش برای اعمال حشره کش روی بوته بلوبری استفاده نمایید (فقط زمانی که میوه ها صورتی رنگ می‌شوند ). اقدامات احتیاطی و نکات موجود بر برچسب حشره کش را حتما مطالعه کنید. در صورت لزوم 7 تا 10 روز بعد دوباره از حشره کش استفاده کنید.

ایمنی در زمان استفاده از حشره کش

قبل از استفاده از حشره کش حاوی اسپینوزاد، کل برچسب را بخوانید و دقیقا مطابق دستورالعمل از آن استفاده نمایید. در هنگام استفاده از حشره کش، لباس های آستین بلند، دستکش، جوراب و کفش بپوشید. زمانی که یک نسیم قوی در حال وزیدن است از حشره کش استفاده نکنید. در زمان استفاده از حشره کش، از نزدیک شدن کودکان و حیوانات خانگی به گیاه جلوگیری کنید. بعد از استفاده از حشره کش دست های خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید. حشره کش را دور از دسترس کودکان نگه داری کنید.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ