میانگین برداشت گوجه فرنگی در کشت هیدروپونیک

 

با ظهور سیستم‎های رشد هیدروپونیک، افرادی که گوجه‎فرنگی دوست دارند (Lycopersicon spp.) دیگر نباید برای تابستان یا پاییز منتظر بمانند تا برای کاشت آن اقدام کنند. آن‎ها می‎توانند گوجه را در تمام طول سال و در هر منطقه‎ای که می‎خواهند کشت دهند. تعداد گوجه‎های بدست آمده از یک باغ هیدروپونیک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

 

میانگین باردهی گوجه فرنگی در کشت هیدروپونیک

 

عملکرد معمولی هر گیاه گوجه فرنگی به طور سالانه، 18 کیلو می‌‌باشد. اگر گیاهان شما کمبود مواد مغذی داشته باشند، عملکرد گیاه پایین می‌آید. در شرایط مطلوب هر گیاه می‌تواند 20 تا 22 کیلو گوجه در طول سال تولید کند. 

 

Imagem


مراقبت‌های اولیه برای کاشت هیدروپونیک گوجه فرنگی


برای پرورش گوجه فرنگی به صورت هیدروپونیک، زمانی که روزانه 16 تا 18 ساعت نور دریافت کند و از طریق یک سیستم آبیاری قطره ای یا یک جدول سیلاب و تخلیه، آبیاری شوند بهترین عملکرد را خواهند داشت. محدوده pH مطلوبِ مورد نیاز برای رشد گوجه‎فرنگی هیدروپونیک از 5/8 تا 6/3 است. کاهش pH با اضافه کردن اسید فسفریک و افزایش آن با اضافه کردن هیدروکسید پتاسیم امکان‎پذیر است. در طول روز دما را باید بین 18-23 و در شب 12-18 درجه سانتی‎گراد حفظ کرد. محلول مغذی را هفتگی تغییر دهید. گرده افشانی گوجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرنگی هیدروپونیک را با دست انجام دهید. جهت این‎کار ترجیحا از یک قلم‎موی نرم استفاده کنید.


بیماری‎ها


درصورت بیماریِ گیاه، تولید گوجه بسیار کاهش پیدا می‎کند. گوجه‎فرنگی هیدروپونیک می‎تواند از بیماری‎های باکتریایی، ویروسی ویا قارچی رنج ببرد. عفونت‎های باکتریایی ممکن است سبب ایجاد لکه‎های کوچک و آبکی بر روی میوه‎ها شوند، و بعدها لکه‎های تیره‎رنگ را به وجود می‎آورند. برگ‎های عفونی ممکن است لکه‎های تیره‎ی قهوه‎ای داشته باشند. گوجه‎فرنگی هیدروپونیک نیز ممکن است در مقابل ویروس موزاییک تنباکو تسلیم شود و بر روی برگ‌ها نواحی چروک و تیره ایجاد شود. بیماری‎های قارچی مثل زنگار، کپک پودری، Verticillium wilt و Fusarium wilt نیز می‎توانند گوجه‎فرنگی را تحت تاثیر قرار دهند. در گیاهان آلوده به زنگار یه قالب خاکستری بر روی برگ‎ها و میوه‎ها ایجاد می‎شود در‎حالی که کپک پودری برگ‎ها را با یک ماده سفید و پودری پوشش می‎دهد. Verticillium یا Fusarium wilts نیز به نوبه‎ی خود برگ‎ها را زرد می‎کنند و قسمت پایین ساقه نیز زرد یا قهوه‎ای می‎شود. هر دو بیماری به تدریج سبب پلاسیدن و از بین رفتن گیاه می‌شوند. سایر بیماری‎های قارچی ممکن است باعث ایجاد لکه‎های قهوه‎ای یا سیاه در سراسر گیاهان آلوده شوند. به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری، از گیاهان مقاوم در برابر بیماری استفاده کنید و از آبیاری زیاد و آسیب به گیاه جلوگیری کنید.


آفات


برخی از آفات، مشکل جدی برای گیاه هیدروپونیکِ شما می‌توانند ایجاد کنند. آفات مانند whiteflies، کرم‎های میوه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای، کرمک، کرم کلم و عنکبوت، واقعا می‎توانند ایجاد مشکلات جدی برای گیاه کنند. Whiteflies یک پوشش چسبنده را در پشت برگ‎ها ایجاد می‎کند که گاهی اوقات حتی پوشش قالب می‎شود. کرم‎ها گوجه‎فرنگی را می‎خورند و حفره‎های عمیق وکوچکی بر روی آن ایجاد میکنند. Leafminers داخل برگ‎ها تونل می‎زند و حضور سوراخ‎های بزرگ در برگ‎ها می‎تواند وجود کرمِ کلم را نشان دهد. عنکبوت‎های خال‎دار پشت برگ قرار می‎گیرند و لکه‎های زرد‎‎رنگ را ایجاد می‎کنند و شروع به تنیدن تار می‎کنند. برای جلوگیری از مشکلات آفت‎زدگی بهتر است که کشت هیدروپونیک را در محیط داخلی انجام دهید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ