آروگولا چیست؟

همه چیز راجع به آروگولا!

آروگولا

سبزی آروگولا

آروگولا (Arugula) از زمان روم باستان پرورش داده می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای اولین بار از آروگولا به عنوان گیاهان دارویی و آفروفیزیا استفاده می‌شد. اکنون برگ‌های آن در غذاهای ایتالیایی بسیار محبوب است و در سراسر جهان پرورش داده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها به رنگ سبز پررنگ و دارای شکاف های عمیق در بالا و پایین در هر دو طرف می‌باشند. بعضی از برگ‌ها دارای انتهای گرد و برخی دیگر دارای نقاط برجسته هستند. آروگولا غالباً به عنوان یک سبزی سالادی به صورت خام خورده می‌شود اما می‌توان از آن در غذاهای متنوعی نیز استفاده کرد.
اگرچه آرگولا در مخلوط‌های سالاد استفاده می‌شود، اما در حقیقت عضو خانواده کلم و خردل سبز است. این امر طعم تند و فلفلی آن را نشان می‌دهد که برای سرآشپزها و آشپزهای خانگی بسیار محبوب است و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. آروگولا همچنین با نام‌های روکولا، روکت و شابانک نیز شناخته می‌شود. این سبزی را می توان در تمام طول سال یافت کرد اما در بهار و پاییز معمولا به مقدار بیشتری وجود دارد. این سبزی به آسانی پیدا می‌شود و قیمت آن نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

چگونگی استفاده از آروگولا

سالاد آروگولا

آروگولا معمولا به صورت دسته‌ای فروخته می‌شود. بنابراین بعد از خرید و زمان استفاده، به خوبی آن را بشویید. آروگولا اغلب در سالادها به صورت خام سرو می‌شود. طعم تند آن با طعم‌هایی مانند پنیر شور و مرکبات همخوانی زیادی دارد. همچنین در غذاهایی مانند پیتزا و پاستا و سایر فست فودها نیز استفاده می‌شود. آروگولا در انواع سس‌ها، سوپ، ماکارانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طعم آروگولا
آروگولا دارای طعم تند فلفلی و کمی ترش است. این سبزی طراوتی دارد که آن را به یک سبزی محبوب در سالاد تبدیل کرده است. برگ‌ها ترد بوده و ساقه ظریفی دارند. زمانی که پخته می‌شود، بافتی شبیه به اسفناج دارد. عطر و طعم و تندی آروگولای پخته شده نسبت به آروگولای خام ملایم تر است. 
دستورالعمل‌های استفاده از آروگولا
آروگولا را می‌توان در سالادهای حاوی کاهو برای عطر و طعم بهتر مخلوط کرد. در چنین سالادی استفاده از انواع سرکه‌ها و یا آب مرکبات عالی است و طعم تند آروگولا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. رنگ سبز آروگولا در غذاهای پخته شده بسیار عالی است و به چشم می‌آید. در غذاهای حاوی اسفناج یا کاسنی فرنگی، به جای اسفناج و کاسنی می‌توان از آروگولا استفاده کنید. همراه با سیب زمینی و کالباس، آروگولای وحشی ترجیح داده می‌شود.
آروگولا در سس پستو نیز عالی است. سعی کنید هنگام تهیه این سس، از آروگولا و ریحان به میزان مساوی استفاده کنید.

خرید آروگولا

آروگولا دقیقا مانند اسفناج به صورت دسته‌ای فروخته می‌شود. دسته‌های آروگولا در تمام سال در سوپرمارکت‌ها و سبزی فروشی‌ها موجود است. در بهار و پاییز بیشتر دیده می‌شود. آروگولای وحشی نیز در بهار و پاییز در بازار کشاورزان پیدا می‌شود.
برگ‌های سبز روشن و یکنواخت را انتخاب کنید. برگ‌های زرد و پژمرده و آسیب دیده را خریداری نکنید.  اگر خودتان در باغچه آروگولا می‌کارید، زمانی که هوا خنک است آروگولا را در آفتاب کامل بکارید. برگ‌های کوچک آروگولا را می‌توان سه تا چهار هفته بعد از جوانه زنی برداشت کرد. برای برداشت برگ‌های بزرگ بیش از یک ماه باید صبر کنید.

خرید آروگولا

ذخیره آروگولا

آروگولا

دسته‌های باز شده آروگولا را دستمال کاغذی قرار دهید و در یک کیسه پلاستیکی بگذارید. در این صورت تا 2 روز می‌توانید آروگولا را در یخچال نگه دارید. زمانی که می‌خواهید از آروگولا استفاده کنید آن را بشویید. 
دسته‌های باز نشده آروگولا را می‌توان تا 5 روز در یخچال نگه داشت. بعد از باز کردن، بهتر است ظرف یک یا دو روز از آن استفاده نمایید. آروگولای پخته شده را تا 3 روز می‌توان در یخچال نگه داری کرد. فریز کردن آروگولا توصیه نمی‌شود. برگ‌های آروگولا را می‌توان خشک کرد و سپس استفاده نمود.

مزایا و مواد مغذی آروگولا
یک فنجان آروگولای تازه حاوی 5 کالری و تقریبا بدون چربی است. سبزیجات سبز منبع غنی از ویتامین K هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند و باعث قوی شدن استخوان‌ها می‌شوند. همچنین سرشار از ویتامین A است که به حفظ سلامت پوست و بینایی کمک می‌کند. آروگولا حاوی آب زیادی است و بنابراین یک سبزی عالی برای رژیم غذایی می‌باشد.
واریته‌های آروگولا
دو نوع آروگولای معمولی و آروگولای وحشی وجود دارد. آروگولای وحشی طعم تندتری نسبت به آروگولای معمولی دارد و در آشپزی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آروگولای معمولی بیشتر در سالاد استفاده می‌شود. برگ‌های آروگولای وحشی نسبت به آروگولای معمولی بلندتر هستند.

 


 

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ