کاشت درخت پلومریا

پلومریا (به انگلیسی Plumeria)

پلومریا یک درخت گرمسیری است و به دلیل گل های بسیار زیبایی که تولید می‌کند معروف شده است. در مناطق با آب و هوای سرد می‌توان پلومریا را در گلدان کاشت و زمانی که در پاییز و زمستان هوا سرد می‌شود آن را به داخل خانه آورد. از نام های دیگر پلومریا می‌توان گل یاسمن و گل هاوایی را نام برد. گل پلومریا از محبوب ترین گل ها در جهان است و طرفداران زیادی دارد. 

درخت پلومریا ساقه ضخیمی و برگ های چرم مانند دارد و از اوایل تابستان تا پاییز گل های فراوانی تولید می‌کند.در مناطق استوایی درخت پلومریا می‌تواند تا ارتفاع 9 متر رشد کند، ولی معمولا ارتفاع آن در سایر مناطق 5 تا 6 متر می‌باشد. انواع کوتاه تر را می‌توان کاشت و هرس نمود و به عنوان پرچین از آن استفاده کرد.  گل های زیبای پلومریا 5 تا 10 سانتی متر قطر دارند و بسیار معطر می‌باشند. بنابراین با کاشت درخت در نزدیکی یک پنجره یا در بالکن می‌توان از عطر این گل لذت برد. پلومریا معمولا در گلدان کاشته می‌شود و گل های آن برای استفاده در دسته گل عالی هستند.

گل پلومریا

کاشت درخت پلومریا از بذر

سخت ترین بخش کاشت پلومریا پیدا کردن بذر آن است، در حالی که کاشت و رشد پلومریا از بذر کار سختی نیست. 

1 – خاک را برای کاشت پلومریا آماده کنید. 2 قسمت خاک گلدان بدون کود و یک قسمت پرلیت را به خوبی مخلوط نمایید. مخلوط خاک را مرطوب کنید به صورتی که ذرات در کنار هم قرار بگیرند اما نه به صورتی که آب از آن چکه کند.

2 – گلدان ها را از مخلوط خاک گلدان و پرلیت پر کنید.

3 – با انگشت خود یک سوراخ در وسط خاک گلدان ایجاد نمایید.

4 – هر بذر را در سوراخ قرار دهید به نحوی که بال کاغذی بذر خارج از خاک قرار بگیرد.

کاشت بذر پلومریا

5 – خاک اطراف دانه را فشار دهید و اجازه دهید بال کاغذی نمایان باشد.

6 – گلدان ها را در یک مکان آفتابی قرار دهید. گلدان ها باید جایی قرار داده شوند که دما بالای 15 درجه سانتی گراد باشد.

7 – خاک گلدان را تا زمانی که جوانه ظاهر می‌شود مرطوب نگه دارید اما آن را خیس نکنید. جوانه زنی معمولا 21 روز بعد از کاشت بذر انجام می‌شود.

8 – بعد از این که نهال ها دو مجموعه برگ تشکیل دادند آن ها را به خارج از خانه منتقل کنید. نهال ها باید در یک مکان با آفتاب کامل تا سایه جزیی کاشته شوند. خاکی که نهال ها در آن کاشته می‌شوند باید زهکشی خوبی داشته باشد. 

نهال های پلومریا باید در بهار بعد از رفع سرما کاشته شوند. فاصله بین نهال ها را باید 25 تا 50 سانتی متر از هم در نظر گرفت. اگر خاک شما فقیر است قبل از کاشت نهال های پلومریا، آن را با کمپوست مخلوط کنید. یک گودال در خاک حفر کنید و بعد نهال را در آن قرار دهید. گودال را تا نیمه با خاک پر کنید سپس به خوبی آب در گودال بریزید تا سوراخ های هوای موجود در خاک  از بین بروند، بعد از این که آب در خاک فرو رفت نیمه دیگر گودال را هم با خاک پر کنید و دوباره به طور کامل به نهال آب دهید.

درخت پلومریا

مراقبت از درخت پلومریا

درخت پلومریا به حداقل یک اینچ آب در هفته نیاز دارد. در صورتی که پلومریا در گلدان کاشته شود به مقدار بیشتری آب نیاز دارد ولی در صورت آبیاری بیش از حد تنه فاسد خواهد شد. در طول فصل رشد، ماهی دو بار به نهال ها کودهای با فسفر بالا بدهید. درخت پلومریا به طور معمول به هرس کمی نیاز دارد ولی شکل دهی به درخت باید در هر بهار انجام شود. پلومریا به سرما حساس است و زمانی که دمای هوا به 4 درجه سانتی گراد نزدیک می‌شود باید از آن محافظت شود. دمای مناسب برای رشد پلومریا 18 تا 27 درجه سانتی گراد می‌باشد. البته درخت پلومریا دماهای بالاتر را هم تحمل می‌کند. در صورتی که دما زیر 13 درجه سانتی گراد باشد رشد پلومریا متوقف می‌شود و وارد دوره خواب می‌شود. در صورتی که پلومریا را در گلدان نگه داری می‌کنید زمانی که دما به زیر 13 درجه سانتی گراد رسید آن را به داخل خانه بیاورید. در دوره خواب درخت به میزان کمی آب به آن بدهید و دادن کود را متوقف کنید. PH مناسب برای پلومریا 6 تا 6.7 می‌باشد.

آفات درخت پلومریا

مراقب کنه ها، عنکبوت، مگس سفید و حشرات کوچک باشید. در صورتی که درخت به این آفات آلوده شد از روغن باغبانی یا صابون های حشره کش برای کنترل این آفات استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط

بذر پلومریا

48,000تومان

14 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ