کاشت میوه گواوا

میوه گواوا (به انگلیسی Guava)

میوه گواوا بومی مکزیک و آمریکای شمالی است. میوه گواوا در آمریکای شمالی به صورت گسترده رشد می‌کند و برای رشد نیاز به یک زیستگاه گرمسیری دارد. میوه گواوا در ایلات متحده، در هاوایی، جزایر ویرجین، فلوریدا و چند منطقه در کالیفرنیا و تگزاس وجود دارد. درختان جوان گواوا به سرما حساس هستند ولی درختان بالغ تا حدی تحمل سرما را دارند.

میوه گواوا بسیار خوشمزه است و یک منبع غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین C و مواد معدنی می‌باشد. میوه طعم شیرینی دارد و برای درست کردن دسر، مربا، نوشیدنی ها و ... بسیار عالی می‌باشد. در صورت امکان بهتر است این درخت در گلخانه، اتاق های آفتابی یا در بالکن نگه داری شود. درخت گواوا یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در گلدان است.

میوه گواوا بر روی یک درخت کوتاه با یک تاج کوتاه و گسترده رشد می‌کند، درخت تنه محکمی دارد که چندین شاخه را تحمل می‌کند. ارتفاع درخت گواوا 1 تا 3 متر است، اما گاهی اوقات بلندتر هم می‌شود. درخت گواوا یک درخت جالب است که جنبه زینتی هم دارد. برگ ها بلند هستند و 8 تا 18 سانتی متر طول دارند و دندانه دار می‌باشند. درخت گواوا گل های کوچک سفید رنگی تولید می‌کند که این گل ها در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند. میوه ها کوچک، زرد رنگ، بیضی شکل یا شبیه گلابی هستند. گواوا چندین نوع دارد که گوشت میوه ممکن است سفید، صورتی، زرد و یا قرمز باشد و در طعم های ترش، شیرین و ملس وجود دارند که طعم آن بستگی به نوع گواوا دارد. در کل مزه آن تقریبا شبیه توت فرنگی است. 

میوه گواوا

کاشت درخت گواوا از بذر

درخت گواوا تقریبا در همه خاک های با زهکشی خوب رشد می‌کند، برای گل دهی بهتر و تولید میوه بیشتر لازم است در آفتاب کامل کاشته شود.

زمانی که درخت گواوا در حال رشد است باید از سرما محافظت شود. همچنین باید در جایی کاشته شود که از باد در امان باشد، حتی در آب و هوای گرم و آفتابی هم که ممکن است گاهی باد بوزد نیز باید در یک منطقه ای کاشته شود که از باد محافظت شود.

اگر شما در یک منطقه ای که سرد نباشد زندگی می‌کنید می‌توانید گواوا را خارج از خانه نگهدارید ولی باید آن را در یک خاک با زهکشی خوب بکارید تا ریشه فضای کافی برای گسترش داشته باشد.

زمانی که درخت گواوا جوان است باید هر ماه یا دو ماهی یکبار به آن کود بدهید، زمانی که درخت بالغ می‌شود سالی 3 بار یا 4 بار کوددهی کافی است. گیاه  گواوا برای تولید حداکثر میوه به مقدار زیادی نیتروژن، فسریک اسید، پتاس و مقداری منیزیم نیاز دارد. به عنوان مثال یک کود از این چهار عنصر با نسبت های 6:6:6:2 یک بار قبل از شروع فصل رشد و سه بار در طول فصل رشد مناسب است.

قبل از کاشت بذرهای گواوا آن ها را در یک ظرف آب جوش قرار دهید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند تا پوسته خارجی آن نرم‌تر شود و سرعت جوانه زنی بالاتر رود (معمولا این کار برای تولیدکنندگان حرفه‌ای نهال مورد استفاده است و برای کاشت به روش‌های متدوال قابل انجام نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود)، زیرا دمای بیش از 44 درجه سانتی‌گراد درصد بالایی از بذرها را تخریب و به بافت جوانه آن‌ها آسید جدی می‌زند. سپس یک گلدان 10 سانتی متری را از خاک مناسب پر کنید و بذر گواوا را به آرامی با انگشت خود در وسط گلدان فشار دهید و آن را با نیم سانتی متر خاک بپوشانید. بعد از کاشت بذرها باید آبیاری انجام شود، خاک را خیس نکنید، بهتر است این کار را با آبپاش انجام دهید تا جای بذر تغییر نکند. گلدان را در یک جای گرم و آفتابی با دمای 18 درجه سانتی گراد یا گرم تر قرار دهید، جوانه زنی معمولا دو هفته طول می‌کشد اما گاهی اوقات ممکن است تا 8 هفته هم زمان ببرد. دمای مناسب برای جوانه زنی گواوا 21 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد. هر زمان که سطح خاک خشک شد آن را با آب مرطوب کنید. در آب و هوای سرد می‌توان گلدان را روی یک سیستم گرمایی قرار داد تا درجه حرارت به صورت ثابت در 18 درجه سانتی گراد یا بالاتر باقی بماند. اگر دمای خاک کمتر از 16 درجه سانتی گراد شود رشد بذر متوقف می‌شود. روی گلدان یک پلاستیک روشن بکشید تا خاک مرطوب بماند. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کنید.

6 تا 8 هفته بعد از جوانه زنی (بعد از تشکیل یک مجموعه برگ) زمانی که هوا گرم باشد می‌توان نهال های گواوا را در خارج از خانه در یک مکان با آفتاب کامل کاشت. دمای مناسب برای رشد درخت گواوا 23 تا 28 درجه سانتی گراد می‌باشد. PH مناسب برای رشد گواوا 5 تا 7 است. خاک را باید مرطوب نگه داشت، به خصوص در زمان گل دهی و تولید میوه. فاصله بین نهال ها را باید 1 تا 2 متر در نظر گرفت. در صورت تمایل می‌توانید نهال ها را در گلدان های بزرگ 5 گالنی بکارید و آن را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید. 

برداشت میوه

درخت گواوا در طول سال ممکن است شکوفه بدهد، اما اولین شکوفه دهی در اوایل بهار انجام می‌شود. 90 روز بعد از تولید شکوفه ها، میوه های گواوا بالغ می‌شوند. زمانی که میوه ها رسیده می‌شوند رنگ آن ها تغییر می‌کند و نرم تر می‌شوند. برای این که میوه ها طعم بهتری داشته باشند اجازه دهید تا رسیده تر شوند. 

میوه گواوا زمانی که سبز رنگ است برداشت می‌شود، میوه ها را می‌توان در یک مکان سرد 2 تا 5 هفته ذخیره کرد. میوه هایی که رسیده تر هستند زودتر فاسد می‌شوند و اگر در دمای اتاق نگه داری شوند در عرض چند روز فاسد می‌شوند. 

آفات

مگس میوه و شپشک ها می‌توانند به درخت گواوا آسیب برسانند.

بیماری ها

بیماری ها شامل لکه های میوه، پوسیدگی موکوری، پوسیدگی قارچی، جلبک های انگلی، پوسیدگی ریشه و ساقه، لکه های برگی می‌باشند.

 

محصولات مرتبط

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ