انواع گل آویز و کاشت آن ها

گل آویز (به انگلیسی Fuchsia)
گل آویز یکی از انواع قابل توجه از تیره انوتراسه ها است و در حدود 60 نوع از آن دیده شده که همه آن ها دارای بوته های بزرگی هستند، از لقاح بین بعضی از این انواع، همه ساله گلکاران انواع قابل ملاحظه ای به دست می آورند. آنچه که باعث تمایز و زیبایی گل آویز شده است، رنگ آمیزی کاسه گل است که به رنگ های قرمز، سفید و صورتی می باشد. غنچه های گل آویز قبل از باز شدن به وسیله ی رنگ کاسه گل، زیبایی خاصی دارند. تمام گل های آویز، آویزان هستند و گلبرگ هایش گاهی به رنگ کاسه و گاهی به رنگ دیگری است. از بین همه انواع گل آویز چهار نوع زیر مهم تر و قشنگ تر هستند:
1 – گل آویز با کاسه و گلبرگ یک رنگ به رنگ صورتی، قرمز
2 – گل آویز با کاسه قرمز و گلبرگ سفید
3 – گل آویز با کاسه سفید و گلبرگ صورتی، قرمز و بنفش
4 – گل آویز پرپر که مشخصات سه نوع بالا را به صورت جداگانه دارد.
بین گل های آویز انواعی به ارتفاع 1/5 تا 2 متر دیده شده و همچنین بر خلاف انواع خیلی کوتاه، برای کاشتن در گلدان یا کناره تپه گل ها و حاشیه ها از آن ها می توان استفاده کرد.
دسته دیگری از گل آویز وجود دارد که گلبرگ هایش رنگارنگ هستند و از نظر تزیینی قابل اهمیت می باشند، مانند گل آویز Golden chain و sunray و ...
یکی دیگر از انواع گل آویز که متمایز است، آویز درخشان می باشد که گل هایش خوشه ای و آویزان است و کاسه آن خیلی بلند به اندازه 5 تا 6 سانتی متر می باشد که رنگ بسیار زیبایی دارد.
 
انواع گل آویز و کاشت آن ها
 
کاشت گل آویز
تمام انواع گل آویز را به وسیله قلمه زدن می توان در اواسط بهار یا اوایل پاییز کاشت. باید ساقه های برگ دار آن را که نه زیاد نرم و نه زیاد سخت شده اند را انتخاب کرده و در یک جایی با سایه جزیی در خاک برگ و شن قلمه زد. برای این که قلمه ها به خوبی ریشه بزنند باید درجه حرارت محیطی که در آن قلمه زده می شود بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد باشد.
گل های آویزی را که در هوای آزاد کاشته اند اوایل آبان ماه بیرون آورده و در گلدان می گذارند و به گلخانه منتقل می کنند. برای نگه داری آن ها گلخانه سرد یا اتاق های روشن کفایت می کند. این گلدان ها را در فصل زمستان آب نمی دهند، فقط در اوایل اسفند که شروع به نمو جوانه های تازه روی تنه آن می کند، آبیاری شروع می شود.
با گل آویز می توان تپه گل های زیبایی تشکیل داد. این تپه گل ها هم در سایه جزیی و هم در آفتاب ممکن است باشند، ولی آن چه قابل توجه است احتیاج زیاد این گل به هوای کمی مرطوب است ، زیرا در مقابل خشکی هوا بوته ها در تابستان ممکن است آفتاب سوخته و خراب شوند.
خاک مناسب برای گلدان های گل آویز مخلوطی از یک قسمت خاک برگ و دو قسمت خاک باغچه است، همچنین خاک باید قلیایی باشد. در مدت گل دهی هفته ای یکبار باید گلدان ها را با کود مایع تقویت کرد.
 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ