آموزش کاشت درختچه گل ابریشم مصری قرمز

گل ابریشم مصری قرمز 

نام علمی: Caesalpinia Pulcherrima

گل ابریشم مصری قرمز همچنین با نام های گل پرنده قرمز بهشتی یا گل طاووس نیز شناخته می‌شود. این گل زیبا بومی جنوب آمریکا می‌باشد. این درختچه گل یکی از زیباترین درختچه های گل است. این گل در طبیعت به ارتفاع 5 متر و عرض 3 متر رشد می‌کند. این گیاه را می‌توان در آپارتمان نیز نگه داشت و آن را به اندازه کوچک تر هرس کرد. گل دهی از اواسط بهار تا اواخر تابستان می‌باشد. گل ها بسیار زیبا و به رنگ نارنجی و قرمز هستند و دارای یک پرچم بسیار طولانی می‌باشند که درخشندگی زیادی دارند. نام درختچه از شباهت بین گل و پرنده می‌آید. این گل ها بسیار قابل توجه و جذاب هستند. گل ها رایحه ملایمی دارند. این گیاه همیشه سبز است. تنه قبل از این که به یک سمت منحرف شود به سمت بالا رشد می‌کند. درختچه ابریشم مصری قرمز دارای میوه های کوچک است که سمی هستند. هرس باید بعد از فصل گل دهی انجام شود تا درختچه بتواند ظاهر زیبای خود را حفظ کند. گیاه در صورتی که زیر دمای 10- درجه سانتی گراد قرار بگیرد از بین می‌رود. گل ابریشم مصری قرمز به خوبی می‌تواند در برابر دوره های خشکی مقاومت کند. این گیاه نیاز دارد در برابر سرما و باد محافظت شود. درختچه ابریشم مصری قرمز در آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کند و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری معمولا دو هفته یکبار کافی است.


کاشت بذر درختچه گل ابریشم مصری قرمز

قبل از کاشت باید بذرها را به مدت 1 روز در آب گرم قرار داد. بذرها را در یک مخلوط از هوموس و خاک باغ که زهکشی خوبی دارد بکارید. بذرها را روی خاک قرار دهید و آن ها را مقداری خاک مرطوب بپوشانید. گلدان را در یک مکان روشن قرار دهید. بذرها برای جوانه زنی به روزی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارند ولی آن ها را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. بعد از ظاهر شدن اولین برگ می‌توانید آن را کمی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. آبیاری باید به صورت منظم انجام شود. این درختچه در آفتاب کامل یا سایه جزیی رشد می‌کند و باید در جایی قرار بگیرد که هوا به خوبی گردش می‌کند. جوانه زنی بذر درختچه گل ابریشم مصری قرمز ممکن است 2 تا 4 ماه طول بکشد، گاهی اوقات جوانه زنی کمی بیشتر طول می‌کشد بنابراین ناامید نشوید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درختچه گل ابریشم مصری 25 تا 30 درجه سانتی گراد می‌باشد.

پوسته دانه خیلی سخت است و ممکن است آب به آن نفوذ نکند. بذرها نیاز دارند با استفاده از یک چاقو خراشیده شوند یا می‌توان کاغذ سمباده به آن ها مالید تا جوانه زنی زودتر انجام شود. با استفاده از یک چاقوی تیز چند خراش کوچک روی بذرها ایجاد کنید و یا از کاغذ سمباده استفاده نمایید و سپس آن ها را در آب قرار دهید تا رطوبت با سهولت بیشتری به بذر جذب شود. در صورت انجام این کارها، جوانه زنی زودتر انجام می‌شود. 

روش دیگر برای جوانه زنی بذر

ابتدا بذرها را به کاغذ سمباده مالیده یا در آن خراش ایجاد کنید سپس آن ها را به مدت 48 ساعت در آب قرار دهید، بعد از گذشت 24 ساعت باید آب را عوض کنید. بعد از 48 ساعت بذر کمی متورم می‌شود. سپس بذرها را در یک حوله کاغذی مرطوب قرار دهید و آن را در یک ظرف پلاستیکی در بسته بگذارید و هر 24 ساعت یک بار آن را چک کنید. معمولا بعد از گذشت 2 تا 3 روز ریشه قابل مشاهده است. سپس بذرها را در یک گلدان بکارید و در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. در هنگام کاشت باید مواظب بود تا به ریشه آسیب وارد نشود. بعد از کاشت بذر، به آن به آرامی آب دهید و خاک را مرطوب کنید. 

زمانی که نهال ها 12 سانتی متر شدند می‌توان آن ها را به گلدان های فردی یا به زمین منتقل کرد. نهال ها باید در یک خاک با زهکشی خوب و آفتاب کامل کاشته شوند، نهال ها را می‌توان در سایه جزیی نیز کاشت اما در آفتاب کامل عملکرد بهتری دارند. درختچه گل ابریشم مصری قرمز به طور کلی می‌تواند درجه حرارت 0 درجه سانتی گراد به بالا را تحمل کند. PH مناسب برای این گیاه 6.1 تا 8.5 می‌باشد. اضافه کردن مالچ در اطراف گیاه بسیار مفید است. مالچ را باید با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه اضافه کرد.

نکته

از کودهای نیتروژنی نباید برای این گیاه استفاده نمود. در خاک هایی که به اندازه کافی مالچ وجود دارد معمولا نیازی به اضافه کردن کود نمی‌باشد.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ