کشت و مواظبت گل ها و گیاهان یکساله

کشت بذر گل ها و گیاهان یکساله تابع شرایط آسانی است، این بذرها را روی زمین یا باغچه می کارند و یا آن ها را نشا می کنند. فصل کاشتن بسته به مناطق مختلف از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت است. گیاهانی که توانایی و تحمل جا به جا شدن و نشا کردن را دارند، قبل از این که در جای اصلی خود کاشته شوند، نشا می کنند و بعد از این که بوته ها 4 یا 6 برگی شدند آن ها را در جای اصلی خود می کارند. 
ولی بعضی از گیاهان که تحمل جا به جا شدن را ندارند مانند گل شقایق باید از همان اول در جای اصلی کاشته شوند تا بعد از سبز شدن، بوته های اضافی وجین شوند.
بذر بعضی از گل های یکساله که لطیف تر هستند را زیر شاسی می کارند یا آن ها را نشا می کنند و آن دسته از گل ها که باید زودتر گل کنند ممکن است بذرشان را پاییز یا در بهمن ماه در گلخانه کاشته و بعد از سپری شدن فصل سرما بوته گل ها را در جای اصلی خود بکارند مانند گل بگونیا.
بذر گل هایی که بوته آن ها تحمل سرما را دارند پاییز نشا می کنند و در اوایل بهار آن ها را در زمین می کارند مانند شب بوی برگ نقره ای، گل فلوکس، میمون، بنفشه و ...
پس از کاشتن گل ها باید از آن ها مواظبت کرد. وجین کردن علف های هرز، کندن بوته های اضافی، کود دادن و آبیاری مرتب گل ها باید انجام شود. نشای گل باید موقعی که یک ماه به شروع گل دادن آن ها مانده صورت بگیرد. در غیر این صورت هم موقع گل دادن عقب می افتد و هم اندازه گل ها کوچکتر می شود.
دیگر از مواظبت های لازم برای گل ها، قرار دادن چوب پای بوته های بلند است که باد یا باران ممکن است آن ها را خم کرده و خراب کند.
گل های یکساله را در گل کاری های تابستانی باغ ها روی تپه گل و حاشیه های یک شکل می کارند، برای این مقصود آن گل هایی را انتخاب می کنند که دوام گل آن ها مورد توجه است. از گل های یکساله برای پر کردن فواصل حاشیه های مختلط نیز استفاده می شود. همچنین می توان از انواع گل های یکساله که تابستان و پاییز گل می دهند، حاشیه مختلط یک ساله ترتیب داد، حاشیه ای که بتوان روی آن تمام انواع گل های یکساله را کاشت. عرض حاشیه باید 2/40 متر باشد . لبه حاشیه را یک ردیف از گل های نیمه کوتاه که بلندی بوته آن ها 15 سانتی متر است کاشته و در ردیف دوم از گل های نیمه کوتاه به بلندی 30 سانتی متر و در ردیف بعد گل های نیمه بلند به ارتفاع 60 سانتی متر و در ردیف آخر گل های ساقه بلند که ارتفاع آن ها تا یک متر می رسد می کارند و اگر این حاشیه را کنار دیوار درست کرده باشند برای آن که زیباتر شود ردیف آخر در کنار دیوار را باید از گل های رونده یکساله مانند نیلوفر کاشت.
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ