کاشت فیسالیس در گلدان

 

فیسالیس یکی از گیاهانی است که به راحتی در گلدان رشد می‌کند و می‌توان آن را در خانه نیز نگه داری نمود. این گیاه میوه‌های کوچک و خوش طعمی تولید می‌کند. فیسالیس در رنگ‌های زرد، نارنجی، سبز، قرمز و بنفش موجود می‌باشد. فیسالیس قرمز بیشتر به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شود و میوه‌های آن مصرف دارویی دارند. معمولا فیسالیس زرد بیشتر شناخته شده است. میوه‌ها در یک پوشش فانوس شکل قرار دارند و دارای ظاهر جذاب و جالبی هستند. با کاشت فیسالیس در گلدان، می‌توان هر زمان از سال اقدام به کاشت این گیاه کرد. گیاه فیسالیس می‌تواند به ارتفاع 60 تا 90 سانتی‌متر و عرض 60 سانتی‌متر رشد کند. فیسالیس در مناطق سرد به صورت یک ساله رشد می‌کند ولی در مناطق گرم تا دو یا سه سال می‌تواند زنده بماند.

 

Imagem


کاشت بذر فیسالیس در گلدان


1 – یک سینی نشا یا چند عدد گلدان کوچک تهیه کنید و سپس آن‌ها را با خاک گلدان یا مخلوط کوکوپیت و کمپوست پر کنید، مخلوط کوکوپیت و کمپوست برای کاشت فیسالیس عالی است. خاک باید حتما زهکشی خوبی داشته و سبک باشد.
2 – بذر فیسالیس را روی سطح خاک قرار دهید و آن را با لایه نازکی خاک بپوشانید. عمق کاشت بیشتر از نیم سانتی‌متر نشود. بذرهای فیسالیس ریز هستند و نباید خیلی عمیق کاشته شوند. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. برای حفظ رطوبت می‌توان روی گلدان پلاستیک کشید. این کار باعث می‌شود بذرها زودتر جوانه بزنند.
3 – دمای مناسب برای جوانه زنی بذر فیسالیس 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر فیسالیس یک تا چهار هفته طول می‌کشد. هرچه شرایط کاشت بهتر باشد جوانه زنی سریع تر انجام می‌شود. بعد از مشاهده جوانه‌ها، پلاستیک را بردارید.
4 – گلدان‌ها را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. هر زمان که سطح خاک در حال خشک شدن است، خاک را مرطوب کنید.
5 – زمانی که اندازه نهال‌ها به 10 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های بزرگ منتقل کنید. قطر و عمق گلدان برای کاشت فیسالیس حداقل باید 30 سانتی متر باشد. صورتی که از گلدان‌های بزرگ استفاده می‌کنید بین نهال‌ها 30 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. گلدان را با یک خاک مناسب دارای زهکشی خوب پر کنید. در صورت نیاز برای گیاه داربست تهیه کنید.
6 – تا زمانی که هوا گرم است می‌توانید گلدان را در فضای خارج از خانه قرار دهید ولی بعد از شروع سرما باید گلدان را به خانه منتقل کنید.
7 – ماهی یک بار به گیاه کود دهید. کودهای متعادل مثل ترکیب NPK 10-10-10 برای فیسالیس مناسب است. کود را طبق دستور مصرف شرکت سازنده استفاده کنید.
8 – در صورتی که شرایط کاشت مناسب باشد، گیاه فیسالیس 70 تا 80 روز بعد از جوانه‌زنی، میوه می‌دهد. زمانی که پوسته میوه‌ها قهوه‌ای و کاغذی شد می‌توان میوه‌ها را برداشت کرد. میوه‌های رسیده به طور عادی از گیاه می‌افتند. در صورتی که میوه‌ها را از پوسته کاغذی جدا نکنید، می‌توانید آن‌ها را به مدت دو هفته یا بیشتر ذخیره کنید.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ