کاشت توت فرنگی در خانه

چگونگی کاشت و پرورش توت فرنگی در خانه

با کاشت توت فرنگی در خانه می‌توان میوه زیادی به دست آورد، اما باید شرایط مناسب را فراهم کرد. اگر شما واقعا میوه های معطر و سالم را دوست داشته و در خانه جایی برای پرورش آن ها دارید، این کار را امتحان کنید.

قبل از شروع کاشت توت فرنگی در خانه، چند چیز وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

کاشت توت فرنگی در خانه

محل کاشت، نور و دما

محل کاشت توت فرنگی در یک مکان سرپوشیده می‌تواند هرجایی باشد، پنجره های معمولی، در قفسه گل ها با دیگر گیاهان (گیاه توت فرنگی هم میوه های خوشمزه تولید می‌کند و هم بسیار زیبا است)، بر روی دیوار با استفاده از سیستم های پرورشی عمودی و غیره.

توت فرنگی در مکان سرپوشیده بهترین رشد را در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد دارد اما دماهای پایین تر و بالاتر را هم تحمل می‌کند. دوره رشد و نمو گیاه از اوایل بهار شروع می‌شود و تا اواخر پاییز هم ادامه پیدا می‌کند. البته رشد و نمو توت فرنگی به موقعیت جغرافیایی و تا حدودی به نوع توت فرنگی بستگی دارد.

توت فرنگی همچنین برخی از شرایط را تحمل می‌کند ولی افت ناگهانی درجه حرارت می‌تواند به گیاه آسیب برساند و عملکرد آن را کاهش می‌دهد.

توت فرنگی گیاهی است که در نور مستقیم خورشید رشد می‌کند، حتی در طول تابستان. شدت نور مستقیم خورشید بین 32000 تا 130000 لوکس و حتی 180000 در طول تابستان می‌باشد که بستگی به محل کاشت و فصل دارد. توت فرنگی می‌تواند در سایه هم رشد کند ولی در نور مستقیم خورشید بهتر رشد می‌کند. بنابراین اگر شما نمی‌توانید گلدان توت فرنگی را در یک پنجره جنوبی قرار دهید، می‌توانید برای رشد آن یک نور مصنوعی فراهم کنید.

گرده افشانی گل های توت فرنگی با دست

زمانی که توت فرنگی خارج از خانه کاشته می‌شود هیچ مشکلی برای گرده افشانی ندارد. با این حال، زمانی که توت فرنگی در خانه کاشته می‌شود باید گرده افشانی با دست انجام شود. این کار سختی نیست و زمان زیادی نمی‌برد.

گل های توت فرنگی زمانی برای گرده افشانی آماده هستند که گلبرگ ها کاملا باز شده باشند. مادگی زرد مایل به سبز است و پرچم قهوه ای رنگ است. نه فقط توت فرنگی بلکه سایر توت ها را می‌توان در خانه پرورش داد.

برای گرده افشانی با دست یک قلم مو کوچک و نسبتا نرم نیاز است. به آرامی دانه های گرده را از پرچم به مادگی بمالید و این کار را از گلی به گل دیگر انجام دهید. مطمئن شوید کل مادگی را با دانه های گرده پوشش دهید. پس از اتمام کار با آخرین گل توت فرنگی، این کار را یک بار دیگر برای همه گل ها انجام دهید. با این کار مطمئن می‌شوید که هیچ گلی از دست نرفته است و تمام مادگی ها با گرده پوشانده شده اند.

توجه: دستگاه هایی برای گرده افشانی دستی در بازار وجود دارد که با یک باتری کوچک کار می‌کنند. من شخصا هرگز از این دستگاه ها استفاده نکرده ام و بنابراین نمی‌توانم این دستگاه ها را توصیه کنم.

گرده افشانی را می‌توان به صورت روزانه انجام داد، وقتی گرده افشانی برای گل توت فرنگی انجام شود، گلبرگ های سفید خیلی زود شروع به مردن می‌کنند، کاسبرگ سبز ترک می‌خورد و خیلی زود به توت فرنگی تبدیل می‌شود.

گونه ها و انواع توت فرنگی مناسب برای پرورش در خانه

توت فرنگی های روز خنثی برای کاشت در خانه توصیه می‌شوند، خصوصا توت فرنگی های Alpine. گونه هایی هم که تحمل بالایی دارند نیز استفاده می‌شوند، اما آن ها در تمام طول سال میوه تولید نمی‌کنند.

نام های زیادی برای توت فرنگی Alpine وجود دارد، اما این توت فرنگی ها شبیه توت فرنگی های وحشی هستند و طعم آن ها نیز شبیه توت فرنگی های وحشی می‌باشد، این توت فرنگی ها به صورت رونده رشد نمی‌کنند و اگر شرایط مناسب باشد آن ها میوه های کوچک و بسیار معطری در تمام طول سال تولید می‌کنند.

توت فرنگی های روز خنثی می‌توانند در تمام طول سال میوه تولید کنند فقط در طول تابستان دما باید کمتر از 40 درجه سانتی گراد بوده و در طول زمستان هم باید بالای 15 درجه سانتی گراد باشد، به خصوص اگر شما توت فرنگی را پشت پنجره پرورش می‌دهید.

داشتن 20 تا 25 بوته توت فرنگی Alpine به فضای زیادی نیاز ندارد. این گونه از توت فرنگی به اندازه کافی گل برای گرده افشانی تولید می‌کند و میوه های آن عطر و طعم بسیار خوبی دارند. 

سیستم پرورش و آبیاری

با توجه به سایز توت فرنگی، هر بوته توت فرنگی به 0/5 تا 2 لیتر خاک نیاز دارد. توت فرنگی Alpine می‌تواند نسبتا متراکم رشد کند اما آن ها همچنین به مقداری فضا نیاز دارند. به طور متوسط اگر شما 1 تا 1/5 لیتر خاک مناسب برای هر گیاه توت فرنگی فراهم کنید، توت فرنگی به خوبی رشد خواهد کرد.

توت فرنگی را می‌توان به صورت هیدروپونیک و سیستم های دیگر که نیاز به مراقبت زیادی ندارند نیز پرورش داد. همچنین سستم های دیگری هستند که در آن ها پرورش به صورت عمودی انجام می‌شود و فضای زیادی هم اشغال نمی‌کند و گیاه هم بازده خوبی هم دارد. اما تنظیم این نوع سیستم پرورشی ممکن است وقت گیر باشد و گرده افشانی دستی هم کمی مشکل شود. چندین سیستم دیگر شامل نور مصنوعی برای گیاهان به شکل چراغ های LED و یا لامپ های فلورسنتی وجود دارد( برای کسانی که نمی‌توانند گیاهان خود را در نزدیکی پنجره آفتابی قرار دهند)، با استفاده از این سیستم ها دیگر نیازی به قرار دادن گلدان نزدیک پنجره آفتابی نخواهد بود. چراغ ها باید روزانه چند ساعت روشن و چند ساعت خاموش باشند و آبیاری هم باید به صورت منظم انجام شود.  

اگر شما علاقه مند به پرورش توت فرنگی در خانه هستید، با ظرف های عمودی یک متری که در هر سطر 4 تا 6 محفظه دارند این کار را شروع کنید. این چنین ظرفی را در کنار یک در شیشه ای یا یک پنجره آفتابی قرار دهید و از دو لامپ فلورسنتی یا چراغ های رشد LED برای توت فرنگی هایی که در نزدیکی در شیشه ای یا پنجره نیستند استفاده کنید. چراغ های LED لوله ای باید به صورت عمودی قرار بگیرند و حدودا 40 سانتی متر از گیاه فاصله داشته باشند. در صورت امکان برای بررسی قدرت نور در موقعیت های مختلف از نور سنج استفاده کنید. می‌توانید برای روشن و خاموش کردن لامپ ها به صورت اتوماتیک از تایمر استفاده کنید و یا این کار را به صورت دستی انجام دهید. 

کاشت توت فرنگی در خانه

اگر شما توت فرنگی را در نزدیکی پنجره قرار می‌دهید می‌توانید از ظرف های مستطیلی شکل یا مدور استفاده کنید. ظروف مستطیلی در هر قسمت پنجره که قرار بگیرند منطقه رشد بیشتری فراهم می‌کنند ولی ظروف دایره ای راحت تر قابل چرخش هستند. من ترجیح می‌دهم در این موارد از گلدان های مدور استفاده کنم.

خاک مخصوص برای پرورش توت فرنگی

خاک مناسب برای پرورش توت فرنگی باید کمی اسیدی بوده و PH آن 6 تا 6/5 باشد، همچنین PH 5/5 تا 7 هم قابل قبول است.

سطح PH خاک را می‌توان با استفاده از کیت های کوچک تعیین کرد، مقداری از خاک خود را با مواد شیمیایی موجود در کیت مخلوط کرده و رنگ آن را با رنگ های موجود در جدول کیت مقایسه کنید.

توت فرنگی به نسبت متعادلی از نیتروژن نیاز دارد، نیتروژن برای رشد برگ ها و فسفر و پتاسیم برای گل دهی و میوه دهی نیاز هستند. اگر شما مقدار زیادی نیتروژن اضافه کنید گیاه برگ های زیادی تولید می‌کند و تولید گل و میوه بسیار کم می‌شود، همچنین گل ها و میوه ها مستعد ابتلا به بیماری می‌شوند.

خاکی که برای پرورش توت فرنگی استفاده می‌شود باید غنی از کمپوست، هوموس، کود اسب یا گاو (به صورت خشک شده یا به شکل قرص) و کودهای NPK بهینه شده برای توت فرنگی باشد.

کودهای NPK با انتشار تدریجی مواد مغذی (4 تا 6 ماه) با ترکیب کود ارگانیک، به شدت توصیه می‌شوند.

زمانی که توت فرنگی در یک مکان کوچک پرورش داده می‌شود، شاید بهترین راه این باشد که خاک مخصوص برای توت فرنگی و کود NPK و مواد مغذی را از بازار خریداری کرد. 

خاک مخصوص پرورش توت فرنگی

برداشت توت فرنگی

هنگامی که توت فرنگی در خانه پرورش داده می‌شود، توت فرنگی رسیده را می‌توان هر روز برداشت کرد. توت فرنگی بهترین طعم را زمانی دارد که رنگ آن کاملا قرمز شده باشد، زمانی که میوه قرمز می‌شود آن ها را یک روز بعد باید چید.

بیماری ها و آفات توت فرنگی

توت فرنگی که در خانه پرورش داده می‌شود از موش و پرندگان در امان هستند، اما گاهی حیوانات خانگی می‌توانند به آن آسیب برسانند. اگر در خانه طوطی یا پرنده دیگر خارج از قفس نگه داری می‌کنید باید گلدان های توت فرنگی را دور از دسترس آن ها قرار دهید، پرنده ها می‌توانند میوه های رسیده را مصرف کنند و یا به گیاه صدمه بزنند و خاک را حفاری کنند. 

حشرات و بیماری ها باید (ترجیحا) با حشره کش های ارگانیک درمان شوند.

اگر خاکی که توت فرنگی در آن کاشته می‌شود با مخلوط متیل-بروماید کلروپکرین یا SMDC تیمار شود، گیاه تا حد زیادی از آسیب ویروس ها، نماتدها، سایر حشرات و بیماری ها محفوظ می‌ماند.

با این حال، در برخی از موارد، استفاده از قارچ کش مورد نیاز است. در صورت نیاز به قارچ کش به دقت دستورالعمل آن را مطالعه نمایید و با توجه به آن عمل کنید.

در صورتی که گیاهان درمان شوند، قبل از چیدن توت فرنگی برای مصرف، باید یک مدت صبر کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ