ریشه ذرت چقدر پایین می رود؟

احتمالا یکی از سوالاتی که برای ذرت کاران وجود دارد این است که ریشه ذرت تا چه اندازه در خاک پایین می رود و گسترش می یابد. این سوال بارها از من پرسیده شده و شما با مطالعه این مقاله کوتاه به پاسخ آن خواهید رسید.

عمق نفوذ ریشه ذرت

ذرت یک گیاه شگفت انگیز در توسعه ریشه است. ریشه ذرت تا هر مقدار که باید برای جذب آب در عمق خاک نفوذ می کند تا بالاخره به آب دست یابد. در شرایط کم آبی ریشه های ذرت بیش تر در تلاشند تا به آب برسند. بنابراین عمق بیش تری را طی می کنند.

همچنین از من سوال شده که آیا ریشه های ذرت به بلندی بوته ذرت در خاک فرو می روند؟

سوال خوبی مطرح شده که درک روشن تری از توسعه ریشه ذرت را ایجاد می کند. معمولا ریشه گیاهان، تابعی از قدشان در خاک گسترش می یابد. همچنین گسترش عرضی ریشه ها بیشتر به اندازه چتر گیاه است. در مورد توسعه عمودی ریشه ذرت می توان ارتفاعی نزدیک به یک متر را به جرات عنوان کرد.

گسترش ریشه ذرت

و سوال آخر این که به درستی ریشه ذرت چه عمقی از خاک را طی می کند؟

این پرسش را از بن کاهلر، یکی از کارکنان ارشد AgroSciences  مطرح کردم و پاسخ این بود که ریشه ذرت می تواند 3، 4 6 پا و حتی بیش تر در عمق خاک نفوذ کند. یعنی نزدیک به 2 متر.

یک تجربه شخصی در مورد کاشت ذرت وجود دارد. یکی از سال ها که مزرعه ذرت را با سیستم قطره ای آب یاری می کردم متوجه شدم ریشه گیاهان به سطح آمده اند. همچنین در باد نیمه شدیدی بیش تر بوته های ذرت روی زمین خوابیدند و باردهی تحت تاثیر آن قرار گرفت و کم شد. بعد از کمی بررسی متوجه شدم آب یاری بیش از حد و مکرر و عدم فاصله مناسب بین دو آب یاری سبب توسعه کم ریشه ذرت در عمق خاک می شود که علاوه بر کاهش باردهی، مقاومت گیاه را در برابر شرایط جوی کم می کند و گیاهان به سادگی روی زمین می خوابند. در سال هایی که بارش باران زیاد است و رطوبت خاک همیشه بالاست نیز این اتفاق رخ خواهد داد.

خوابیدن بوته های ذرت به دلیل رطوبت زیاد

اما به طور کلی دلایل زیادی به غیر از رطوبت می تواند عمق نفوذ ریشه ذرت در خاک را کم یا زیاد کند. گرچه مهم ترین عامل آن رطوبت است. زیرا همان طور که گفته شد، ریشه ذرت به دنبال رطوبت در خاک نفوذ می کند و گسترش می یابد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ