کاشت بذر چای ترش قرمز


گیاه چای ترش قرمز

نام علمی: Hibiscus sabdariffa

نام لاتین: Roselle

چای ترش قرمز یک گیاه دارویی است که علاوه بر مصارف دارویی در آشپزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه معمولا برای درمان فشار خون بالا، سلامت کبد و رفع بوی بد دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای ترش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد از آن استفاده می‌گردد. کاسبرگ ها در ابتدا سبز رنگ هستند و بعد از رسیدن قرمز رنگ می‌شوند. گیاه دارای گل های زرد رنگ است و به ارتفاع 2 تا 3 متر رشد می‌کند. چای ترش خواص بسیار زیادی دارد و دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون، ویتامین C و اسید سیتریک می‌باشد. این گیاه دارای مقادیر زیادی آنتوسیانین است و خواص ضد سرطان دارد و فشار خون را کاهش می‌دهد. کاسبرگ گیاه چای ترش قرمز می‌تواند همراه با چای زنجبیلی جوشانده شود تا رنگ و طعم بهتری به چای زنجبیلی ببخشد. شما همچنین می‌توانید از این گیاه برای درست کردن سس، شربت، مربا، در شیرینی پزی و ...  استفاده کنید. برگ‌ها را می‌توان در سالاد به کار برد. 

گیاه چای ترش در مناطق سرد به صورت یکساله است و در مناطق گرم به صورت چند ساله رشد می‌کند. این گیاه در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود. این گیاه را می‌توان در گلدان‌های بزرگ نیز کاشت و در خانه نگه داری نمود.



نحوه کاشت بذر چای ترش قرمز

قبل از کاشت بذرها را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته بذر نازک شود، سپس آن‌ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در آب گرم (جوش نباشد) قرار دهید. 4 تا 8 هفته قبل از پایان سرما بذرها را در خانه نشا کنید. بذر چای ترش را به عمق 3 تا 5 میلی متر در یک کمپوست مرغوب با زهکشی خوب بکارید. کمپوست را به خوبی مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی کمپوست را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید بیش از حد بستر کاشت را خیس نکنید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر چای ترش 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. بذر چای ترش در شرایط مناسب یک تا دو هفته‌ای جوانه می‌زند، اما گاهی اوقات ممکن است جوانه زنی یک تا سه ماه طول بکشد. در واقع جوانه زنی بذر چای ترش گاهی اوقات غیر قابل پیش بینی است. بذر چای ترش را می‌توان بعد از اتمام سرما به طور مستقیم در زمین نیز کاشت. 

زمانی که اندازه نهال‌ها به 10 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های جداگانه منتقل کنید. گیاه چای ترش را در خاک‌های دارای زهکشی خوب بکارید. خاک‌های لومی برای کاشت چای ترش مناسب هستند. نهال‌ها را می‌توان بعد از رفع سرما به زمین منتقل کرد. فاصله بین نهال‌های چای ترش را 1 تا 5/1 متر در نظر بگیرید. گیاه چای ترش در آفتاب کامل و سایه-آفتاب رشد می‌کند.

تا زمانی که اندازه نهال‌ها 5 سانتی‌متر است خاک را مرطوب نگه دارید، بعد از اینکه گیاه بزرگتر شد به رطوبت متوسطی نیاز دارد. زمانی که خاک در حال خشک شدن است آن را مرطوب کنید. بعد از انتقال نهال به زمین، برای مرطوب نگه داشتن خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز می‌توانید اطراف گیاه مالچ اضافه کنید. 

گیاه چای ترش در خاک‌های دارای سطح بالای مواد آلی به خوبی رشد می‌کند. نیتروژن بیش از حد گلدهی را به تاخیر می‌اندازد. کودهای دارای فسفر کم، نیتروژن متوسط و پتاسیم بالا برای گیاه چای ترش مناسب است. کود N17  - 5P - 24K توصیه می‌شود. ماهی یک بارکوددهی کافی است.

90 تا 150 روز بعد از جوانه زنی، می‌توان چای ترش را برداشت کرد. کاسبرگ‌ها را می‌توان به سادگی با دست از گیاه جدا کرد. کاسبرگ گیاه چای ترش قرمز را می‌توان به صورت تازه مصرف کرد یا می‌توان آن را خشک نمود. 


محصولات مرتبط

بذر چای ترش

12,500تومان

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ