کاشت دو گونه پشن فروت در نزدیکی یکدیگر

پشن فروت یک گیاه چند ساله و بالارونده است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر دنیا کاشته می‌شود و بیش از 400 گونه دارد. این گیاه گل های خیره کننده بسیار زیبایی تولید می‌کند و همچنین میوه های خوشمزه ای دارد که به صورت خام خورده می‌شوند یا می‌توان از آن ها برای درست کردن کیک، دسر، آب میوه، ژله و ... استفاده نمود. علاوه بر این، گیاه پشن فروت چشم انداز بسیار زیبایی نیز ایجاد می‌کند. دو نوع پشن فروت که به صورت گسترده کشت می‌شوند پشن فروت زرد و بنفش می‌باشد. به پشن فروت زرد، پشن فروت طلایی نیز گفته می‌شود. پشن فروت زرد و بنفش نمی‌توانند با هم گرده افشانی داشته باشند و معمولا زمان گل دهی آن ها یکسان نیست، بنابراین می‌توان این دو گونه را بدون این که گرده افشانی متقاطع داشته باشند در نزدیکی یکدیگر کاشت.
چگونگی کاشت دو گونه پشن فروت در نزدیکی یکدیگر
1 – نهال های جوان و سالم پشن فروت را برای کاشت در زمین انتخاب نمایید. حداقل دو نهال پشن فروت زرد برای انجام گرده افشانی با یکدیگر مورد نیاز است.
2 – نهال پشن فروت را در اوایل بهار در یک مکان آفتابی که از باد محافظت می‌شود بکارید. خاک های لومی شنی با PH 6.5 تا 7.5 برای کاشت پشن فروت مناسب هستند. بین گودال های کاشت 3 تا 4.5 متر فاصله قرار دهید و نهال ها را در امتداد یک حصار بکارید یا برای آن ها یک داربست قوی تهیه نمایید. می‌توان برای حفاظت از گیاهان پشن فروت در برابر باد، آن ها را در کنار درختان بلند بکارید.
3 – پایه هر گیاه را با خاک بپوشانید و بعد از کاشت به هر نهال به طور کامل آب دهید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و مرطوب نگه داشته شود ولی نباید آن را خیس کرد.
4 – در هر سال به هر گیاه چهار بار کود دهید. از یک کود متعادل برای گیاهان پشن فروت استفاده نمایید. کود NPK 20-5-10 برای گیاهان پشن فروت مناسب است. یک بار بعد از هرس زمستانی به گیاه کود دهید، سپس یک بار در فصل بهار، یک بار در اواسط تابستان و یک بار در اواخر تابستان به گیاه کود دهید. میزان کود مورد استفاده در هر بار برای هر گیاه 1.2 کیلوگرم می‌باشد. بعد از هر بار کوددهی، به خوبی به گیاه پشن فروت آب دهید.
5 – داربست برای پرورش گیاه پشن فروت ضروری است و گیاه برای بالا رفتن و رشد به داربست نیاز دارد.
6 – در زمان گلدهی گیاه پشن فروت با قرار دادن اشیاء چوبی در نزدیکی گیاه، زنبورها را تشویق به گرده افشانی کنید. در صورتی که دسترسی به زنبور ندارید می‌توانید گرده افشانی را به صورت دستی انجام دهید.
7 – میوه های پشن فروت بنفش در اوایل تابستان قابل برداشت هستند. زمانی که پوست میوه ها بنفش تیره شد یا در صورتی که میوه ها روی زمین بیافتند به معنای رسیدن آن ها می‌باشد. میوه های پشن فروت زرد نیز در طول تابستان قابل برداشت می‌باشند.
8 – گیاهان پشن فروت را در طول زمستان که خفته هستند هرس کنید، یا در صورتی که منطقه شما دارای زمستان های معتدل است گیاه پشن فروت را بعد از برداشت اول هرس نمایید. شاخه های سالم را هرس کنید و تمامی شاخه های مرده و آسیب دیده را حذف نمایید.
 

نکته
در صورتی که نهال پشن فروت را از کاشت بذر به دست آورده اید، طول آن برای کاشت در زمین نباید کمتر از 25 سانتی متر باشد.
بهتر است کاشت پشن فروت از ابتدا با بذر انجام شود، زیرا قلمه های پشن فروت تنها در شرایط مرطوب به خوبی در خاک ریشه می‌زنند.
گیاهان مسن که دیگر قادر به تولید میوه نیستند را با گیاهان جدید جایگزین کنید.

پشن فروت زرد و بنفش

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ