فواید و ارزش غذایی کلم

آیا تا کنون از دیدن این که مردم چین همیشه جوان به نظر می رسند تعجب کرده اید؟ بله.... راز این مساله کلم است.

کلم غنی از مواد مغذی آنتی اکسیدان ها است. این گیاه فصل خنک از خانواده براسیکا می باشد. خانواده گیاهان براسیکا بسیار گسترده است و شامل کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم چینی می باشد. کلم یکی از محصولاتی است که به صورت گسترده در سراسر جهان کشت می شود.

نام علمی کلم: Brassica oleracea

کلم متشکل از ساختاری چند لایه از برگ ها است که به صورت گرد و فشرده دور هم جمع شده اند. انواع مختلفی از کلم در سراسر جهان کشت می شود که رنگ های مختلفی دارند، از جمله سبز، بنفش، قرمز و کلم برگ باز.

فواید و ارزش غذایی کلم

فواید کلم برای سلامتی

کلم سبز تازه فوق العاده مغذی است و چربی و کالری بسیار کمی دارد. 100 گرم برگ کلم تنها 25 کالری دارد. کلم سرشار از مواد مغذی گیاهی مانند تیوسیانات، ایندول-3-کربونیل، لوتئنین-zea-گزانتین، سولفورافان و ایزوتیوسیانات می باشد. این ترکیبات، آنتی اکسیدان های قوی هستند و مصرف آن ها از بدن در برابر ابتلا به سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات محافظت می کند. مصرف کلم همچنین باعث کاهش کلسترول بد در خون می شود.

کلم تازه یک منبع عالی از آنتی اکسیدان طبیعی و ویتامین C است. در هر 100 گرم کلم، 36/6 میلی گرم ویتامین C وجود دارد و 61 درصد ویتامین C توصیه شده در روز را تامین می کند. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی  می شود. مصرف ویتامین C همچنین از بدن در برابر مضرات رادیکال های آزاد التهابی محافظت می کند.

کلم قرمز حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است و در هر صد گرم کلم قرمز 2252 میکرومول آنتی اکسیدان طبیعی وجود دارد. میزان آنتی اکسیدان ها در کلم های معمولی 508 میکرومول در هر 100 گرم است.

کلم غنی از ویتامین های ضروری گروه B مانند اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، تیامین (ویتامین B1) می باشد. ویتامین های گروه B برای بدن ضروری هستند که از منابع خارجی در بدن تامین می شوند و بدن به این ویتامین ها نیاز دارد.

کلم حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، آهن، منیزیم می باشد. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که به کنترل ضربان قلب و تنظیم فشار خون کمک می کند. منگنز یک کوفاکتور برای آنزیم های آنتی اکسیدان و سوپر اکسید دیسموتاز می باشد. آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون ضروری است.

کلم منبع خوبی از ویتامین K است. 100 گرم کلم، 63 درصد ویتامین K توصیه شده در روز را تامین می کند. ویتامین K نقش بالقوه در سوخت و ساز بدن دارد و برای سلامت استخوان ها ضروری می باشد. بنابراین مصرف غذاهای غنی از ویتامین K باعث سلامت استخوان ها می شود. مصرف ویتامین K باعث محدود شدن آسیب عصبی در داخل مغز می شود و بنابراین نقش مهمی در درمان بیماران آلزایمری دارد.

احتیاط در مصرف کلم 

انواع کلم حاوی ترکیبی به نام goitrogens می باشد که باعث تورم غده تیروئید می شود، بنابراین افرادی که اختلالات تیروئیدی دارند باید از مصرف کلم خودداری کنند. افرادی که از این لحاظ مشکلی ندارند می توانند بدون هیچ مساله ای انواع کلم را مصرف کنند.

انتخاب و ذخیره سازی کلم

کلم محصول فصل خنک است، با این حال در سراسر سال در سبزی فروشی ها موجود می باشد. زمانی که می خواهید کلم را تهیه کنید بهتر است کلم های جمع و جور، تازه و سنگین را انتخاب کنید.

آفات کلم رایج است. در پرورش کلم از اسپری های حشره کش زیادی استفاده می شود، بنابراین زمانی که می خواهید کلم را مصرف کنید باید کاملا با آب سرد آن را شستشو دهید. بهتر است کلم را به مدت 30 دقیقه در آب نمک قرار دهید و بعد دوباره با آب ولرم آن را شستشو داد تا هر گونه گرد و خاک، آفات و آثار آفت کش هایی که در کلم باقی مانده است، از بین بروند.

زمانی که کلم از مزرعه برداشت می شود و به صورت تازه مصرف می شود بیشترین مزایا و مواد مغذی را دارد. با این حال می توان برای استفاده های بعدی چند روز آن را در یخچال نگه داری کرد.

ارزش غذایی در 100 گرم کلم
 
اطلاعات کلی در 100 گرم کلم
انرژی                                              25 کیلو کالری
کربوهیدرات                                      5/8 گرم
پروتئین                                            1/3 گرم
چربی کل                                         0/1 گرم
کلسترول                                             0
فیبر                                                2/5 میلی گرم

 

ویتامین های موجود در 100 گرم کلم
فولات                                              53 میکرو گرم
نیاسین                                         0/234 میلی گرم
پانتوتنیک اسید                              0/212 میلی گرم
پیریدوکسین                                  0/124 میلی گرم
ریبوفلاوین                                      0/04 میلی گرم
تیامین                                         0/061 میلی گرم
ویتامین آ                                              98 IU
ویتامین سی                                  36/6 میلی گرم
ویتامین کا                                       76 میکرو گرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم کلم
سدیم                                           18 میلی گرم
پتاسیم                                        170 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم کلم
کلسیم                                          40 میلی گرم
آهن                                           0/47 میلی گرم
منیزیم                                           12 میلی گرم
منگنز                                         0/16 میلی گرم
فسفر                                           26 میلی گرم
زینک                                          0/18 میلی گرم

 

مواد مغذی گیاهی در 100 گرم کلم
کاروتن آلفا                                   33 میکرو گرم
کاروتن بتا                                    42 میکرو گرم
لوتئین گزانتین                              30 میکرو گرم

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ