آموزش بونسای-هنر و زیبایی شناسی بونسای

تعریف بونسای

بونسای هنر ساخت یک ماکت کوچک  از یک درخت بالغ و یا گروهی از درختان است که در طبیعت یافت می شوند. پرورش دهندگان بونسای سعی می کنند جسم نرمال گیاه را تغییر دهند و درخت کوچکی ایجاد کنند که همه خصوصیات یک درخت بالغ موجود در طبیعت را داشته باشد، در واقع پرورش بونسای یک هنر است. به منظور انجام این کار، پرورش دهنده بونسای باید هر دو اصول باغبانی و اصول هنری را درک کرده باشد. 

مقدمه ای بر بونسای – در این برنامه آموزشی جنبه های باغبانی بونسای و همچنین تکنیک های اساسی، قواعد و اصول مورد استفاده در ایجاد یک بونسای مورد بحث قرار می گیرد. 

زمانی که پرورش بونسای به صورت پیشرفته انجام می شود، این قوانین باید در نظر گرفته شوند. نزدیک شدن به هر بخش جدید در پرورش بونسای باید با ذهن باز انجام شود. درخت را نمی توان مجبور به شکل گرفتن کرد، بلکه باید به آن شکل داده شود. در صورت نیاز از قوانین پایه استفاده کنید. باید با گیاه ارتباط برقرار کنید تا به این درک برسید که بهترین کار ممکن در ساخت بونسای چیست. 

در این برنامه آموزشی بونسای، دانش آموز بیشتر به عرصه های هنری بونسای دست پیدا می کند و در مورد سبک های پرورش بونسای بحث می شود.

تخیل...

تخیل، در همه ما وجود دارد، در برخی از افراد بیشتر و در برخی کمتر است. اما در شکل دهی به یک بونسای ما کمتر از قوه تخیل استفاده می کنیم و بیشتر سعی می کنیم درخت بونسایی ایجاد کنیم که در تصویرها وجود دارند و 50 سال پیش از ژاپن آمده اند. قوانین پایه و اساسی، مهم هستند و برای ایجاد یک درخت بونسای خوب و جذاب باید در نظر گرفته شوند، اما تنها برای آغاز کار مهم هستند و برای طرح نهایی بونسای در نظر گرفته نمی شوند. ژاپنی ها به کپی کردن از چینی ها ادامه ندادند، آن ها از پیشنهادهای چینی ها بهره می بردند و سپس با استفاده از تخیل و مهارت های خود، درخت های بونسای را بر اساس آن چه که در طبیعت و در زمین می دیدند درست می کردند. ما هم برای پیشرفت کردن در هنرمان، باید افکارمان را توسعه دهیم و در بهترین تاریخ و زمان از نمونه های موجود در چشم اندازها برای ساخت بونسای استفاده کنیم.

هنر و زیبا شناسی بونسای

الف – اهداف

با مطالعه این بخش شما قادر خواهید بود که :

1 – هنر و زیبایی شناسی بونسای را تعریف کنید و آن را در شکل دهی به درخت بونسای ارتباط دهید.

2 – توضیح دهید که چرا شکل دهی به بونسای یک هنر در باغبانی است.

3 – عواملی که ظاهر پیری یک بونسای را بهبود می بخشند، توصیف کنید.

4 – چگونگی افزایش اصول ظاهر هنری و زیبا شناسانه ی یک بونسای را توضیح دهید.

5 – سرعت دیدن را توصیف کنید و توضیح دهید که بافت یک بونسای چگونه تحت تاثیر سرعت دیدن قرار می گیرد.  

6 – توضیح دهید که چگونه می توان ظاهر یک بونسای را به خوبی متعادل و متناسب کرد.

7 – توضیح دهید که چگونه ظاهر یک بونسای ارزش زیبایی شناسی را به نمایش می گذارد.

ب - کلیات

A  - درک ترکیب هنری در ایجاد یک بونسای زیبا و جذاب ضروری است.

1 – هنرمندی که بونسای پرورش می دهد نه تنها مسئول حفظ سلامت درختان مینیاتوری است، بلکه باید یک درخت زیبا و جذاب ارائه دهد. 

2 – وظیفه هنر، ایجاد چیزهایی است که فرم و زیبایی دارند. ترکیب هنری به معنای داشتن مهارت قرار دادن در کنار هم است. هدف ترکیب هنری، قرار دادن چیزهای زیبا در کنار یکدیگر است.

3 – یک هنرمند باید قادر باشد که احساسات خود را از طریق هنر خود به بیننده منتقل کند و با بیننده ارتباط برقرار کند. انتقال این احساسات، زیبایی شناسی از هنر است.

4 – جدیدترین تعریف از زیبایی شناسی عبارت است از : تئوری تعریف هنرهای زیبا و پاسخ مردم به آن ها ، علم یا شاخه ای از فلسفه است که با زیبایی و اصول سلیقه ها سر و کار دارد.

B – برای ایجاد یک درخت بونسای زیبا و دل انگیز، باید از انواع اصول مختلف باغبانی و هنری استفاده شود.

1 – اصول باغبانی در علم گیاه شناسی شامل این موارد هستند:  نور، آب، محدوده درجه حرارت صحیح، خاک با PH مناسب، کود دهی در زمان مناسب، کنترل بیماری ها و آفات

2 – اصول هنری قابل اجرا در بونسای بر خلاف هنرهای دیگر مثل نقاشی، مجسمه سازی و دیگر اشکال هنری نیست. تناسب، تعادل، پیوستگی، ریتم، نقطه کانونی، فریم، بافت، رنگ، سرعت دیدن چشم ها، شکل ظاهری و محیط زیست همگی در کیفیت یک بونسای تاثیر گذار هستند.

3 – بونسای ترکیبی از شیوه های باغبانی است که به گیاه اجازه می دهد به طرز به خصوصی رشد کند و کاربرد هنری آن است که باعث جذاب بودن آن می شود. بونسای یک فرم هنری از باغبانی است.

C – یک بونسای با کیفیت، ترکیب اصول مختلف باغبانی و هنر است که یک حس زیبایی در بیننده ایجاد می کند. تکنیک های استفاده از این اصول شامل ایجاد ظاهر کهن و سالخورده در بونسای، یک احساس خوش از توازن و تقارن، بافت، روش ارائه و نمایش می باشد.

ج – عناصر زیبایی شناسی بونسای

A – سالخوردگی. مردم همیشه یک تعصب خاصی درباره تاثیر سن بر روی اشیا دارند. در بونسای ضروری نیست که درخت سن زیادی دارد یا نه، فقط ظاهر آن باید سالخورده به نظر برسد. تکنیک های مختلف در ریشه ها، تنه، شاخه ها و جلوه های ویژه برای نشان دادن ظاهر کهن در بونسای استفاده می شود. 

ریشه ها : ریشه های بزرگ و بالغ ظاهر کهن تری دارند. زمانی که یک درخت بالغ است خاک سطحی اطراف پایه درخت، برای به نمایش گذاشتن سطح ریشه ساییده شده و فرسوده می شود. یک درختی که به خوبی تثبیت شده است ریشه هایی دارد که در جهات مختلف به سطح زمین چسبیده اند.

تنه 

a- قطر تنه : بخش پایینی تنه قدیمی ترین بخش است و باید قطر بیشتری نسبت به سایر قسمت های تنه داشته باشد و هرچه از پایین به سمت بالا پیشرفت می کند باریک تر می شود. قطر کلی تنه باید متناسب با ارتفاع درخت باشد. 

b- طرز ایستادن یا قرار گرفتن تنه: وضعیت تنه درخت گویای سن ظاهری درخت است. تنه یک درخت که در یک زاویه از زمین بیرون آمده است و همچنان در یک سری از خمیدگی ها و منحنی ها بالا می رود، باعث می شود که سن آن بیشتر از حالت طبیعی به نظر برسد.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

c- ظاهر تنه: بافت سطحی یک تنه ممکن است صاف و بدون لکه باشد که ظاهر جوانی به درخت می دهد. بافت سطحی ممکن است دارای ظاهر زبر، ناهموار و دارای شکاف باشد که در این صورت سن درخت بیشتر به نظر می رسد. یک درخت بالغ معمولا ظاهر زخمی و زبر دارد.

شاخه ها

a- زاویه شاخه ها یک نشانه مهم عینی در تعیین سن یک درخت است. شاخه ها در درختان کم سن دارای رشد قوی به سمت بالا هستند ولی آن هایی که قدیمی تر و بالغ تر هستند به دلیل وزن و سن بیشتری که دارند حالت خمیده تری دارند. 

b- شاخه های پایین تر به دیلیل این که قدیمی تر هستند، ضخیم تر می باشند. همچنین به دلیل این که نور بیشتری دریافت کرده اند، بلندتر هم هستند.

c- درخت های قدیمی تر شاخه های منشعب تری دارند (چندین شاخه کوچک دارند).

d- نوک درخت یک شاخص سن است. راس یک درخت نسبتاً  نابالغ تیز است و همچنان در حال حرکت به سمت بالا است. راس یک درخت بالغ گرد است زیرا به حداکثر ارتفاع خود رسیده و شروع به گسترش کرده است.

4 – جلوه های ویژه برای کهن نشان دادن ظاهر درخت

a-زخم ها و آسیب هایی که به مرور زمان در درخت به وجود می آیند را می توان در بونسای با ایجاد سطوحی شبیه چوب مرده یا ضربه خورده ایجاد کرد: 

1 – بالای تنه یا انتهای یک شاخه را می توان چاک داد یا روی آن شکاف ایجاد کرد و یا آن را سفید کرد. 

2 -  بخشی از پوست تنه درخت را به منظور شبیه شدن به درختی که ضربه دیده می توان برهنه کرد، همچنین این کار باعث می شود بونسای به درختی شبیه شود که شاخه آن افتاده یا شکسته است.

b-ظرفی که بونسای در آن است به جای این که ظاهر براق و روشنی داشته باشد باید زنگار باشد.

c-خاک سطحی یک بونسای نشان دهنده سن است، اگر خاک سطحی دارای خطوط و برجستگی ها باشد سن را بیشتر نشان می دهد.

B – سرعت دیدن : اگر چشم با سرعت زیادی یک جسم را مشاهده کند ممکن است به بیننده احساس ناخوشایندی دست دهد. زمانی که به چشم ها اجازه داده شود که به آرامی محیط اطراف را ببینند بسیار لذت بخش تر است و در این صورت می توان زیبایی ها را به درستی و در آرامش درک کرد. عوامل متعددی بر سرعت دیدن تاثیر گذار هستند:

1 – ظرفی که بونسای در آن قرار گرفته، تنه، شاخ  و برگ در سرعت دیدن چشم ها تاثیر گذار هستند. چشم ها تمایل دارند به سرعت از ظروفی که ظاهر صافی دارند بگذرند، پوست و شاخ و برگ ممکن است برای کاهش یا افزایش سرعت دیدن استفاده شوند. قسمت های جذاب تر بیشتر توسط چشم ها دیده می شوند.

2 – شکل درخت یعنی مستقیم یا خمیده بودن تنه درخت در سرعت دیدن چشم ها تاثیر دارد. سرعت دیدن چشم ها در هنگام مشاهده یک درخت با تنه راست و مستقیم بسیار بیشتر از یک درخت دارای خمیدگی است.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

a- تنه درخت یک تم برای کل درخت ایجاد می کند، شاخ و برگ ها نیز باید متناسب با شکل تنه درخت باشند.

b- اگر تنه درخت دارای خمیدگی و منحنی باشد، شاخه ها نیز باید خمیده باشند.

c- اگر تنه درخت راست و مستقیم باشد، شاخه ها هم باید راست باشند.

d- اگر تنه درخت به یک سمت خمیده شده باشد شاخه باید به سمت دیگر متمایل شود.

e- منحنی ها یک احساس آرام و ملایم ایجاد می کنند در حالی که منحنی های تیز و زاویه دار کمتر ملایم هستند.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

3 – محل قرار گرفتن شاخه ها می تواند در کاهش سرعت دیدن تاثیر داشته باشند.

a- درست قرار گرفتن شاخه ها، همانطور که در شکل نشان داده شده است می تواند یک دید جالب و آرام بخش در فرد ایجاد کند. هر شاخه باید چشم را قبل از سرگیری جنبش خود در امتداد تنه، به مکث و بررسی دعوت کند. به شکل توجه کنید که چگونه چشم شما تنه درخت را تماشا می کند، زمانی که برای دیدن یک شاخه مکث می کند و سپس دوباره حرکت می کند.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

b- قرار گرفتن شاخه ها به صورت نادرست ممکن است باعث کند شدن سرعت دیدن شود و یا حتی ممکن است باعث متوقف شدن آن شود. اگر دو شاخه در یک نقطه روی تنه درخت قرار بگیرند(یکی به سمت راست و دیگری به سمت چپ)، به عنوان یک مانع برای حرکت چشم عمل می کنند. چشم در محل اتصال دو شاخه متوقف می شود و برای حرکت به سمت راست و چپ به سختی تصمیم می گیرد و به این دلیل دوباره شروع به بررسی کردن درخت به صورت عمودی می کند.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

C – نسبت (مقیاس)

1 – تناسب و مقیاس رابطه مقایسه ای بین بخش ها است. 

2 – قسمت های مختلف بونسای باید دارای تعادل باشند، در این صورت به نظر بیننده منطقی به نظر می رسد. قسمت های مختلف باید منعکس کننده آنچه که بیننده انتظار دارد در یک درخت بالغ ببیند، باشند.

a- ما انتظار داریم شاخه هایی که قطر بیشتری دارند در پایین درخت قرار بگیرند.

b- همچنین به یک نسبت منطقی بین وزن درخت، وزن تنه و حجم گلدان نیاز است. زمانی که یکی از این بخش ها بیش از حد کوچک یا بزرگ باشند، ترکیب نا متعادل و نا هماهنگ می شود و در نتیجه درخت زیبا به نظر نخواهد رسید.

c- طراحی درخت به عنوان یک نقطه شروع، قانون سه بخشی گفته می شود که هنرمندان بونسای در سراسر جهان از آن استفاده می کنند:

1 – یک سوم پایینی درخت شامل سطح ریشه و تنه است.

2 – قسمت میانی بر شاخه ها تاکید دارد.

3 – یک سوم بالایی شامل شاخه های کوچک و راس درخت است.

D – تعادل

1– تعادل بخشی جدایی ناپذیر از زیبایی شناسی در ترکیب بونسای است.

a- بیشتر هنر غربی متکی بر تعادل تقارن است، همانطور که در طراحی یک باغ رسمی انگلیسی دیده می شود از اشکال اصلی هندسی مانند دایره، مربع و مثلث استفاده می شود. 

b- از بین اشکال مختلف هندسی، مثلث بهترین شکل برای نشان دادن قدرت و ثبات است. مثلث متساوی الاضلاع، استاتیک، غیر فعال، منفعل و بی حرکت است. 

هنر و زیبایی شناسی بونسای

c- مثلث متساوی الساقین، سه طرف نا برابر دارد و یک تعادل نا متقارن را میسر می سازد.

1 – مثلث نا متقارن، فاقد برابری یا تقارن است. مفهوم این است که بر اساس آن می توان یک نوع منحصر به فرد از تعادل را به دست آورد. 

هنر و زیبایی شناسی بونسای

2 – نقاشی شرقی، ترتیب گل ها، نظم و ترتیب باغ و بونسای همگی برای دست یابی به تعادل و هماهنگی در ترکیب، متکی بر مثلث نابرابر هستند.

3 – سه نقطه از یک بونسای نا متقارن شامل راس (نقطه A)، طولانی ترین شاخه پایینی در یک سمت (نقطه B) و شاخه دیگر در مقابل آن که کمی بالاتر است (نقطه C) می باشد. 

هنر و زیبایی شناسی بونسای

4 – زمانی که درخت در ظرف خود قرار می گیرد، تعادل نامتقارن است. به همین دلیل است که درخت دور از مرکز گلدان قرار می گیرد.

5 – درخت نامتقارن است و رابطه درخت با ظرف نیز به صورت نامتقارن می باشد، اما در کنار هم یک ترکیب متعادل را ایجاد می کنند.

قسمت دوم از تعادل

2 – تعادل می تواند توسط نقطه کانونی افزایش یافته و یا از بین برود. نمونه ای از نقطه کانونی دایره ای است که بر روی خط قرار گرفته (در تصویر). دایره توجه شما را جلب می کند، به طوری که چشم های شما را به صورت مداوم می گرداند.

هنر و زیبایی شناسی بونسای

a- نقطه کانونی باید بیشترین تاثیر بصری را بر بیننده داشته باشد. نقطه کانونی باید دارای این توانایی باشد که به طور مستقیم توجه بیننده را به سمت ویژگی های خاص جلب کند و از ویژگی های بی ارزش دور کند.

b- این مهم است که نقظه کانونی ویژگی های جذابی داشته باشد. اگر یک نقطه کانونی ویژگی های نامطلوب داشته باشد، بیننده در دیدن قسمت های با ارزش دچار مشکل می شود و در نتیجه ارزش هنری بونسای کاهش پیدا می کند. برای مثال می توان یک ظرف لعابی رنگ روشن که به طور مداوم باعث باز شدن چشم می شود و یا یک بخش از چوب مرده را مثال زد که مانع از مشاهده سایر قسمت های ترکیب بونسای می شوند.

E – پیوستگی: 

پیوستگی در یک ترکیب بونسای توسط استفاده مکرر از عناصر مشابه یا مرتبط در سراسر ترکیب ارائه می شود. این استفاده مکرر از عناصر مرتبط یک ریتم، یک جریان یا یک حرکت ایجاد می کند که باعث افزایش پیوستگی در ترکیب بونسای می شود. 

1 – یکی از عناصر وحدت بخش در اکثر ترکیبات بونسای  مثلث است. تک تک شاخه ها، نیم رخ درخت و کل ترکیب در این شکل قابل مشاهده است. 

2 – پیوستگی در ارتباط با شکل تنه با شکل شاخه به دست می آید. اگر تنه راست و مستقیم است شاخه هم باید راست باشد، اگر تنه دارای خمیدگی است شاخه هم باید خمیده باشد.

3 – باید یک پیوستگی یا یک ثبات بین عناصری که دلالت بر سن دارند وجود داشته باشد. اگر یک درخت جوان است باید تنه و شاخه های باریک داشته باشد و ریشه گسترده ای هم نداشته باشد. اگر درخت، تصویر یک درخت بالغ را توصیف می کند، باید سایبان گسترده ای از شاخ و برگ ها، تنه و شاخه های ضخیم و یک ریشه گسترده و قوی داشته باشد. اگر تصویر یک درخت کهن را توصیف می کند، باید یک تنه ضخیم و کوتاه، چند شاخه، شاخ و برگ پراکنده و چوب مرده داشته باشد.

4 – پیوستگی مستلزم آن است که درخت دارای یک مسیر مشخص برای تنه باشد، به این معنی که به عنوان مثال اگر شروع رشد درخت از زمین به سمت چپ است باید راس آن نیز به سمت چپ خاتمه یابد. (مانند تصویر زیر)

هنر و زیبایی شناسی بونسای

5 – یک درخت باید دارای پیوستگی در ویژگی های جنسیتی باشد. یک درخت که دارای چوب مرده، شاخ و برگ درشت و ضخیم است و قوی به نظر می رسد، ظاهر مردانه دارد. درختی که ظاهر زنانه دارد باید برعکس باشد. ویژگی های هر کدام از این جنسیت ها نباید با هم در یک درخت وجود داشته باشند و نباید با هم در یک درخت ظاهر شوند.

F – سادگی:

سادگی بر نداشتن زرق و برق بیش از حد دلالت دارد. سادگی طبیعی بودن را نشان می دهد و از پیچیدگی های غیر ضروری آزاد است. ممکن است ما آن را حذف کنیم و در واقع انجام این کار ضروری نیست.

a- بونسای های تزیین شده با توپ، آویز، نوارها و یا اشکال سرامیکی به ندرت وجود دارند. 

b- گلدان یا ظرفی که بونسای در آن قرار می گیرد نیز باید نسبتاً ساده باشد. زرق و برق دار نباشد.

2 - در ژاپن این مساله اهمیت زیادی دارد: اگر یک بونسای با کیفیت باشد نیازی به تزیین و آراسته کردن آن نیست. 

د – سیر تکاملی در بونسای

A – روند تکامل در بونسای، شامل فرآیندهای شبیه به تمام اشکال هنری دیگر است. 

1 – اول یک تصور کلی به ذهن می رسد، سپس تصور ذهنی به انجام می رسد و در نهایت در یک دوره از زمان اصلاح می شود. 

2 – این فرایند از درک، برای سازنده بونسای لذت زیبایی شناسی خاص همراه با حس موفقیت را فراهم می کند. 

3 – ساخت یک مجسمه سرانجام به پایان می رسد همانطور که یک نقاشی در نهایت تمام می شود، ولی بونسای زنده است و هرگز به پایان نمی رسد. زیرا به طور مداوم در حال رشد و تغییر است.

a- برای حفظ سلامت و ظاهر یک بونسای نیاز به  برنامه ثابت مهارت های هنری و باغبانی است. 

b- اگر یک شاخه از بین برود و یا آسیب ببیند و اگر قرار باشد که از طرح کلی حذف شود، ریتم درخت تغییر می کند . برای جبران آن طراحی مجدد نیاز است.

c- اگر در یک گروه کاشت، یک درخت بمیرد، به عنوان بخشی از ترکیب باید تصمیم به حذف آن گرفت.

d- قرار دادن یک تنه درخت مرده و یا یک شاخه در سطحی از کاشت، نشان دهنده تداوم تکامل آن است.

e- ظرف کاشت ممکن است شکسته شود یا این که ظاهر نامناسبی پیدا کند، در این صورت ظرف بونسای باید عوض شود. این کار ممکن است باعث شود که ظاهر کلی درخت تغییر داده شود و ممکن است که برخی از تنظیمات طرح شده برای درخت و یا سطح خاک با تغییر گلدان، تغییر پیدا کنند. 

B – در هر مرحله از روند تکاملی بونسای، تکنیک های هنری، توجهات زیبایی شناسی و اصول باغبانی باید به کار گرفته شوند.

ه – نمایش و ارائه

A – نمایش ترکیب بونسای باید به گونه ای باشد که نمایش درخت به حداکثر برسد و نمایش اطراف درخت حداقل باشد. قد، محیط اطراف و زمینه عوامل کلی در نمایش بونسای هستند.

1 – ارتفاع درخت بونسای باید به گونه ای باشد که انگار یک درخت بالغ در طبیعت نمایش داده می شود. وسط تنه آن، هدف چشم بیننده است.

2 – ممکن است یک سری ضمایم در نزدیکی بونسای وجود داشته باشد که در این صورت یا با حالت و موقعیت درخت اصلی آمیخته شده و یا با آن متضاد می شود. ضمایم ممکن است یک تکه سنگ، یک بونسای دیگر اما کوچکتر و یا یک تکه چمن باشند.

3 – همچنین ممکن است برای افزایش نمایش بونسای، حلق آویز کردن آن به یک دیوار مناسب باشد.

4 – هر آیتم در نمایش بونسای، باید با نقطه کانونی هماهنگ باشد و نباید با آن در تضاد باشد. 

B – مکانی که درخت بونسای در آن نمایش داده می شود باید منظم و مرتب باشد. پس زمینه باید ساده و دارای یک رنگ خنثی باشد که باعث کاهش توجه به درخت نشود.

C – از یک ظرف مناسب باید استفاده شود که با طرح کلی درخت تناسب داشته باشد. کاربرد ظرف یا گلدان برای گیاه مانند کاربرد قاب برای عکس است. به گونه ای که باعث افزایش جدابیت آن می شود اما از آن کم نمی کند.

1 – اندازه گلدان باید متناسب با اندازه درخت باشد. نسبت های مختلفی توصیه می شود، اما معمولا رایج است که محور طولی ظرف، دو سوم ارتفاع درخت و یا به اندازه گسترش شاخ و برگ ها ( هر کدام که بزرگ تر است) در نظر گرفته می شود. 

2 – ظرف باید متناسب با شکل ، بافت و رنگ درخت بونسای باشد.

D – سطح خاک و پوشش زمین نباید جلوه مصنوعی داشته باشند.

E –سیم کشی در درخت باید به صورت ماهرانه ای انجام شود که اگر سیمی بر روی درخت باقی ماند، از زیبایی درخت کاسته نشود.

و – هماهنگی 

A – نتیجه تلاش همه ما رسیدن به تطبیق و هماهنگی است. هماهنگی را می توان به این صورت تعریف کرد:

متناسب کردن باهم، توافق و سازش، ترکیب کردن چند قسمت برای رسیدن به یک کلیت منظم یا متناسب، تجانس، آرایش متناسب از رنگ، اندازه و شکل

B – هماهنگی در بونسای را می توان توسط نرم افزارهایی از تکنیک های مختلف هنری که بسیاری از آن ها در یک اسلاید یا یک نوار خلاصه شده اند، به دست آورد.

ز – خلاصه

A – بونسای یک فرم هنری باغبانی است. اصول باغبانی آن را زنده و سالم نگه می دارد و اصول هنری آن را جذاب می سازد.

B – عوامل زیادی برای کهن به نظر رسیدن بونسای وجود دارد.

C – ظاهر هنری و زیبایی شناختی توسط شکل یا روند دیدن از ترکیب بونسای، افزایش می یابد.

D – تناسب صحیح نه تنها در پیوستگی ترکیب بونسای به کار می رود بلکه باعث القا شدن پیام های پنهان در درخت به بیننده می شود.

E – یک درخت بونسای زنده است، همیشه در حال رشد و تغییر است و هرگز به پایان نمی رسد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ