بیماری ها و آفات بادمجان

بیماری های بادمجان
بلایت فوموپسیس:
علائم بیماری : گیاهان جوان سیاه شده و می میرند و در گیاهان مسن تر نقاط قهوه ای رنگی روی برگ ها ظاهر می شود و میوه ها از جوش هایی به رنگ سیاه متمایل به قهوه ای پوشیده می شوند.
روش مبارزه: استفاده از ارقام مقاوم و استفاده از سمومی مثل مانب و زینب.
 
بیماری های بادمجان
 
پژمردگی ورتیسیلیومی
علائم بیماری: گیاه به تدریج پژمرده می شود و بین رگبرگ ها قهوه ای می شود و باعث کوتولگی گیاه می شود.
روش مبارزه: فومیگاسیون خاک، استفاده از ارقام مقاوم به ورتیسیلیوم و تناوب کشت طولانی.
 
بیماری های بادمجان
 
آفات بادمجان
از مهمترین آفات گیاه بادمجان، شته می باشد که روی بیشتر گیاهان مثل بادمجان، خیار، خربزه، طالبی، کدو، چغندر و دیگر گیاهان  فعالیت می کند. این آفت روی برگ و ساقه گیاهان تجمع یافته و در نتیجه حمله آن، برگ ها پیچیده و زرد می شوند. با تغذیه از شیره گیاهی باعث پژمرده شدن برگ ها، ضعف بوته ها، از بین رفتن جوانه و بالاخره خشک شدن گیاه می شود.
روش مبارزه:
مبارزه بیولوژیکی: 
خوشبختانه شته ها در طبیعت دشمنان زیادی مثل کفشدوزک ها، مگس ها ، زنبورها و ... دارند که این حشرات سودمند از تخم لارو و حشرات کامل شته ها تغذیه می کنند و یا اینکه در داخل بدن شته ها تخم ریزی کرده و آن ها را پارازیتی می کنند و به این ترتیب از زیاد شدن این آفت در طبیعت تا حدی جلوگیری می شود. در بین این حشرات سودمند کفشدوزک که در تمام مناطق سبزی کاری وجود دارد به مقدار زیادی شته ها را از بین می برد. همچنین لارو گروهی از مگس ها از شته ها تغذیه می کنند و تعدادی از زنبورها تخم خود را داخل بدن شته ها گذاشته و نوزاد زنبور از مواد داخل بدن شته ها تغذیه کرده و باعث از بین رفتن آن ها می شود.
مبارزه مکانیکی:
بهتر است پس از برداشت محصول، بقایای محصول و علف های هرز اطراف مزرعه را شخم زده و زیر خاک کنند و در بهار با وجین علف های هرز داخل و خارج مزرعه می توان باعث از بین رفتن آن ها شد.
مبارزه شیمیایی:
برای مبارزه شیمیایی می توان از سمومی مثل دیازینون 20 درصد، مالاتیون 50 درصد، دیپترکس 80 درصد و رکسیون 40 درصد به نسبت 1 تا 1/5 لیتر در هزار (20 تا 30 گرم سم در یک حلب بنزین 20 لیتری) استفاده و گیاهان را سم پاشی نمود. برای جلوگیری از خطر مسمومیت باید از برداشت محصول حداقل به مدت 20 روز بعد از سم پاشی خودداری شود.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

3 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ