بیماری ها و آفات خیار

بیماری های خیار
ویروس موزاییک خیار
علائم بیماری: بروز لکه های زرد و سبز و پیجیده شدن برگ ها، لکه دار شدن میوه، کاهش در عملکرد محصول، کوتاه ماندن گیاه
روش مبارزه: از بین بردن سوسک خط دار خیار، از بین بردن شته که باعث انتقال ویروس این بیماری می شود و از بین بردن علف های هرز
 
بیماری های خیار
 
سفیدک پودری
علائم بیماری: ظاهر شدن لکه های سفید و پودری روی سطح بالایی برگ ها ، پژمردگی ساقه و برگ.
روش مبارزه: استفاده از ارقام مقاوم، استعمال سم های مانب و سولفات روی، بنومیل.
سفیدک داخلی: 
علائم بیماری: نقاط زاویه دار روی برگ های مسن تر ظاهر می شود و برگ ها خشک شده و می میرند.
روش مبارزه: استفاده از ارقام مقاوم ، استفاده از محلول کاراتان.
آنتراکنوز:
یک بیماری قارچی است که آثار آن به شکل لکه های فرورفته به رنگ سبز روشن روی قسمت های انتهایی میوه ظاهر می شود و به تدریج کپک های صورتی و در نهایت سیاه رنگ دودی روی لکه ها را می گیرد، میوه زرد شده و از بین می رود. 
روش مبارزه: قبل از کاشت خیار، زمین را باید ضدعفونی کرد.
 
بیماری های خیار
 
آفات خیار
شته
شته ها به گیاهانی مثل خیار و حتی علف های هرز صدمه وارد می کنندو با مکیدن شیره گیاه، آن را دچار کمبود مواد کربوهیدراتی کرده و از رشد میوه جلوگیری می کنند. در گیاهان آلوده برگ ها پیچیده و گل ها می ریزند.
روش مبارزه
باید از سم استفاده کرد و 4 تا 5 روز بعد از استفاده از سم دشمنان طبیعی را بر روی گیاه میزبان رها می کنند. باید از سموم کم دوام مثل پریمور و هوستاکوئیک استفاده کرد.
 
آفات خیار
 
کنه قرمز
کنه های قرمز از آفات خطرناک خیار است که فعالیت آن از اول تابستان شروع می شود. این آفت با مکیدن شیره گیاهی و ایجاد زخم های میکروسکوپی فراوان روی برگ ها باعث خشکی برگ ها می شود. کنه ها بیشتر در سطح زیرین برگ ها زندگی می کنند و با قطعات دهانی خود بافت های سطحی برگ را سوراخ نموده و از شیره گیاهی تغذیه می کنند و مانع از انجام عمل فتوسنتز می شوند. 
روش مبارزه
در زمستان می توان با از بین بردن بقایای گیاهی و علف های هرز تا حدودی از باقی ماندن کنه ها در مزرعه ها جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از سموم کنه کش از جمله گوگرد، کلتان به میزانی که روی برچسب ظروف پیشنهاد شده است، گیاهان آلوده را سم پاشی کرد.
سوسک خیار
لارو این سوسک از برگ گیاه تغذیه می کند و باعث آماده شدن گیاه برای حمله باکتری های بیماری زا می شود و همچنین به ریشه آسیب می رساند و آن را از بین می برد. برای مبارزه با این آفت از پودر دیازینون استفاده می کنند. استفاده از پودر بر علیه آفات بهتر است. زیرا محلول پاشی باعث آماده شدن گیاه برای پرورش قارچ ها می شود.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

5 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ