خاک لومی چیست؟


باغبانی و کشاورزی به درجه و مرتبه بالایی نیاز ندارد ولی برخی از اصطلاحات ممکن است برای بعضی افراد نامفهوم باشند. همه ما می‎دانیم که برای رشد گیاهان به یک خاک خوب و مناسب نیاز داریم، اما معنای خاک لومی چیست؟ امروزه در اکثر کتاب‌ها و مقالات کشاورزی زیاد به این کلمه برخورد می‎کنیم.
هر کشاورزی به سرعت می‌آموزد که یک خاک مناسب برای داشتن یک باغ یا زمین کشاورزی سالم، بسیار حیاتی است. خاک خوب به این معنی است که مواد غذایی کافی در خاک برای تغذیه گیاهان وجود داشته باشد و بافت خاک به گونه‌ای باشد که آب به میزان کافی در اختیار گیاهان قرار بگیرد و زهکشی خاک به اندازه‎ای باشد که ریشه بتواند به راحتی رشد کند.
بهترین بافت خاک برای رشد گیاهان "خاک لومی" نامیده می‎شود.

 

خاک لومی

 


لوم چیست؟


خاک لومی خاکی است که دارای موارد زیر می‎باشد:

  • کمتر از 52 درصد شن و ماسه
  • 28 تا 50 درصد گل و لای یا سیلت 
  • 7 تا 27 درصد خاک رس 

با این حال اگر هر بار برای ساختن یک باغ، این موارد اندازه گیری می‌شدند، در حال حاضر باغ‌های کمتری وجود داشت.
اساسا خاک لومی یک خاک تشکیل شده از مقادیر مساوی شن و ماسه و سیلت و مقدار کمتری خاک رس می‌باشد. از این سه جزء، ذرات شن و ماسه از همه بزرگ ‌تر هستند. شن و ماسه رطوبت را خیلی نگه نمی‎دارند ولی تهویه کافی را در خاک ایجاد می‎کنند. از طرف دیگر، ذرات رس کوچک تر هستند و به راحتی در کنار هم جمع می‌شوند. به همین دلیل از خاک رس برای آجر سازی استفاده می‎شود، ولی آب در آن می‎ماند و ریشه گیاه به راحتی در آن گسترش نمی‌یابد. ذرات سیلت از خاک رس بزرگ تر هستند و از شن و ماسه کوچک تر می‎باشند، رطوبت را بیشتر از شن و ماسه نگه می‎دارد ولی مواد مغذی آن از خاک رس کمتر است. سیلت به راحتی می‎تواند ذرات شن و ماسه و خاک رس را باهم مخلوط کند.


چرا خاک لومی برای گیاهان خوب است؟


خاک لومی خاک ایده آلی برای باغبانی و کشاورزی است. بافت آن متخلخل است به طوری که آب با سرعت مناسب (نه خیلی سریع و نه خیلی کند) در آن حرکت می‎کند تا گیاهان به راحتی بتوانند به آب دسترسی داشته باشند. 


چگونگی ساخت خاک لومی


اگرچه خاک لومی ترکیبی از شن و ماسه، سیلت و رس است ولی با اضافه کردن شن و ماسه به رس یا بالعکس، خاک لومی ساخته نمی‎شود. انجام این کار باعث ایجاد ترکیبی شبیه سیمان می‎شود.
برای درست کردن یک خاک لومی حاصلخیز با بافت مناسب به هر سه ترکیب نیاز است. ساخت خاک لومی یک فرآیند مداوم است که باید هر سال مواد آلی در آن تجزیه ‎شوند. تجزیه مواد ارگانیک در خاک، شرایط زهکشی خوبی را برای گیاهان فراهم می‎کند و همچنین باعث جذب موجودات مفید در خاک می‌شود که به حفظ سلامت خاک کمک می‎کنند.
متاسفانه مواد آلی در خاک به سرعت مورد استفاده قرار می‎گیرند و هر فصل باید اصلاح شوند. اضافه کردن مواد آلی به خاک، به میزان نیاز خاک بستگی دارد ولی برای اکثر خاک‎ها حداقل یک لایه مواد آلی باید روی خاک اضافه شود و خاک چند سانتی‎متر بالا بیاید.

 

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ