فواید و ارزش غذایی هندوانه

خواص و فواید هندوانه
92 درصد هندوانه آب است، این میوه ی با طراوت دارای سطوح قابل توجهی ویتامین های A ، B6 و C می باشد. همچنین هندوانه دارای مقادیر قابل توجهی لیکوپن، اسید آمینه و آنتی اکسیدان ها است و مقدار متوسطی پتاسیم نیز دارد. میزان لیکوپن موجود در  2 فنجان هندوانه 15 تا 20 میلی گرم است. هندوانه مقدار خیلی کمی چربی دارد و یک فنجان هندوانه تنها دارای 40 کالری می باشد.
دانشمندان متوجه سطوح بالای لیکوپن در هندوانه شده اند. لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که یک ترکیب طبیعی در برخی از میوه ها و سبزیجات مثل گوجه فرنگی، گریپ فروت قرمز وجود دارد. بدن به این ماده واکنش مثبتی نشان می دهد و موجب سلامت بدن می شود. لیکوپن با سلامت قلب، سلامت استخوان و پیشگیری از سلامت پروستات مرتبط است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که خواص ضد التهابی نیز دارد.
برای این که در هندوانه مقدار لیکوپن به حداکثر برسد باید هندوانه کاملا رسیده شود. هرچه هندوانه قرمز تر باشد مقدار لیکوپن موجود در آن بیشتر است. همچنین در هندوانه رسیده، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان فنولیک نیز به میزان قابل توجهی وجود دارد. همه ی بخش های هندوانه مفید است حتی گوشت سفید موجود در پوست آن. در این بخش مقدار زیادی مواد مغذی وجود دارد. 
ماده مغذی دیگری که در هندوانه یافت شده است اسید آمینه سیترولین است که به اسید آمینه آرژنین تبدیل می شود. این اسید های آمینه منجر به سلامت قلب و عروق و بهبود گردش خون می شوند. 
فواید هندوانه برای سلامتی
سلامت قلب
با توجه به مطالعات دانشگاه پردیو ، سطوح بالای لیکوپن در هندوانه سلول ها را از آسیب دیدن محافظت می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین غلظت بالای اسید آمینه های سیترولین و آرژنین برای قلب مفید است. آرژنین به بهبود جریان خون و کاهش تجمع چربی اضافی کمک می کند. با توجه به مطالعاتی که در یک مجله فشار خون در آمریکا منتشر شده است، نشان داده شده که عصاره هندوانه به کاهش فشار خون در افراد چاق کمک می کند.
خواص ضد التهابی
لیکوپن موجود در هندوانه خاصیت ضد التهابی دارد و هندوانه را یک میوه ضد التهاب می سازد. لیکوپن یک مهار کننده برای فرآیندهای مختلف التهابی است و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان، مهار کننده رادیکال های آزاد نیز می باشد. همچنین هندوانه حاوی کولین است که از التهاب مزمن جلوگیری می کند.
کاهش التهاب فقط برای افراد مبتلا به ورم مفاصل خوب نیست. وقتی کسی بیمار است دچار آسیب سلولی می شود که می تواند توسط عوامل مختلف از جمله استرس، سیگار کشیدن، آلودگی و بیماری و ... ایجاد می شود که بدن را ملتهب می سازد و به این حالت التهاب سیستمیک گفته می شود. در این حالت غذاهای ضد التهابی می تواند به ایمنی کلی و سلامت عمومی کمک کند.
هیدراتاسیون
هندوانه یک مثال کامل از مواد مغذی است که می تواند به شما کمک کند که بدن مرطوبی داشته باشید و آب هندوانه حاوی الکترولیت های پتاسیم و سدیم است که می تواند از سکته در اثر گرما جلوگیری کند.
هضم
هندوانه حاوی فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
سلامت پوست و مو
ویتامین A موجود در هندوانه برای پوست و مو بسیار مفید است و فقط یک فنجان هندوانه شامل یک چهارم از مصرف توصیه شده ویتامین A روزانه است. ویتامین A باعث مرطوب نگه داشتن پوست و مو می شود و رشد سلول های جدید کلاژن و الاستین را تشویق می کند. ویتامین C نیز در این زمینه مفید است و باعث ترویج رشد کلاژن سالم می شود.
درد عضلانی
هندوانه دوست ورزشکاران است. نوشیدن آب هندوانه قبل از تمرین شدید، درد عضلانی و ضربان قلب که در روز بعد از ورزش ایجاد می شود را کاهش می دهد. این خاصیت را می توان به اسید آمینه های سیترولین و آرژنین موجود در هندوانه که به بهبود گردش خون کمک می کند نسبت داد.
پیشگیری از سرطان
مانند سایر میوه ها و سبزیجات، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در هندوانه، خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می کند. لیکوپن موجود در هندوانه تکثیر سلولی در سرطان پروستات را کاهش می دهد.
خطرات سلامتی در اثر مصرف هندوانه
اگر هندوانه به صورت غیر منطقی خورده شود ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر این میوه بیش از حد خورده شود مشکلاتی به دلیل لیکوپن بالا یا پتاسیم بالا ایجاد می شود.
مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپن به صورت روزانه می تواند باعث تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ شود.
افرادی که هیپرکالمی جدی دارند یا در خون خود پتاسیم بالایی دارند، نباید روزانه بیش از یک فنجان هندوانه مصرف کنند که کمتر از 140 میلی گرم پتاسیم دارد. 
گرچه قند موجود در هندوانه  طبیعی است ولی با این حال نسبت قند در هندوانه بالا است، بنابراین دوستداران هندوانه باید مواظب مصرف قند خود باشند.
 
ارزش غذایی در هر 100 گرم هندوانه
 
اطلاعات کلی در 100 گرم هندوانه
انرژی                                                    30 کالری
کربوهیدرات                                             7.6 گرم
پروتئین                                                   0.6 گرم
چربی کل                                               0.15 گرم
کلسترول                                                    0
فیبر                                                        0.4 گرم

 

ویتامین های موجود در 100 گرم هندوانه
فولات                                                  3 میکروگرم
نیاسین                                           0.178 میلی گرم
پانتوتنیک اسید                                 0.221 میلی گرم
پیریدوکسین                                     0.045 میلی گرم
تیامین                                             0.033 میلی گرم
ویتامین آ                                       569 واحد بین الملل
ویتامین سی                                      8.1 میلی گرم
ویتامین ای                                        0.05 میلی گرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم هندوانه
سدیم                                                1 میلی گرم
پتاسیم                                            112 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم هندوانه
کلسیم                                             7 میلی گرم
مس                                                42 میکروگرم
آهن                                             0.24 میلی گرم
منیزیم                                            10 میلی گرم
منگنز                                         0.038 میلی گرم
زینک                                              10 میلی گرم

 

آنتی اکسیدان های موجود در 100 گرم هندوانه
Carotene-alpha                                    303 µg
Crypto-xanthin-beta                               78 µg
Lutein-zeaxanthin                                   8 µg
Lycopene                                        4532 µg

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ