روش صحیح آبدهی کاکتوس

 

آبیاری کاکتوس

زمانی که به کاکتوس فکر می‌کنید درواقع درحال فکر به یک گیاه خشک و بیابانی هستید. البته چون در مناطق مختلف کاکتوس وجود دارد این گفته درمورد همه‌ی‌ آنها صادق نیست. این گیاهان معمولا خاک خشک را ترجیح می‌دهند البته در طول فصل رشد نیاز به رطوبت نیز دارند. هر چندوقت یکبار باید به کاکتوس آب داد ؟ نحوه‌ی آب دادن به کاکتوس مهم‌تر از زمان آب‌دهی آن است. هم‌چنین تراکم خاک، زه‌کشی مناسب آن، شرایط مکانی و زمانی حائز اهیمت هستند.

 

Imagem


زمان آبیاری کاکتوس


کاکتوس‌ها درواقع کاملا آبدار هستند. مثلا زمانی که شما یک گیاه آلوئه‌ورا را می‌بُرید از داخل برگ‌های آن ژله بیرون می‌آید. گیاهان کاکتوس درواقع رطوبت را در خود ذخیره می‌کنند تا تحت شرایط خشکی آب داشته باشند. آن‌ها به‌طور قابل توجهی فقدان آب را تحمل می‌کنند با این حال نشانه‌های خاصی در برگ‌ها یا ساقه‌ها ظاهر خواهد شد که نشان دهنده‌ی تحت فشار قرار گرفتن گیاه به علت کمبود آب است. شناسایی این علائم همراه با آموزش مناطق بومیِ کاکتوس‌ها به تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان کاکتوس کمک می‌کند.
فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر زمان آبیاری کاکتوس تأثیر می گذارند. گیاهان در زمین یا در ظرف باشند؟ نوردهی، درجه حرارت هوا، نوع خاك، اندازه گیاه، میزان وزش باد و زمان سال چگونه باشد؟ زمانِ سال مهم نیست تنها نکته‌ی مهم این است که گیاه کاکتوس تحمل پایداری آب در خاک را ندارد به همین دلیل نوع خاک بسیار مهم است. زه‌کشی خاک برای سلامت کاکتوس بسیار مهم است. اگر خاک به اندازه‌ی کافی متخلخل باشد گاهی آبیاری بیش از حد هم مهم نیست زیرا سریع آب از خاک بیرون می‌رود. خاک‌های سنگین مثل خاک رُس یا خاک‌های دارای مواد آلی تمایل به حفظ و نگهداری آب دارند که این می‌تواند منجر به فاسد شدن ریشه‌ها و ساقه‌های پایینی کاکتوس می‌شود. گیاهانی که نور کامل خورشید را دریافت می‌کنند یا در مکان‌های بادی و هوای سرد هستند نسبت به آن‌هایی که نور کمتری دریافت می‌کنند سریع‌تر خشک می‌شوند.
گیاهان کاکتوس بیشترین رشد را در فصل گرم دارند تا بتوانند رطوبت مکمل را برای رشدشان تامین کنند. در فصل بهار و تابستان جهت جلوگیری از چروکیدگی برگ‌ها و ساقه‌ها و تولید سلول‌های جدید، گلدهی و میوه‌دهی باید کاکتوس‌ها به میزان کافی سیراب شوند. در اواخر پاییز و زمستان کاکتوس‌ها در دوره‌ی استراحت‌شان هستند و فقط نیاز به مقداری آب برای گذر از فصل دارند، در طول این دوره بهتر است که بین فواصل آبیاری اجازه دهیم خاک خشک شود.
گیاهانی که در آب‌و هوای گرم و خشک هستند یا زیر نور کامل خورشید قرار دارند، نسبت به گیاهان قرار گرفته در دیگر محیط‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند، حتی ممکن است برای تحمل شرایط نیاز به رطوبت بیشتری داشته باشند. گیاهان در بهار و تابستان رطوبت بیشتری نیاز دارند و آبیاری کاکتوس‌های متوسط بهتر است که هفته‌ای یکبار یا بیشتر صورت گیرد. بنابراین زه‌کشی مناسب خاک بسیار مهم است زیرا هر رطوبت اضافی می‌تواند ریشه‌های کاکتوس را از بین ببرد.


نحوه‌ی آبیاری کاکتوس


چند گروه فکری وجود دارد که هر کدام یک روش برای آبیاری این گیاه را تایید می‌کنند اما یکی از آن‌ها واضح است که کاکتوس بیابانی را نباید غرقاب کرد. این گیاهان به‌طور ذاتی متعلق به خاک‌های مرطوب و پرآب نیستند. ریشه‌ی این گیاهان به عمق خاک نفوذ می‌کند تا از فصل بارانی در امان بماند. کاکتوس‌های جنگلی کمی متفاوت هستند و نیاز به کمی رطوبت برای رشد دارند برای یک مثال از این کاکتوس‌ها می‌توان کاکتوس کریسمس را نام برد.
به‌طور کلی اکثر کاکتوس‌های کشت داده شده ساکن بیابان هستند بنابراین بهتر است از آبیاری بیش از حد آنها پرهیز شود. گیاهان گلدانی را می‌توان در یک بشقاب دارای آب قرار داد تا ریشه‌ها رطوبت لازم خود را از آن بدست بیاورند و بعد از اینکه خاک تا نصفه مرطوب شد بشقاب را بردارید.
روش دیگر آبیاری کاکتوس این است که روی سطح خاک آب بریزید. در این روش چندین فاکتور از قبیل گرما، میزان نور دریافتی و شرایط محیطیِ کشت، موثر است. در کل آبیاری عمیق و آهسته به صورت هفته‌ای یک مرتبه کافی است. برای این‌کار می‌توان ظرف را در آب قرار داد تا رطوبت به منافذ خاک رسوخ کند و یا با از یک شلنگ به صورتی که برای چند ساعت آب را به منطقه‌ی ریشه برساند استفاده کرد.
فقط به یاد داشته باشید که در برخورد با کاکتوس بسیار محتاط باشید تا متوجه شوید که کاکتوسِ شما از چه نوع است و چگونه شاداب‌تر خواهد بود به این صورت می‌توانید در مورد آبیاریِ گیاه، بسیار راحت‌تر تصمیم بگیرید.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ