در تابستان چه محصولی بکاریم؟

 

محصولات کشاورزی فصل تابستان

با اتمام فصل بهار و شروع فصل تابستان، این سوال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که آیا در فصل تابستان هم می‌توان سبزیجات و صیفی جات کاشت؟ زمان کاشت بیشتر گیاهان در فصل بهار است ولی در فصل تابستان نیز می‌توان برخی از محصولات را کاشت. این گیاهان در تابستان کاشته می‌شوند و در پاییز می‌توان آن‌ها را برداشت کرد. در این متن چند محصول مناسب برای کاشت در فصل تابستان گفته شده است.

 

Imagem


کاشت لوبیا در تابستان


لوبیا از سبزیجاتی است که در غذاها کاربرد زیادی دارد و یکی از سبزیجات محبوب می‌باشد. لوبیا رشد آسانی دارد و معمولا 40 تا 60 روز بعد از کاشت قابل برداشت است. بهترین زمان برای کاشت لوبیا خرداد ماه تا اوایل مرداد می‌باشد. برای اینکه لوبیا فضای کمتری در باغ اشغال کند بهتر است برای آن داربست تهیه کنید یا آن را به طناب ببندید تا به صورت عمودی رشد کند.


کاشت بذر لوبیا
بذرها را به طور مستقیم در زمین بکارید. یک مکان دارای آفتاب کامل، خاک غنی دارای زهکشی خوب با pH بالاتر از 6 انتخاب کنید. بذرها را به عمق 2/5 سانتی‌متر در خاک بکارید، فاصله بین بذرها را 10 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 50 سانتی‌متر در نظر بگیرید. دمای مناسب خاک برای جوانه‌زنی بذر لوبیا 21 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. زمانی که درجه حرارت خاک در طول روز به طور میانگین حداقل 16 درجه سانتی‌گراد است می‌توانید اقدام به کاشت کنید. در دمای پایین تر از16 درجه سانتی‌گراد جوانه‌زنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. برای تامین مداوم محصول، هر 2 تا 3 هفته یک بار در اواسط تابستان بذر لوبیا را بکارید. نیازی به تنک کردن نهال‌ها نیست. لوبیاها را به طور منظم برداشت کنید تا گیاه به تولید محصول جدید تشویق شود. خاک را مرطوب نگه دارید.


کاشت گوجه فرنگی و بادمجان در تابستان


زمان کاشت بادمجان معمولا اواخر بهار است. با این حال زمانی که در ماه اول تابستان هم کاشته شود می‌تواند به خوبی رشد کند. گوجه فرنگی هم در فصل بهار و هم در تیر ماه کاشته می‌شود. هر دو این محصول 60 تا 80 روز بعد از کاشت شروع به تولید میوه می‌کنند.
گوجه فرنگی و بادمجان هر دو عضو خانواده بادنجانیان هستند. این دو محصول را در نزدیکی هم نکارید. زیرا آفات مشابهی دارند و در صورتی که یکی از آن‌ها دچار مشکل شوند، ممکن است به گیاهان دیگر نیز منتقل شود و باعث خراب شدن محصولات شما گردد. گوجه فرنگی را می‌توان در کنار محصولاتی مانند ریحان شیرین کاشت تا از آسیب کرم گوجه هم جلوگیری شود.


کاشت بذر گوجه فرنگی
ابتدا بذرها را در خانه بکارید و سپس نهال ها را به زمین منتقل کنید. از یک خاک غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت گوجه استفاده کنید. همچنین برای کاشت بذر گوجه از پیت ماس نیز می‌توان استفاده نمود. بذر گوجه را به عمق 5 میلی‌متر بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گوجه‌فرنگی 24 تا 32 درجه سانتی گراد می‌باشد. در این دما بذرهای گوجه 6 تا 10 روز بعد از کاشت جوانه می‌زند. خاک را مرطوب نگه دارید. بهتر است روی گلدان یا سینی نشا پلاستیک کشیده شود تا رطوبت حفظ شود، در این صورت جوانه‌زنی سریع تر انجام می‌شود. نهال‌های گوجه را بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را 35 تا 50 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 60 سانتی‌متر در نظر بگیرید. ماهی یک بار از کودهای کامل و مایع برای گیاه استفاده نمایید. گوجه برای رشد به آفتاب کامل، خاک دارای زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. از کودهایی که مقادیر بالایی نیتروژن دارند استفاده نکنید زیرا باعث تشویق گیاه به تولید برگ می‌شود در نتیجه باردهی کاهش می‌یابد. در طول فصل رشد به طور منظم به گیاه آب بدهید ولی از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. هفته‌ای 3 بار آبیاری کافی است.


کاشت بذر بادمجان
ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان بکارید سپس نهال را به زمین منتقل کنید. بذر بادمجان را به عمق 5 میلی‌متر در یک خاک غنی دارای زهکشی خوب بکارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر بادمجان 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. در این دما بذرها یک تا دو هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. بذر بادمجان در دمای پایین جوانه نمی‌زند. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. نهال‌ها را در یک مکان دارای آفتاب کامل بکارید. فاصله بین نهال‌های بادمجان را 45 تا 60 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 90 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در طول فصل رشد به طور منظم به گیاه آب دهید. هفته‌ای سه بار آبیاری کافی است. خاک را مرطوب کنید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. از دادن کودهای با نیتروژن بالا به گیاه خودداری کنید، زیرا در این صورت باعث پرپشت شدن برگ‌ها و کاهش تولید میوه می‌شود. بعد از اینکه گیاه بادمجان چند برگ تشکیل داد، هفته‌ای یک بار یا دو هفته‌ای یک بار به گیاه کود متعادل بدهید. کودهای NPK (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) 20-20-20 یا 15-30-15 برای بادمجان مناسب هستند.


کاشت هویج، ذرت و خیار در تابستان


اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای کاشت ذرت و خیار می‌باشد. ذرت شیرین 60 تا 95 روز بعد از کاشت به بلوغ می‌رسد. خیار 60 تا 75 روز بعد از کاشت قابل برداشت است. البته خیارهایی که برای ترشی استفاده می‌شوند، 50 تا 60 روز بعد از کاشت برداشت می‌شوند. هویج نیز در اوایل تا اواسط تابستان قابل کاشت است. با توجه به نوع واریته، هویج به 70 تا 150 روز برای بلوغ نیاز دارد.


کاشت بذر خیار
خیار یک محصول فصل گرم است که در دمای 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد و در دماهای زیر 10 درجه سانتی گراد سرما زده می‌شود. خاک‌های لومی حاصلخیز با زهکشی خوب برای رشد خیار توصیه می‎شود. در ابتدا زمین را تا عمق 60 سانتی متر شخم زده سپس کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کرده و بعد کود شیمیایی را که شامل ازت، فسفر و پتاس می‎باشد به میزان لازم به زمین اضافه می‏‌کنند. کشت خیار در بهار روی پشته‌هایی که 1/5 تا 2 متر از هم فاصله دارند انجام می‌گیرد. در این صورت آب از یک طرف وارد شده و به صورت نشتی به ریشه گیاه می‌رسد. بذر خیار را به عمق 12 میلی‌متر و با فواصل 50 تا 70 سانتی‌متر از یکدیگر بکارید. بذرها بعد از یک تا دو هفته جوانه می‌زنند. در مناطق گرم می‌توان بذر خیار را در اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز کاشت. بعد از این که بوته خیار ظاهر شد باید مرتب اطراف آن را وجین کرد. در فصل گرم که خیار به باردهی می‌رسد، هر 5 تا 7 روز یک بار احتیاج به آبیاری دارد، آبیاری باید به آهستگی و آرامی انجام شود به طوریکه حداقل تا عمق 60 سانتی‌متری خاک نفوذ کند و به هیچ وجه نباید روی برگ‌های بوته‌های خیار آب پاشید چون باعث تولید قارچ روی برگ‌ها می شود. PH مناسب خاک برای رشد خیار 6/5 تا 7/5 است. خیار را معمولا بر اساس اندازه آن برداشت می‎کنند و به سن آن توجهی نمی‎شود. به محض این که خیار به اندازه مطلوب رسید باید برداشت شود. در صورتی که خیار در گلخانه کاشته شود و شرایط گلخانه عادی باشد میوه‎ها خیلی زود رشد می‎کنند و به همین جهت حداقل 2 تا 3 بار برداشت در هفته ضروری است و هرچه فاصله برداشت طولانی تر باشد تعداد خیارهای درشت که خارج از اندازه مطلوب بازار است بیشتر می‎شود.


کاشت بذر ذرت
ذرت برای رشد به خاکی نیاز دارد که به سرعت خشک نشود و رطوبت را به میزان کافی در خود نگه دارد، در عین حال زهکشی خوبی داشته باشد که آب در خاک نماند و خاک خیس و اشباع از آب نشود. بذرها را به عمق 2/5 سانتی‌متر در خاک بکارید. کاشت ذرت به دو صورت انجام می‌شود: روش خطی و روش پشته‌ای، در روش خطی یا ردیفی فواصل ردیفها را 75 تا 120 سانتیمتر و فواصل بوته‌ها را 20 تا 30 سانتی متر در نظر می گیرند و در روش پشته‌ای ، فواصل پشته‌ها را از یکدیگر 90 سانتی متر در نظر گرفته و در هر پشته 5 الی 6 عدد بذر را میکارند. کاشت ذرت به صورت پشتهای از کاشت ذرت به روش خطی بهتر است زیرا عمل گرده افشانی که به وسیله باد صورت می‌گیرد، آسان تر انجام می‌شود. با توجه به این که ذرت رشد سریعی دارد بنابراین نیاز کودی آن بالاست. بنابراین در زمین‌های با خاک‌های مرغوب کود ازته را تا 85 کیلوگرم در هکتار مصرف می‌کنند. نیاز ذرت به کود فسفر خیلی کم می‌باشد و میزان 40 تا 45 کیلوگرم در هکتار کافی است. ولی برعکس به کودهای پتاس احتیاج فراوانی دارد و میزان 85 تا 100 کیلوگرم مصرف می‌کنند. ذرت به کمبود روی حساس است و در صورت کمبود این عنصر نوارهای کم رنگی روی برگ ها ظاهر می‌شود و جوانه‌ها به رنگ سفید در می‌آیند. ذرت در هر نوع آب و هوایی قابل کشت است ولی در آب و هوای گرم از رشد و نمو بهتری برخوردار است، همچنین زودرس تر شده و محصول بیشتری می‌دهد . علاوه بر وجود دمای کافی در طول دوره رشد باید به طور مداوم رطوبت کافی در اختیار گیاه باشد. نیازهای آبی ذرت در زمان تولید ریشه و تلقیح آن‌ها و همچنین در موقع بستن دانه‌ها به حداکثر خود می‌رسد. زیرا در این مراحل از رشد گیاه، کمبود آب به خصوص اگر همراه با بادهای گرم و خشک نیز باشد، در گرده افشانی و تشکیل دانه اختلال ایجاد کرده و قسمت‌های نوک ذرت فاقد دانه خواهد بود و یا دانه‌های ریزی تولید خواهد کرد. آزمایشات بر روی ذرت نشان داده که این گیاه برای تولید محصول کافی بیشتر از سایر سبزی‌ها در دوره رشد و نمو خود به آب نیاز دارد و سریع تر از سایر سبزی‌ها به کم آبی عکس العمل نشان می‌دهد.


کاشت بذر هویج
قبل از کاشت بهتر است کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط شود. خاک‌های لوم شنی یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه موثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در خاک‌های نرم، نازک و بلند می‌شود. هویج را به صورت خطی یا ردیفی کشت می‌کنند که فاصله بین ردیف‌ها یا خطوط را حدود 40 سانتی‌متر و فواصل بوته‌ها را 10 تا 15 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند و همچنین به صورت دستپاش نیز در سطوح کم کشت می‌شود. عمق کاشت بذر هویج 5 میلی‌متر است. بذر هویج زمانی که دمای خاک 7 تا 30 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند ولی بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر هویج 12 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. بذر هویج در دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد جوانه نمی‌زند. جوانه‌زنی بذر هویج یک تا سه هفته طول می‌کشد. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. وجود رطوبت کافی در فصل رشد بسیار مهم است. تحت شرایط کم آب، طعم هویج بسیار تند و شدید می‌گردد و در خاک‌های با رطوبت زیاد، ریشه‌ها کم رنگ می‌گردند. برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه‌ها در محل طوقه به 2/5 تا 3/5 سانتی‌متر برسد برداشت می‌کنند.


کاشت فلفل، کدو تنبل و کدو سبز در فصل تابستان


با اینکه بهترین زمان برای کاشت فلفل فصل بهار است ولی کاشت آن در اوایل تابستان هم امکان پذیر است. کدو تنبل و کدو سبز نیز در اوایل تابستان قابل کاشت هستند و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت می‌شوند. مدت زمان بلوغ به نوع واریته کدو بستگی دارد.


کاشت بذر فلفل
ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید. از پیت ماس یا خاک سبک گلدان برای کاشت بذر فلفل استفاده کنید. بذر فلفل را در سطح خاک قرار دهید و آن را با لایه بسیار نازکی خاک در حد 2 تا 3 میلی‌متر بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر فلفل 21 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. بذر فلفل در دمای 27 درجه سانتی‌گراد 5 تا 6 روزه جوانه می‌زند. در دمای کمتر یا بیشتر، جوانه‌زنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. برای سرعت بخشیدن به عمل جوانه‌زنی بذر فلفل، بذرها را درون یک دستمال مرطوب یا پارچه نخی قرار دهید و در جای گرم بگذارید. معمولا بالای بدنه یخچال گرمای اندکی دارد که برای جوانه‌زنی بذر فلفل مناسب است. (این مورد را با لمس با دستانتان بررسی کنید تا از گرمای آن آگاه شوید). قرار دادن بذرها در مکان‌های بسیار گرم مانند بخاری و شوفاژ نه تنها سبب جوانه‌زنی سریع‌تر بذر نمی‌شود، بلکه بدون شک بذرهای شما را خراب می‌کند و بذر قدرت جوانه‌زنی خود را از دست می‌دهد. پس از مشاهده جوانه بذر فلفل، آن را در بستر عاری از آلودگی و مناسب قرار دهید. در این مرحله حتما باید توجه کنید تا جوانه‌های بذر فلفل آسیب نبینند. پس از مشاهده اولین برگ فلفل، آن را به مکان آفتابی (پشت پنجره آفتاب‌گیر) ببرید. از این به بعد نور خورشید برای گیاه شما نقش اول را بازی می‌کند. زمانی که اندازه نهال‌ها به 15 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به زمین یا گلدان بزرگ منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را 50 تا 60 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید فلفل را در گلدان پرورش دهید، از یک گلدان با قطر و عمق 30 تا 35 سانتی‌متر استفاده کنید. گیاه فلفل در آفتاب کامل و یا سایه-آفتاب قادر به رشد است. فلفل برای رشد کافی حداقل به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. سه فاکتور اساسی در کاشت فلفل اهمیت بالایی دارد:
آبیاری متوسط: فلفل گیاهی مشتاق به آب است اما باید میانه‌روی در آبیاری رعایت شود. در صورتی که آبیاری سبب اشباع شدن خاک شود و فضای تنفس ریشه از بین برود، بدون شک آسیب جدی به گیاه خواهد خورد. پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی نیز در شرایط آبیاری بیش از حد شدت خواهد یافت. در صورتی که تولید بالایی از گیاه فلفل می‌خواهید، حفظ رطوبت مناسب به صورت همیشگی امری واجب است. بدین جهت افزودن مواد آلی بالا به خاک قبل از کاشت نهال به حفظ رطوبت و تنفس ریشه کمک زیادی می‌کند. برای کاهش تبخیر آب سطحی و حفظ رطوبت بیشتر، استفاده از مالچ برای بوته‌های فلفل بسیار توصیه می‌شود.
کوددهی بیش‌از‌حد: کود دادن بیش از اندازه سبب شاخ و برگ زدن زیاد گیاه فلفل می‌شود که باردهی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فلفل گیاهی است که به کود‌دهی بسیار ملایمی نیاز دارد. استفاده از یک ترکیب کودی ضعیف مثل 5-10-10 به خاک در طول دوره رشد و باردهی سلامت گیاه‌تان را تضمین می‌کند.
داربست: گیاه فلفل مقدار بسیار زیادی میوه تولید می‌کند که این تولید بالا سبب سنگین شدن گیاه می‌شود. در بسیاری از موارد بوته‌ها توسط باد روی زمین می‌خوابند یا برخی از شاخه‌هایشان آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی باردهی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کیفیت میوه‌های تولید شده افت می‌یابد. برای حل این مشکلات با استفاده از داربست یا توری مشبک نگهدارنده‌هایی برای گیاهان فلفل‌ ایجاد کنید.

کاشت بذر کدو 

کدو خاک‌های غنی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. بهتر است قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. یک گلدان را با خاک مناسب پر کنید. سپس یک سوراخ به اندازه 2 سانتی‌متر در خاک ایجاد نمایید. بذر کدو را در سوراخ قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. بذر کدو در دمای 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند. خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه زنی معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد. برای حفظ رطوبت، روی گلدان یک پلاستیک بکشید. گلدان را در یک مکان دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که اندازه نهال‌ها به 5 سانتی‌متر رسید می‌توان آن‌ها را به زمین منتقل کرد. نهال را با تمامی خاک موجود در گلدان به زمین منتقل کنید تا ریشه آسیب نبیند. یک مکان دارای آفتاب کامل برای کاشت انتخاب کنید. دمای خاک نباید کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد باشد. بذرهای کدو را می‌توان در بهار بعد از رفع سرما به طور مستقیم در زمین کاشت. در مناطق گرم، می‌توان کاشت بذر کدو را در اواخر تابستان تا اوایل پاییز نیز انجام داد. کاشت بذر کدو در سطح وسیع به صورت جوی و پشته‌ای انجام می‌گیرد. در این حالت فاصله بین بوته‌ها را 75 تا 90 سانتی‌متر و فاصله بین پشته‌ها را 1/5 تا 2/5 متر در نظر می‌گیرند. قبل از کاشت بذر یا نهال در زمین، خاک را شخم بزنید و به آن کود اضافه کنید. آبیاری بوته‌های کدو را با استفاده از شلنگ در زیر برگ‌ها انجام دهید تا از ایجاد کپک پودری بر روی برگ‌ها جلوگیری شود. بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. زمانی که گیاه شروع به گل دهی کرد، کودهای دارای فسفر بالا به گیاه بدهید و بعد از ظاهر شدن میوه، از کودهای دارای پتاسیم بالا استفاده نمایید.

محصولات مرتبط

9 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ