فواید و ارزش غذایی توت فرنگی

توت فرنگی تازه تابستانی یکی از محبوب ترین، با طراوت ترین و سالم ترین میوه های جهان است. توت فرنگی های وحشی از زمان روم باستان محبوب بوده اند و برای طیف گسترده ای از اهداف دارویی مانند کاهش التهاب، تب، سنگ کلیه، بوی بد دهان، نقرس و دیگر بیماری ها استفاده می شده است.

امروزه بیش از 600 گونه توت فرنگی وجود دارد. انواع توت فرنگی های شیرین و ملس که در میان میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان بالا، رتبه 10 را دارد. فلاونوئید بالای موجود در توت فرنگی، یک موضوع مورد پژوهش در بسیاری از مطالعات حمایت از منافع بهداشتی است که توصیه شده توت فرنگی به طور منظم مصرف شود.

توت فرنگی سرشار از مواد مغذی ضروری، ویتامین C ، پتاسیم، اسید فولیک و فیبر است. یک فنجان توت فرنگی 160 درصد از ویتامین C توصیه شده در روز را تامین می کند و فقط 50 کالری دارد. یک فنجان توت فرنگی معادل 166 گرم است.

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین، ellagic acid، کورستین و کامپفرول است که همه این ها از بدن در برابر ابتلا به انواع خاصی از سرطان حفاظت می کنند.  

فواید و ارزش غذایی توت فرنگی

 

 

فواید توت فرنگی برای سلامتی

مزایای مصرف میوه هایی مثل توت فرنگی بی نهایت است. زمانی که مصرف مواد غذایی گیاهی بالا می رود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش پیدا می کند.

مصرف بالای میوه ها و سبزیجات با پوست و موی سالم، افزایش انرژی و وزن پایین همراه است. افزایش میزان مصرف میوه ها و سبزیجات به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری چاقی و مرگ و میر کلی را کاهش می دهد. 

بیماری های قلبی: مصرف منظم آنتوسیانین ها و فلاونوئیدهای موجود در انواع توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 32 درصد در زنان جوان و میان سال کاهش می دهد. بر اساس مطالعه ای در دانشگاه نورویچ در انگلستان، گفته شده زنانی که در هفته سه وعده توت فرنگی یا زغال اخته مصرف می کنند از سلامت بیشتری برخوردار هستند. 

فلاونوئید کوئرستین موجود در توت فرنگی، ضد التهاب طبیعی است که باعث کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز و محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از LDL کلسترول می شود. کوئرستین همچنین اثرات ضد سرطان نیز دارد. 

محتوی بالای پلی فنل در توت فرنگی ممکن است با جلوگیری از ساخت پلاکت و کاهش فشار خون از طریق مکانیسم های ضد التهابی، خطرات ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. 

مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن توت فرنگی سطوح هموسیستئین را کاهش می دهد. هموسیستئین یک اسید آمینه در خون است که با آسیب رساندن به لایه های داخلی عروق مرتبط است.

فیبر و پتاسیم موجود در توت فرنگی به سلامت قلب کمک می کنند. در یک مطالعه نشان داده شده که کسانی که در روز 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کنند، خطر مرگ ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی در آن ها 49 درصد کاهش پیدا می کنند. در مقایسه، کسانی که روزانه پتاسیم کمتری (1000 میلی گرم در روز) مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری هستند. 

سکته مغزی: مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های کوئرستین، کامپفرول و آنتوسیانین موجود در توت فرنگی باعث کاهش تشکیل لخته خون مضر مرتبط با سکته مغزی می شود. مصرف پتاسیم بالا با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

فشار خون: با توجه به محتوی بالای پتاسیم موجود در توت فرنگی، در افراد با فشار خون بالا برای خنثی کردن اثر سدیم در بدن، مصرف توت فرنگی توصیه می شود. مصرف کم پتاسیم به اندازه مصرف بالای سدیم به عنوان یک عامل در ایجاد فشار خون بالا خطرناک است.

با توجه به یک سری مطالعات، نشان داده شده تنها 2 درصد از بزرگسالان آمریکایی 4700 میلی گرم پتاسیم توصیه شده در روز را مصرف می کنند. همچنین باید توجه داشت که مصرف بالای پتاسیم، خطر مرگ ناشی از بیماری ها را کاهش می دهد.

یبوست: خوردن غذاهای سرشار از فیبر و آب مانند توت فرنگی، هندوانه، انگور و طالبی می توانند بدن را هیدراته نگه دارند و باعث منظم شدن حرکات روده می شوند. فیبر برای به حداقل رساندن یبوست و افزایش حجم مدفوع ضروری است.

 آلرژی و آسم: با توجه به اثرات ضد التهابی کورستین، مصرف توت فرنگی ممکن است به کاهش علائم آلرژی مانند آب ریزش بینی، آب ریزش از چشم و کهیر کمک کند. مطالعات متعدد نشان داده که که با مصرف بعضی از مواد مغذی مانند ویتامین C بروز آسم کمتر اتفاق می افتد. توت فرنگی یکی از میوه های با میزان بالای ویتامین C می باشد.

دیابت: توت فرنگی یکی از میوه های با قند پایین و فیبر بالا است که به تنظیم قند خون و پایین نگه داشتن آن کمک کرده و از بالا رفتن قند خون نیز جلوگیری می کند. توت فرنگی یک میوه منتخب برای افراد دیابتی است، زیرا میزان قند موجود در توت فرنگی نسبت به میوه های دیگر پایین تر است و به کاهش قند خون نیز کمک می کند.

محققان در سال 2011 کشف کردند که خوردن 37 توت فرنگی در روز به میزان قابل توجهی عوارض دیابت مانند نوروپاتی و بیماری های کلیوی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده یک فلاونوئید فراوان در توت فرنگی به نام fisetin، بقای نورون ها در محیط کشت را ترویج می دهد و باعث افزایش حافظه می شود و از عوارض کلیه و مغز در افراد دیابتی پیشگیری می کند.

بارداری: مصرف کافی اسید فولیک توسط زنان باردار از نقص لوله عصبی در نوزادان پیشگیری می کند و برای آن ها ضروری می باشد. توت فرنگی دارای مقادیر قابل توجهی اسید فولیک است.

افسردگی: فولات ممکن است از طریق جلوگیری از تشکیل بیش از حد هموسیستئین در بدن، به افسردگی کمک می کند. هموسیستئین از رسیدن خون و مواد مغذی به مغز جلوگیری می کند . هموسیستئین اضافی در تولید هورومون های ایجاد احساس خوب سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین تداخل ایجاد می کند. هورمون های ایجاد کننده احساس خوب باعث تنظیم خلق و خوی ، خواب و اشتها می شوند.

تحقیقات اخیر در مورد فواید توت فرنگی از اخبار MNT

کلسترول بد با مصرف توت فرنگی کاهش می یابد، یک تیم از داوطلبان در طول یک ماه، روزی نیم کیلو توت فرنگی می خورده اند تا ببینند آیا پارامترهای خون بعد از یک ماه تغییر می کند یا نه. در پایان ماه به طور غیر معمول و قابل توجهی سطح کلسترول و تری گلیسیرید کاهش پیدا کرده بود. این آزمایش توسط دانشمندان ایتالیایی و اسپانیایی انجام شده است.

با این تفاسیر توت فرنگی را بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

فواید و ارزش غذایی توت فرنگی

ریسک ها و اقدامات احتیاطی

گروه کاری محیط زیست هر سال یک لسیت از میوه ها و سبزیجاتی که آفت کش برای رشد آن ها زیاد استفاده می شود را معرفی می کند. توت فرنگی یکی از میوه هایی است که توصیه می شود برای اطمینان از کاهش خطر آفت کش ها، از نوع ارگانیک آن تهیه شود.

اگر نمی توانید محصولات ارگانیک تهیه کنید ناراحت نباشید. منفعت خوردن محصولات غیر ارگانیک بسیار بیشتر از نخوردن آن ها است.

Beta-blockers، یک نوع دارو است که برای بیماری های قلبی تجویز می شود و می تواند سطح پتاسیم در خون را افزایش دهد. در هنگام مصرف این دارو باید در مصرف غذاهای پتاسیم دار اعتدال را رعایت کرد.

مصرف پتاسیم بیش از حد برای کسانی که بیماری کلیوی دارند مضر است. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی را از خون خارج کنند، ممکن است کشنده باشد.

ارزش غذایی 100 گرم توت فرنگی :
 
اطلاعات کلی در 100 گرم توت فرنگی
انرژی                                                  32 کیلو کالری
کربوهیدرات                                              7/7 گرم
پروتئین                                                  0/67 گرم
چربی کل                                                0/3 گرم
کلسترول                                                      0
فیبر                                                          2 گرم

 

 

ویتامین های موجود در 100 گرم توت فرنگی
فولات                                                 24 میکرو گرم
نیاسین                                          0/386 میلی گرم
پانتوتنیک اسید                                0/125 میلی گرم
پیریدوکسین                                   0/047 میلی گرم
ریبوفلاوین                                      0/022 میلی گرم
ویتامین آ                                                 12 IU
ویتامین سی                                    58/8 میلی گرم
ویتامین ای                                       0/29 میلی گرم
ویتامین کا                                           2/2 میکروگرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم توت فرنگی
سدیم                                                1 میلی گرم
پتاسیم                                           153 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم توت فرنگی
کلسیم                                              16 میلی گرم
آهن                                               0/41 میلی گرم
منیزیم                                               13 میلی گرم
منگنز                                            0/386 میلی گرم
زینک                                              0/14 میلی گرم

 

مواد مغذی گیاهی
کاروتن بتا                                            7 میکروگرم
لوتئین گزانتین                                     26 میکروگرم

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ