کاشت سبزیجات از بذر در خانه

کاشت سبزیجات از بذر یک راه مقرون به صرفه برای به دست آوردن مقدار زیادی از سبزیجات در یک زمان کوتاه است. شما می توانید به راحتی بسیاری از سبزیجات را در خانه در گلدان بکارید، گوجه فرنگی، فلفل،خیار، بادمجان، انواع سبزی ها و ...
با کاشت سبزیجات در خانه، می توانید با اطمینان کامل از سالم بودن سبزیجات، آن ها را مصرف کنید.
تهیه تجهیزات اولیه و یک برنامه ریزی مناسب برای کاشت سبزیجات در خانه، ممکن است مقداری طول بکشد، اما به دست آوردن سبزیجات کاملا سالم ارزش صرف این زمان را دارد.
در این مقاله چگونگی انجام این کار به شما گفته خواهد شد.
 
کاشت سبزیجات در خانه
 
تهیه وسایل مورد نیاز
وسایلی که شما برای کاشت سبزیجات در خانه نیاز دارید عبارت اند از : سینی نشا، گلدان، خاک، کود، دستکش، آب، بیلچه، بذر مورد نظر و نور (در صورتی که در خانه پنجره آفتاب گیر ندارید می توانید از چراغ های فلورسنتی استفاده کنید)
 
تهیه بذرها
شما می توانید بذرها را از فروشگاه های مخصوص فروش بذر یا گلخانه ها تهیه کنید. بذرهایی که تهیه می شوند باید سالم باشند. بذر سالم بذری است که قوی و پر مغز باشد، در این صورت نهال قوی از آن تولید می شود و اگر بذرهایی که تهیه می شوند سالم نباشند آنچه که مد نظر داریم به دست نخواهد آمد. دانه های تازه برای کاشت بهتر هستند، اگر دانه ها کهنه باشند همه آن ها جوانه نمی زنند.
تهیه یک برنامه زمان بندی
گام بعدی در کاشت سبزیجات دانستن زمان کاشت است. معمولا دانه ها را در بهار بعد از گذشت سرما می کارند. معمولا 6 هفته قبل از آخرین سرمای منطقه، دانه ها را در خانه می کارند و بعد از گذشت سرما آن ها را به خارج از خانه منتقل می کنند.در صورتی که می خواهید سبزیجات را در خانه نگهداری کنید در هر زمان از سال می توانید در خانه کاشت را انجام دهید، با این کار در تمام سال سبزیجات تازه و سالم خواهید داشت.
سعی کنید کارهایی که می خواهید انجام می دهید را روی یک تقویم یادداشت کنید، در این صورت دیگر انجام این کارها را فراموش نمی کنید.
تهیه خاک 
برای کاشت سبزیجات از خاک باغچه استفاده نکنید زیرا خاک باغچه خیلی سنگین است و همچنین عوامل بیماری زا هم در آن وجود دارد و ممکن است باعث بیماری گیاهان شود. البته استفاده از خاک باغچه ای که هر سال در آن کشت انجام می شود مشکلی ندارد. مخلوط خاک برگ و کود پوسیده برای کاشت سبزیجات در گلدان مناسب است، همچنین مخلوط کردن خاک با کود گیاهی و پرلیت هم گزینه مناسبی می باشد. 
شروع کاشت
بعد از تهیه دانه ها، گلدان (یا سینی نشا ) و خاک می توانید کاشت را شروع کنید. عمق کاشت دانه با توجه به اندازه دانه تعیین می شود که معمولا عمق کاشت سه تا پنج برابر قطر بزرگتر دانه می باشد. همچنین نوع خاک هم در تعیین عمق کاشت تاثیر دارد، مثلا عمق کاشت در خاک های شنی و لومی باید بیشتر از عمق کاشت در خاک های رسی باشد.
اگر چند دانه از گیاهان مختلف را می کارید، بهتر است روی هر ظرف کاشت، نام گیاه را با یک برچسب بچسبانید (با این کار بعدا فرموش نمی کنید که در هر ظرف کاشت چه چیزی کاشته اید). بعد از کاشت به آن ها آب بدهید و خاک را مرطوب کنید. بهتر است روی سینی نشا را با یک پلاستیک بپوشانید. انجام این کار باعث حفظ رطوبت می شود تا دانه ها به خوبی جوانه بزنند. بر رطوبت خاک نظارت داشته باشید، خاک باید مرطوب باشد اما مواظب باشید خاک را خیس نکنید. به محض دیدن جوانه ها، پوشش پلاستیکی را بردارید تا جوانه ها بتوانند به میزان کافی هوا دریافت کنند.
 
نظارت بر نهال ها
 
آب دهی
به صورت روزانه بر نهال های خود نظارت داشته باشید و زمانی که احساس کردید سطح خاک خشک شده است به گیاه آب بدهید.
کود دهی
زمانی که گیاه اولین برگ واقعی را تشکیل داد شما می توانید تغذیه و کود دهی به گیاه را شروع کنید. محلول رقیق از امولسیون ماهی، تفاله خشک شده چای، خاکستر و دیگر کودهای اگانیک را می توان به صورت هفتگی به گیاه داد.
انتقال نهال ها
اگر دانه های خود را در سینی نشا و یا ظروف کوچک کاشته اید، بعد از تشکیل نهال ها در صورتی که  قصد انتقال آن ها به باغچه را ندارید، باید آن ها را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. گلدان جدید را از خاک پر کنید و در آن یک سوراخ به اندازه خانه های سینی نشا حفر کنید و بعد نهال را همراه با خاکی که در سینی نشا داشته است به گلدان منتقل کنید.
 

محصولات مرتبط

24 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ