تقویت خاک


تقویت خاک برای کاشت گیاهان

همانطور که می‌دانید، گیاهان برای زنده ماندن به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند، این مواد مغذی مختلف را می‌توان تحت عنوان کود به گیاه اعمال کرد. کودها با توجه به میزان مواد مغذی که شامل نیتروژن (N)،فسفر (P) و پتاسیم (K) می‌شوند را می‌توان تقسیم و طبقه بندی کرد. به این دسته کودها، کودهای N.P.K. هم گفته می‌شود. اکثر کودها برچسب‌هایی دارند که میزان و غلظت این سه نوع ماده به ترتیب با عددی خاص بیان شده است. مثلا 4-6-4 یا 0-2-6 . 

در فروشگاه‌هایی که کود یا وسایل و لوازم باغبانی و کشاورزی به فروش می‌رسانند، محصولاتی را دارند که در نگاه اول کود به نظر می‌رسند اما در واقع کود نیستند. این محصولات که اصلاح کننده و تویت کننده خاک هستند، حاوی مواد مغذی کود می‌باشند اما به مقدار خیلی خیلی کم. همچنین تویت کننده‌ها همانند کودها دارای برچسب N.P.K. هستند. از آنجایی که این محصولات حاوی مواد مغذی خیلی کمی هستند، استفاده از این روش برای رشد زیاد و بهبود گیاه مناسب و مؤثر عمل نخواهد کرد.


تقویت کننده‌های خاک از چه تشکیل می‌شوند و چرا باید از آن‌ها استفاده کرد؟

تقویت کننده‌ها از مواد مختلف زیادی ساخته شده اند و می‌توان آن‌ها را از فروشگاه‌های کود تهیه کرد یا در خانه در صورت داشتن زمان، مکان و وسایل مورد نیاز آن را تهیه کرد. تقویت کننده‌ها اغلب از کود گاو یا اسب درست شده و یا از ضایعات سبزی، میوه یا گیاهان مورد مصرف خانگی درست می‌شوند و باید به نحوی مخلوط شده و تهیه شوند که کمپوست مانند باشند. اگر چه این فرآیند واقعا می‌تواند باعث از بین رفتن بعضی مواد مغذی شود، اما این مواد را به شکل مواد آلی پایداری تبدیل کرده که برای خاک شما بسیار مفید است. ممکن است متعجب شوید که چرا باغبان‌ها، کودهای حیوانی و ضایعات خانگی (مثل پس ماندهای گیاهان باغی و خوراکی) را مستقیما به خاک اضافه نمی‌کنند. برای انجام ندادن این کار دلایل متعددی دارند. مثلا اینکه این نوع کود تازه تهیه شده برای گیاهان مفید و لذت بخش نخواهد بود و در خاک پایدار نخواهد ماند. منظور از پایداری از بین رفتن مواد مغذی و یا تبخیر شدن آن است. همینطور این نوع کودهای ساختنی، می‌توانند ارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری را که توسط فرآیند کمپوست کشته می‌شوند را با خود همراه داشته باشند. مواد دیگر از نظر سلامت و محیط زیست به اندازه کافی بی ضرر هستند، اما اگر آنها را به خاک خود اضافه کنید، نتیجه آن واقعا می‌تواند حذف مواد مغذی از خاک شما حداقل در کوتاه مدت باشد. این اتفاق حتما رخ خواهد داد چون این مواد در صورت اضافه شدن ممکن است توسط موجودات دیگر از بین رفته و نتوانند همه مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای رشد و تکثیر به آن برسانند. پس گزینه بهتر استفاده از اصلاح کننده‌ها و تقویت کننده‌ها است. 


تقویت کننده خاک را به چه میزان اضافه کنیم؟

بر خلاف استفاده از کود، میزان استفاده از تقویت کننده‌ها هیچ محدودیتی برای خاک گیاه شما ندارد. میزان آن بستگی به مقدار زمان، پول و انرژی که می‌خواهید صرف کنید خواهد داشت. استفاده از تقویت کننده‌ها هر ساله برای خاک مزرعه یا گلدان یا باغچه شما کاملا امن خواهد بود. اگر مایل به خرید کمپوست‌های دست ساز و خانگی هستید حتما از افراد مطمئن و متخصص در این کار استفاده کنید. باغبان‌ها معمولا 5 سانتی متر از کمپوست تهیه شده خود را روی خاک می‌ریزند. 


چگونگی اعمال تقویت کننده‌ها

تقویت کننده‌ را تقریبا هر زمانی از سال می‌توانید اضافه کنید. در ابتدای سال یعنی زمانی که در حال تهیه بستر برای خاک خود 

هستید یا در پایان سال یعنی در زمستان که کشت و کاری ندارید. تقویت کننده‌ را به صورت تپه شکل روی خاک قرار داده و با یک بیل، چنگک بزرگ یا شن کش آن را روی سطح خاک به ضخامت خیلی کم گسترده کنید و توسط بیل با خاک آن را زیر و رو کنید. نیازی نیست عمق زیادی از خاک را زیر و رو کنید و بهبود دهنده را به عمق زیاد بفرستید. در حد 20 سانتی متر کافی به نظر می‌رسد. یا در حدی باشد که سریعا تجزیه نشده و سطح مفید زیادی را در بر گیرد. 


مالچ، یک تقویت کننده‌ و اصلاح کننده خاک!

باغبانی شما راحت‌تر خواهد بود اگر از یک عامل کنترل کننده برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز استفاده کنید. مثل پوشش دهی با پارچه، برگ یا حتی مالچ. بیشتر موادی که از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند بجز پوشش دهنده‌ها، جز مالچ به حساب می‌آیند و همان کار مالچ را انجام می‌دهند. مانند کمپوست و سایر اصلاح کننده‌های خاک که ممکن است شما آنها را تهیه و یا خریداری کنید. مالچ نیز حاوی مواد آلی است و می‌تواند برای خاک شما مفید نیز باشد. آنها معمولا مواد مغذی کمی دارند و چون زیاد تجزیه نمی‌شوند به همین خاطر بسیار مؤثر عمل خواهند کرد. از آنجا که مالچ‌ها از لحاظ مواد مغذی فقیر هستند، اگر می‌خواهید از مالچ زیادی برای باغبانی‌تان استفاده کنید به همان اندازه یا کمی کمتر از کود نیز استفاده کنید. با این کار وعده غذایی گیاه خود را تکمیل کرده اید. 


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ