خاک و کود مناسب برای دراگون فروت

چه خاکی برای دراگون فروت مناسب است؟
اگر برای یافتن خاک مناسب کاشت و پرورش دراگون‌فروت جستجو کنید به نتایجی دست خواهید یافت، اما اگر بیشتر جستجو کنید اطلاعات ضد و نقیضی را مشاهده می‌کنید که بعضا بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چه خاکی برای میوه اژدها یا همان دراگون فروت مناسب است.
! در این مقاله گاهی از واژه دراگون‌فروت و گاهی از عنوان میوه‌اژدها استفاده می‌شود که هر دو به یک گیاه اشاره دارد. همچنین نام دیگر Dragon Fruit، پیتایا است.

رشد نهال دراگون‌فروت در جنگل به صورت طبیعی


در ابتدا هرکسی با دیدن دراگون‌فروت‌ها گمان می‌کند که مانند دیگر کاکتوس‌ها باید از سنگریزه و شن به عنوان خاک مناسب آن‌ها استفاده کرد، اما نکته این است در صورتی که نهال میوه اژدها اگر در بستر شن و ماسه یا سنگریزه کاشته شود به سرعت ضعیف و چروکیده خواهد شد و دیگر رشد نمی‌کند. در برخی از نهال‌ها حتی پوسیدگی در قسمت‌های پایینی گیاه و در هر بند ایجاد می‌شود که نهال کم‌کم از همان قسمت‌ها از بین می‌رود. برای درک بهتر خاک مناسب پرورش دراگون‌فروت بهتر است سری به زیستگاه و موطن اصلی آن بزنیم و ببینیم آن‌جا چه جایی است. تمامی گونه‌های Hylocereus در جنگل زندگی می‌کنند و هیچ گسترشی در صحرا ندارند. در واقع میوه اژدها یک کاکتوس جنگلی است. در آمریکای جنوبی و در مرکز آن دراگون‌فروت روی تنه درختان جنگلی رشد می‌کند. در اصطلاح علمی دراگون‌فروت یک "epiphyte" است. یعنی گیاهی که بدون ضرر رساندن به گونه گیاهی دیگر روی آن رشد می‌کند. نهال میوه اژدها از درخت بالا می‌رود و به عنوان یک مهارکننده از آن استفاده می‎کند. میوه‌اژدها با بندهای محکمی به تنه درختان می‌چسبد و پس از بالا رفتن شاخه‌های خود را از آن آویزان می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید قدرت بالاروندگی میوه‌اژدها چقدر است باید بدانید برخی از مردم که این گیاه را در کنار خانه‌های چوبی خود کاشتند پس از چند وقت متوجه شدند که میوه‌اژدها به بدنه خانه‌شان چسبیده و سبب تخریب بافت چوب قسمت‌هایی از نقاط خانه شده است. این اتفاق باعث شده دراگون‌فروت را به عنوان یک گیاه شرور و مهاجم یاد کنند. البته که میوه‌اژدها گیاه باارزشی است.
دراگون‌فروت برای رشد به خاکی بسیار غنی با زهکشی بالا نیاز دارد. همچنین مواد آلی و هوموس بالا برای رشد سریع دراگون‌فروت اهمیت بسیار زیادی دارد. ترکیب خاک برگ با 10 تا 20 درصد پیت‌ماس، خاک مناسبی برای دراگون‌فروت محسوب می‌شود. پیت‌ماس با کمی اسیدی کردن خاک، به رشد بهتر آن و جذب بهتر عناصر کمک می‌کند. در واقع اسیدیته 6.1 تا 7.5 برای میوه‌اژدها مناسب است.

پیت ماس


شاید ندانید هوموس چیست؟ هوموس در واقع مواد آلی خاک است. میکروارگانیسم‌ها وقتی برگ و سایر بافت‌های گیاهی را تجزیه می‌کنند موادی به نام هوموس را تشکیل می‌دهند. هوموس بالا برای دراگون‌فروت بسیار بسیار سودمند است، البته تمام گونه‌های گیاهی که در جنگل هستند به مواد آلی بالا خو گرفتند و در آن رشد مناسبی دارند. به شما توصیه می‌کنم که حداقل نیمی از ترکیب خاک دراگون‌فروت‌تان را از مواد آلی و هوموس تشکیل دهید. به این نکته توجه کنید که اسید هیومیک ترکیب بسیار تغلیظ شده هوموس است که در صورت مصرف برای دراگون‌فروت در مصرف آن باید احتیاط گردد. مورد آخر برای این گفته شد، تا شما دوستان به اشتباه از اسید هیومیک به جای هوموس استفاده نکنید.

کود مناسب میوه‌اژدها:
در طبیعت میوه‌اژدها توسط پرندگان کود‌دهی می‌شود و کود پرندگان جنگل در بستر این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از کود طیور و پرندگان برای بهبود رشد و تسریع فرآیند جوانه‌زنی میوه‌اژدها استفاده کنید.
استفاده از پوکه و تکه‌های پیته چوب (تگه چوب‌های پوک و سبک) به عنوان مالچ پوششی روی سطح خاک و کود مرغی برای دراگون‌فروت بسیار توصیه می‌شود. خاک دراگون‌فروت همواره باید مرطوب باشد، لذا وجود مالچ روی سطح خاک کمک شایانی به حفظ رطوبت آن می‌کند. همین‌طور وجود مالچ سبب نفوذ بند‌های دراگون‌فروت در سطح خاک و پایداری بهتر نهال می‌کند.
! اگر نمی‌دانید مالچ چیست: هر ماده‌ای که روی سطح خاک را بپوشاند مالچ محسوب می‌شود. از مالچ‌ها برای استفاده‌های متنوعی استفاده می‌کنند. جنس مالچ می‌تواند کاه و کلش، خرده چوب و یا حتی پلاستیک باشد.
کود مناسب در زمان شکوفه‌دهی: دو قسمت نیتروژن، یک قسمت فسفر و یک قسمت پتاسیم.
کودهی در زمان فصل رشد: استفاده از یک کود با نسبت‌ 2 قسمت نیتروژن، یک قسمت فسفر و یک قسمت پتاسیم. دقت کنید کود مرغی توانایی تامین پتاسیم کافی برای دراگون‌‎فروت را ندارد، همچنین مقدار بیش از اندازه نیتروژن موجود در کود مرغ جلوی گل‌دهی را می‌گیرد. بنابراین در زمان گلدهی استفاده از کود مرغ پیشنهاد نمی‌شود.
آب مورد نیاز دراگون‌فروت:
میوه‌اژدها مانند دیگر کاکتوس‌های جنگلی خاک مرطوب را دوست دارد و از خشکی بیزار است، البته خاکی با زهکشی بالا که تمام آب اضافی را از خود خارج کند برای دراگون‌فروت مناسب است. نهال میوه‌اژدها از خاک باتلاقی که رطوبت اشباع دارد متنفر است که سبب توقف رشد و در ادامه پوسیدگی آن خواهد شد. در روزهای گرم و خشک، اسپری آب روی سطح گیاه دراگون‌فروت سبب شادابی آن می‌شود و اثری به نام اثر جنگل “Jungle Effect” را ایجاد می‌کند که در طراوت و سلامتی بیشتر گیاه تاثیر بسزایی دارد. دراگون‌فروت به رطوبت و دمای بالا علاقه ویژه‌ای دارد و پاسخ مثبتی به شرایط استوایی خواهد داد.

نکات مهم درباره خاک میوه‌اژدها:
•    استفاده از مالچ به همراه کودهای طبیعی (ارگانیک) برای دراگون‌فروت بیش از هرچیزی مهم است
•    از ترکیب بیش از اندازه خاک‌های رسی در خاک میوه‌اژدها پرهیز کنید
•    مصرف مقدار کمی پرلیت در خاک دراگون‌فروت خالی از لطف نیست
•    همواره پس از مشکل گرده‌افشانی، خاک نامناسب است که سبب افتادن گل‌ها می‌شود
•    کاشت دراگون‌فروت در گلدان کمی سخت‌تر است، زیرا استرس ناشی از دمای بالای محیط ریشه و محدودیت توسعه آن گاهی مشکل ساز می‌شود
ش    یادتان باشد خاکِ در گلدان، همواره سریع‌تر از خاکِ زمین آزاد و باغچه خشک می‌شود و باید بیش‌تر و بهتر کنترل شود
•    فراموش نکنید میوه‌اژدها یک گیاه جنگلی است که باید بیش از کاکتوس بودنش به جنگلی بودنش توجه کرد
•    نهال میوه‌اژدها نباید در خاک مخصوص کاکتوس که در بازار وجود دارد کاشته شود
•    مصرف مقدار کمی (حدود 10%) سنگریزه 2 تا 3 میلی‌متری در خاک دراگون‌فروت سبب افزایش سبکی خاک و تهویه آن می‌شود، لذا توصیه می‌گردد
•    اندازه گلدان باید به تناسب اندازه نهال انتخاب شود، در نهایت یک گلدان به اندازه دهنده 60 سانتی‌متر و عمق 25 سانتی‌متر برای یک نهال دراگون‌فروت بالغ که میوه تولید می‌کند مناسب است. البته سایز گلدانی به حجم 100 تا 110 لیتر برای تمام عمر دراگون‌فروت کافی است
در صورتی که سوال یا ابهامی درباره "خاک مناسب برای دراگون‌فروت" داشتید در بخش نظرات عنوان کنید. همچنین خوشحال خواهیم شد تا تجربیات‌تان را با ما و دیگران درمیان بگذارید.

 

نهال بالغ دراگون‌فروت در گلدان

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ