نقش کرم های خاکی در کیفیت خاک

نقش کرم های خاکی در افزایش کیفیت خاک

از همه موجودات زنده خاک، کرم های خاکی بزرگترین عضو خاک از نظر وزن هستند. منافع این کرم ها همیشه برای کشاورزان قابل درک بوده است.

کشاورزان بعد از اضافه کردن کود به زمین، از دیدن این کرم ها در زمین خود خوشحال می شوند. آن ها کرم خاکی را به عنوان یک نشانه خوب در خاک می دانند، اما به نظر نمی رسد آن ها بدانند که کرم ها نقش بسیار فعال تری در این روند دارند. مهم نیست کدام گونه از کرم خاکی در خاک وجود داشته باشد، همه گونه های کرم خاکی به کیفیت خاک بهبود می بخشند.

در یک آزمایش که در دانشگاه پرتوریا انجام شد، در چند گلدان خاک ریختند و در همه آن ها یک گیاه یکسان قرار دادند. به نیمی از گلدان ها کرم خاکی اضافه کردند. نتیجه این بود که آن دسته از گیاهان که کرم خاکی در گلدانشان وجود داشت عملکرد بهتری داشتند. 

در یک مطالعه که در نیوزلند انجام شد با اضافه کردن کرم های خاکی به خاک، 30 درصد میزان تولید افزایش یافت. هر کس که به زمین های حاوی نهال یا محصولات دیگر، کرم خاکی اضافه کرده بود اعلام کرد که محصولات عملکرد بهتری داشته اند. 

کرم خاکی

 گروه های کرم خاکی

حدود 6000 گونه کرم خاکی وجود دارد که به سه گروه تقسیم می شوند. برخی از گونه ها در سطح مواد آلی باقی می مانند. یک مثال از این گروه ویگلر قرمز (red wriggler یا Eisenia andrei) است که به طور گسترده در آفریقای جنوبی برای تولید ورمی کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه دیگر از کرم های خاکی در لایه های بالایی خاک هستند که در خاک حرکات جانبی انجام می دهند. گروه دیگر در قسمت های عمیق خاک زندگی می کنند که برای تغذیه به سطح خاک می آیند و جای حرکت خود را بر روی سطح خاک باقی می گذارند.

کاربرد های انواع مختلف کرم خاکی در مزارع

همه کرم های خاکی این کاربردها را دارند. به نکات زیر توجه کنید:

- مواد آلی پوسیده در سطح و درون خاک زمانی که نرم می باشند و پر از میکروارگانیسم هستند توسط کرم ها به مصرف می رسد.

- زمانی که کرم ها از خاک یا مواد آلی عبور می کنند، سطح نیتروژن، پتاسیم و کلسیم را تا حد زیادی در آن ها افزایش می دهند.

- وجود کرم های خاکی در خاک باعث می شود بسیاری از مواد معدنی برای گیاه قابل دسترس شوند.

زمانی که کرم های خاکی در زمین باشند ساختار فیزیکی خاک نیز بهبود می یابد به این صورت که منافذ خاک را باز می کنند و نفوذ آب به خاک راحت تر می شود. علاوه بر این تونل هایی که توسط این کرم ها در خاک ساخته می شوند نیز مفید هستند. مواد آلی که در سطح خاک وجود دارند به وسیله حرکت کرم ها به لایه های عمیق تر خاک منتقل می شود.

مزارعی که در آن ها کرم خاکی وجود دارد را نباید شخم زد. شخم زدن جمعیت کرم های خاکی را به شدت کاهش می دهد. نوع ماده آلی باقی مانده در خاک نیز در تعداد کرم ها نقش مهمی دارد. نسبت محدود کربن:نیتروژن سودمندتر است. کرم های خاکی به یک منبع ثابت از مواد اولیه برای زندگی نیاز دارند.

کرم خاکی برای کشاورزی ارگانیک بسیار مهم است

کشاورزان ارگانیک تا آنجا که ممکن است باید به زمین خود کرم خاکی اضافه کنند تا حاصلخیزی خاک افزایش پیدا کند و نیتروژن در سطح بالایی بماند، زیرا برای تولید محصولات ارگانیک نباید از کودهای شیمیایی نیتروژن دار استفاده کرد. متاسفانه در آفریقای جنوبی، جمعیت لک لک ها افزایش یافته است. هر پرنده در طول روز صدها عدد از کرم های خاکی را می خورد و یک گله لک لک می توانند به شدت تعداد کرم های خاکی در مزرعه را کاهش دهند. 

 

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ