ساخت دارو از کاهو برای بیماران هموفیلی

بیش از 90 درصد جمعیت جهان نمی توانند داروهای پروتئینی مثل انسولین را تهیه کنند، به دلیل این که تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل این داروها هزینه زیادی دارد. دکتر هنری دانیل قصد دارد از طریق گیاهان، داروهای پایدار بسازد.

او و همکارانش پیشرفت های زیادی داشتند و برای اولین بار توانستند در مقیاس بزرگ داروهای کم هزینه از طریق گیاهان تولید کنند. در یک مطالعه اخیر منتشر شده در بیومتریال، آن ها روش خود را برای تصویب FDA و استفاده انسانی تایید کردند. آن ها با استفاده از کاهو یک دارو برای بیماران هموفیلی تهیه کرده اند.

دکتر دانیل گفته برای ساخت یک دارو با عملکرد کامل از گیاهان، باید آن را در مقیاس های بزرگ تولید کرد، به میزانی که برای آزمایشات کلینیکی انسانی کافی باشد.

پروفوسر دانیل نویسنده ارشد این مطالعه است. در کار قبلی دکتر دانیل، با استفاده از گیاهان اصلاح شده ژنتیکی یک پروتئینی ارائه کرد که به سیستم ایمنی بدن یاد می دهد فاکتورهای انعقادی را تحمل کند، در واقع به عنوان یک درمان برای بیماران هموفیلی ارائه شده است.

 

ساخت داروی گیاهی برای بیماران هموفیلی

به طور معمول 20 تا 30 درصد افرادی که فاکتورهای انعقادی را تزریق می کنند، آنتی بادی هایی بر علیه آن ها در بدن تولید می کنند که در درمان تداخل ایجاد می شود. در بررسی قبلی تولید مهار کننده های فاکتورهای انعقادی با استفاده از داروهای گیاهی در موش مبتلا به هموفیلی A متوقف شد.

در این مطالعه از گیاه تنباکو برای پیشرفت دارو استفاده کردند. تیم دانیل کاهو را هم به کار بردند، وکتور ژن را برای ارائه دادن ژن معالج به DNA سلول های گیاهی در داخل برگ ها کاهو، شناسایی کردند، سپس آن ها را خشک کرده و به صورت کپسول درآوردند.

دو سیستم پرورش مختلف مورد استفاده قرار گرفت. یکی گلخانه دانیل است با تکنولوژی بالا که گیاهان در خاک رشد کرده و از نور طبیعی استفاده می کنند. سیستم دیگر هیدروپونیک بوده و نور مصنوعی در آن به کار رفته بود. آن ها می توانند هر 4 تا 6 هفته، در هر 30000 متر مربع پرورش کاهو، 36000 دوز دارو حاوی کاهو تولید کنند.

پروفوسور دانیل گفته این کار، راه ما را در ارائه داروهای پروتئینی مقرون به صرفه آسان می کند.

 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ