تولید گوجه های شیرین تر با رشد بیشتر

دانشمندان راهی برای تولید گوجه های شیرین تر با رشد بهتر ابداع کرده اند.

در تحقیقات قبلی نشان داده اند که ساکارز نقش مهمی در کنترل ژن کلیدی دخیل در سوخت و ساز قند میوه ایفا می کند. تلاش برای کنترل این ژن ها برای افزایش قند میوه نه تنها موفقیت آمیز بوده بلکه منجر به رشد بیشتر نیز شده است.

محققان در دانشگاه توکیو در ژاپن از یک ابزار جستجوی بیوانفورماتیک برای پیدا کردن توالی های نوکلئوتیدی در ژنوم گوجه فرنگی شبیه به یک توالی ژن شناخته شده در تنباکو استفاده کرده اند که این ژن را می توان توسط ساکارز سرکوب کرد.

زمانی که یک توالی کد شده خاص در ژن تنباکو که "uORF " نامیده می شود، حذف شده و توالی اصلی برای بیان ساخته می شود، این ژن چندین ژن دیگر دخیل در سوخت و ساز قند را فعال نموده و در نهایت سطح قند ساکارز در برگ توتون و تنباکو افزایش می یابد. اگر ژن uORF حذف نشود، یک ژن بیان شده، محتوی ساکارز در برگ های تنباکو را افزایش می دهد اما فقط تا یک نقطه. افزایش ساکارز، uORF را سرکوب می کند که به نوبه خود بخش عمده ای از ژن را سرکوب کرده و توانایی خود برای افزایش بیشتر محتوی ساکارز میوه را محدود می کند.

دو ژن با توالی بسیار مشابه با ژن تنباکو در گیاه گوجه فرنگی توسط محققان بیوانفورماتیک پیدا شد که این محققان uORF در این دو ژن را حذف کردند که در نتیجه باعث افزایش سطح ساکارز در گوجه فرنگی می شود.

گوجه فرنگی

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ