کاشت گل شاه پسند

گل شاه پسند (به انگلیسی Verbena)

تیره ای از گیاهان که در گیاه شناسی معروف به شاه پسندها (Verbena) هستند دارای انواع یکساله و دوساله با گل های چتری شکل و رنگ های متنوع و با دوام و قشنگ می باشند. از انواع گل شاه پسند که در گل کاری ها مورد نظر است و کاشته می شود در زیر شرح داده شده است:
شاه پسند Aubletia که یکساله است  و گل های آن صورتی و قرمز به بلندی 25 تا 30 سانتی متر می باشند.
شاه پسند سبدگل به رنگ صورتی و بنفش که گل دهی فراوانی دارد.
شاه پسند بنفش که گل دهی خیلی طولانی دارد.
شاه پسند دو رگه که گیاهی دو ساله به بلندی 30 تا 40 سانتی متر است و گل های آن معطر سفید یا صورتی درشت هستند.
بعضی از گل های  شاه پسند یک ساله هستند و بعضی در صورت وجود هوای مساعد چند سال باقی می مانند. ولی بوته های دو ساله شاه پسند همیشه شاداب تر و پر گل تر هستند به همین دلیل آن ها را جزء گیاهان دوساله قرار می دهند.
 
 
کاشت گل شاه پسند
کاشت گل شاه پسند
بذر گل شاه پسند را شهریور ماه نشا می کنند، برای آن که بذر زودتر جوانه بزند باید 24 ساعت آن ها را در آب خیسانده و بعد بکارند. پس از آن که بوته ها 6 برگی شدند بهتر است بوته ها را در ظرف نشا دیگری به فواصل 10 سانتی متر بکارند. اوایل بهار برای ساختن تپه یا حاشیه های تابستانی و پاییزی، نشاهای گل شاه پسند را به فواصل 30 سانتی متر می کارند. خاک مناسب برای کاشت گل شاه پسند خاک برگ یا خاک باغچه است. مکانی که گل شاه پسند در آنجا کاشته می شود باید کاملا آفتابی باشد و نقاط سایه دار برای گل شاه پسند مناسب نبوده و در تابستان باید به طور مرتب آبیاری شوند. 
بین بوته های شاه پسند موقع گل دهی به طور طبیعی انواع جدیدی ایجاد می شود که به آسانی انجام می شود و به همین دلیل هر بار که بذر شاه پسند را می کارند، بین بوته ها، انواع جدید زیبایی از نظر رنگ مشاهده می شود. صفت دیگری در گل های شاه پسند ، جذب رنگ گل های اطراف و تغییر دادن رنگ گل های خود است. گل دهی شاه پسند از اواسط خرداد تا موقع یخبندان ادامه می یابد. 
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ