آموزش کاشت پیاز موسیر

پیاز موسیر شبیه سبزیجاتی مثل سیر یا پیاز است. شما می‌توانید موسیر را در باغ خود کشت کنید و برای استفاده های شخصی به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. همچنین به علت فروش بالایی که موسیر دارد می‌توانید آن را به سبزی فروشی ها و یا سوپر مارکت ها عرضه نمایید. در زیر مراحل کاشت موسیر توسط پیاز آن گفته شده است.

مراحل کاشت موسیر با استفاده از پیاز موسیر:

1 – یک مجموعه پیاز موسیر تهیه کنید. مجموعه پیاز موسیر حاوی چند عدد پیاز موسیر می‌باشد. پیاز موسیر را می‌توان معمولا از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه کرد.


2 – موسیر را در پاییز می‌کارند. کاشت پیاز موسیر باید در پاییز بعد از اولین سرما صورت گیرد. قرار گرفتن پیازهای موسیر در طول زمستان برای آن ها خوب است. موسیر می‌تواند در دمای 20- درجه سانتی گراد در زمین زنده بماند. اگر شما در منطقه سردتری زندگی می‌کنید که دمای هوا در زمستان کمتر از 20- درجه سانتی گراد است باید موسیر را در اوایل بهار بکارید. در صورتی که قصد دارید در بهار اقدام به کاشت موسیر کنید، باید این کار را زمانی که انجام دهید که زمین دیگر یخ زده نباشد. اگر در منطقه شما در زمستان دمای هوا کمتر از 18- درجه سانتی گراد می‌شود باید زمین را با یک لایه 15 سانتی متری مالچ مانند یونجه خشک یا کاه بپوشانید. در بهار زمانی که رشد جدید مشاهده شد مالچ را حذف کنید و برای هر 3 متر در هر ردیف یک فنجان کود NPK 1-2-1 اضافه نمایید. 


3 – خاک را برای کاشت موسیر آماده کنید. موسیر به خاک یا کود خاصی نیاز ندارد و در بسیاری از خاک ها به خوبی رشد می‌کند. قبل از کاشت باید خاک را نرم کنید. شما می‌توانید موسیر را به صورت ردیفی یا به صورت فردی در زمین بکارید.


4 – پیاز موسیر را به صورت شکل زیر در خاک قرار دهید (در هر گودال باید یک پیاز قرار داده شود). قسمت بالایی پیاز موسیر را با لایه ای خاک بپوشانید، نیازی نیست که پیاز موسیر را خیلی عمیق بکارید. موسیر باید در عمق 2.5 سانتی متری کاشته شود.


5 – پیازهای موسیر در یک ردیف، باید در فواصل 15 تا 20 سانتی متری  (6 تا 8 اینچ) از یکدیگر کاشته شوند. فاصله بین ردیف های کاشت نیز باید 25 تا 30 سانتی متر باشد.


6 – علف های هرز موجود در منطقه کاشت را از زمین بیرون آورید. این کار به رشد موسیر کمک می‌کند.


7 – بعد از کاشت پیازهای موسیر به آن ها آب دهید، آبیاری های بعدی را زمانی که زمین خیلی خشک شده است انجام دهید. نیازی به آبیاری بیش از حد نیست زیرا ممکن است موسیرها فاسد شوند. موسیر در خاک های با زهکشی خوب بهترین رشد را دارد. در صورتی که خاک شما زهکشی خوبی ندارد قبل از کاشت پیازهای موسیر، زهکشی خاک را بهبود بخشید.


8 – موسیر در اوایل تابستان قابل برداشت است. اجازه ندهید ساقه های موسیر گل بدهند و قبل از گل دهی آن ها را برداشت کنید.


نکات

- انواع مختلفی از پیازهای موسیر وجود دارند. شما باید گونه ای از پیاز موسیر را انتخاب کنید که در منطقه شما به خوبی رشد می‌کند.

- برخی از باغبانان توصیه می‌کنند روی موسیر تازه، گرد خاکستر چوب پاشیده شود. این کار باعث می‌شود کرم ها به موسیرها حمله نکنند.

- شما می‌توانید تعدادی از پیازهای موسیر خود را در تابستان ذخیره کنید و دوباره آن ها را در پاییز بکارید. در این صورت نیازی نخواهید داشت که پیازهای موسیر را از جای دیگر تهیه کنید.

- موسیر به ندرت در معرض آفات و بیماری ها قرار می‌گیرد. زمانی که موسیر در پاییز کاشته می‌شود طعم بهتری دارد و از استرس هایی مانند گرما یا عدم آبیاری به دور است. 


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ