کاشت و پرورش درختچه جون بری

 

جون بری
نام‌ لاتین: Juneberry
نام علمی: amelanchier canadensis


این درختان کوچک در شمال آمریکا، شمال آسیا، در اروپا و به طور کلی در مناطق جنگلی و کوهستانی یافت می‌شوند.
میوه جون بری یک تاج دارد، این خیلی مهم است زیرا میوه‌هایی که تاج ندارند سمی هستند. میوه‌های جون بری زمانی بسیار محبوب بودند اما به نظر می‌رسد یک میوه فراموش شده است که عطر و طعم شیرین و دلپذیری دارند. این میوه‌های ارغوانی کوچک بهتر است به صورت تازه یا خشک شده مصرف شوند.

 

درختچه جون بری


جوانه زنی، کاشت و مراقبت‌های بعدی درختچه جون بری


بذرهای گونه‌های Amelanchier دارای خواب عمیقی هستند، این امر نیاز به صبر و شکیبایی برای غلبه بر خواب بذر دارد و اگر از روش‌های صحیح برای کاشت استفاده شود، معمولا به راحتی سطح جوانه‌زنی بالا می‌رود.
ابتدا بذر را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید (در دمای اتاق).
یک بستر که بذرها در آن قرار داده شوند، آماده کنید. این بستر می‌تواند یک ترکیب با نسبت‌های 50-50 از کمپوست و شن و ماسه تیز یا پرلیت، ورمیکولیت باشد. بستر انتخابی باید مرطوب باشد (اما خیس نشود). اگر می‌توانید بستر را با دست فشار دهید تا آب اضافی خارج شود، در صورتی که خیلی مرطوب باشد بذرها از بین می‌روند. بذرها را در بستر مخلوط نمایید. اطمینان حاصل کنید که حجم مواد برای جدا ماندن بذرها از یکدیگر کافی باشد.
مخلوط بذر را در یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید (کیسه‎های فریزر به خصوص پلاستیک‌های زیپ‌دار برای این کار بسیار مناسب هستند، یک شکاف کوچک در کیسه پلاستیکی بسته شده برای تبادل هوا ایجاد کنید). اگر از پلاستیک زیپ‌دار استفاده نمی‌شود، پلاستیک فریزر را با یک گره شل ببندید. سپس تاریخ را روی کیسه بنویسید تا بدانید چه زمانی شروع به کار کرده‌اید.
بذر ابتدا به یک دوره گرما نیاز دارد و باید به مدت 4 هفته در دمای 20 درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود. در طول این زمان اطمینان حاصل کنید که مخلوط خشک نشود.
سپس بذرها به دوره طولانی سرما برای شکستن بخش نهایی خواب نیاز دارند که با قرار دادن کیسه پلاستیکی در یخچال (4 درجه سانتی‌گراد) به مدت 16 هفته حاصل می‌شود. 
کاملا امکان پذیر است زمانی که بذرها در حال آماده شدن برای جوانه زنی هستند، در طول این مدت در این دما در کیسه پلاستیکی جوانه بزنند، اگر جوانه زدند آن‌ها را از کیسه پلاستیکی خارج کنید و با دقت بکارید.
زمانی که دوره درمان قبل از کاشت به پایان رسید، بذرها باید کاشته شوند. مقادیر کم را می‌توان در گلدان یا سینی نشا که با کمپوست خوب با کیفیت پر شده‌اند کاشت و آن‌ها را با یک لایه کمپوست (کمتر از یک سانتی‌متر) پوشاند. برای مقادیر بیشتر، ساده‌ترین راه کاشت بذر بعد از اتمام دوره‌های گرما و سرما در یک بستر مناسب و آماده در خارج از منزل است و صبر کنید تا نهال‌ها ظاهر شوند.
همچنین مشخص شده است نوسان دمایی در دوره‌های پیش از کاشت می‌تواند نتایج بهتری از جوانه‌زنی را به ارمغان بیاورد. با نگه داشتن مخلوط بذرها در یک مکان سرد در طول زمستان به عنوان دوره سرمای قبل از کاشت، نتایج خوبی به دست آمده زیرا دما به طور طبیعی نوسان دارد. برای بذرهایی که جوانه نمی‌زنند می‌توان دوره گرما و سرما را دوباره تکرار کرد تا بذرهای بیشتری جوانه بزنند. 
بذرهای تازه کاشته شده را در دمای بالا قرار ندهید (دمای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد). نهال‌ها را به خوبی آبیاری کنید و از رشد علف‌های هرز جلوگیری کنید. نهال در سال اول با توجه به زمان جوانه‌زنی و تکنیک‌های کاشت 10 تا 30 سانتی‌متر رشد می‎کند و رشد نهال معمولا بی دردسر است. بهتر است نهال‌ها را دو تا سه سال بعد به محل کاشت دائمی منتقل کنید.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ