چگونگی کاشت کلم بروکلی در نزدیکی گوجه فرنگی

کلم بروکلی و گوجه فرنگی

در بعضی مناطق مانند سان فرانسیسکو که تابستان های خنکی دارد، باغبانان کلم بروکلی که یک محصول فصل سرد است را در نزدیکی گوجه‌فرنگی که یک محصول گرما دوست است می‌کارند. با زمان بندی دقیق و توجه به PH خاک، هر دو محصول می‌توانند در شرایط مطلوبی رشد کنند. کلم بروکلی و گوجه فرنگی بهترین رشد را در خاک های حاصلخیز با زهکشی خوب دارند. درصد مواد ارگانیک در خاک برای رشد گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی باید حداقل 2.5 باشد. این دو محصول آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند و نیازهای آبیاری مشابهی دارند. در صورتی که بتوان گوجه فرنگی را مانند کلم بروکلی در آب و هوای سرد کاشت، باغبانان می‌توانند یک برداشت رضایت بخش از کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی داشته باشند.

کاشت کلم بروکلی در نزدیکی گوجه‌فرنگی

1 – بذرهای گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی را 6 تا 8 هفته قبل از زمان کاشت در سینی نشا بکارید و آن ها را در خانه یا گلخانه نگهدارید. برای جلوگیری از ایجاد عفونت های شایع در آب و هوای سرد و مرطوب، واریته های مقاوم کلم بروکلی و گوجه فرنگی را برای کاشت انتخاب کنید. قبل از انتقال نهال ها به مکان اصلی، به مدت یک هفته تا 10 روز آن ها را هر روز به مدت چند ساعت در معرض هوای خارج از خانه قرار دهید تا به درجه حرارت و سایر شرایط خارج از خانه عادت کنند. این کار باعث می‌شود تا نهال ها مقاوم شوند و بعد از کاشت در زمین رشد بهتری داشته باشند.

2 – یک کیت تست PH که سطح PH و میزان ازت خاک را می‌سنجد تهیه کنید. از 10 تا 15 نقطه در باغ خود چندین نمونه خاک تهیه کنید. نمونه خاک باید از 13 سانتی متر بالای خاک برداشته شود، بقایای گیاهی و مالچ موجود در خاک را حذف کنید و اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود. هر نمونه خاک را در یک ویال قرار دهید و بعد مواد شمیایی تست و آب را اضافه کنید. نتیجه به دست آمده را با چارت تفسیر رنگ مقایسه کنید و سطح اسیدیته و میزان نیتروژن خاک را تعیین نمایید.

3 – PH خاک را به 6.5 تا 6.8 برسانید، برای این کار از یک کود مناسب استفاده نمایید. این PH برای رشد کلم بروکلی و گوجه فرنگی در نزدیکی هم مناسب است، این محصولات در این PH می‌توانند به میزان کافی مواد مغذی از خاک دریافت کنند. برای کاهش PH باید از گوگرد استفاده شود و برای بالا بردن آن باید از آهک استفاده نمود. پروفسور جان میلر از دانشگاه اورگان گفته است که کلم بروکلی نیتروژن را دوست دارد در حالی که گیاه گوجه فرنگی در نیتروژن بالا میوه های بی کیفیتی تولید می‌کند. گوجه فرنگی در هر 9 متر مربع از محل کاشت به نیم کیلو کود کم نیتروژن نیاز دارد در حالی که کلم بروکلی در هر 9 متر مربع به 150 گرم کود با درصد بالای نیتروژن نیاز دارد. چهار هفته قبل از کاشت نهال ها در خاک، به خاک کود اضافه کنید تا میزان نیتروژن خاک افزایش پیدا کند.

4 – یک دماسنج در خاک قرار دهید و دمای خاک را بخوانید. نهال کلم بروکلی را زمانی که دمای خاک 15.5 درجه سانتی گراد و نهال گوجه فرنگی را در دمای 21 درجه سانتی گراد بکارید. می‌توان نهال های گوجه‌فرنگی را با پلاستیک های مخصوص پوشاند تا تا به کمک آن گوجه فرنگی بتواند در دمای بالاتری قرار بگیرد. 

5 – یک سوراخ به اندازه ای که ریشه کلم بروکلی را بپوشاند در خاک حفر کنید. گوجه‌فرنگی باید مقداری عمیق کاشته شود تا گیاهان بتوانند به خوبی در خاک تثبیت شوند. ردیف های گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی باید در فاصله 60 تا 120 سانتی متری از یکدیگر باشند. مقدار اندکی کود کم نیتروژن و پودر سنگ آهک در هر سوراخ گوجه‌فرنگی به صورت نم نم بپاشید و مقدار کمی کود دارای نیتروژن بالا در سوراخ های کاشت کلم بروکلی به صورت نم نم اضافه کنید. به کلم بروکلی سه هفته بعد دوباره کود دهید.

6 – در چند روز اول به گیاهان کلم بروکلی و گوجه فرنگی به صورت عمیق آب دهید. هفته ای 2 اینچ آب برای کلم بروکلی و گوجه فرنگی کافی است تا این گیاهان بتوانند به خوبی رشد کنند، سالم بمانند و از بیماری هایی مانند آلترناریا محافظت شوند. بیماری آلترناریا می‌تواند باعث از بین رفتن کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی شود. 5 هفته بعد از کاشت در اطراف گیاهان مالچ اضافه کنید تا از رشد علف های هرز جلوگیری شود. مالچ را 7 سانتی متر دورتر از پایه گیاهان اضافه نمایید. در صورتی که علف های هرز وجود داشته باشند با گیاهان اصلی در به دست آوردن مواد غذایی رقابت می‌کنند.

7 – در بین ردیف های گوجه فرنگی و کلم بروکلی شوید و جعفری بکارید، این سبزیجات به طور طبیعی آفاتی مانند سوسک ککی که یک آفت مشترک بین گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی است را دفع می‌کند. ریحان، جعفری، مرزنجوش، سیر، گل همیشه بهار و رزماری از دیگر گیاهانی هستند که سایر آفات کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی را دفع می‌کنند.

وسایلی که شما نیاز دارید:

دستکش باغبانی

سینی بذر

خاک گلدان

بذر گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی

کیت تست PH خاک

کود کم نیتروژن

کود با درصد بالای نیتروژن

سنگ آهک و گوگرد در صورت نیاز (برای اصلاح PH خاک)

مالچ

دماسنج خاک

ورق های پلاستیکی برای پوشاندن نهال ها

بیل و بیلچه باغبانی

شلنگ آبیاری یا دیگر سیستم های آبیاری گیاهان

شوید، جعفری، ریحان، مرزنجوش، رزماری، سیر یا گل همیشه بهار برای دفع آفات

نکته

اساتید بخش کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه Davis توصیه می‌کنند که از ارقام گوجه فرنگی که با سرما سازگارتر هستند و در برابر بیماری ها مقاوم تر می‌باشند برای کاشت در مناطقی که آب و هوای سردی دارند استفاده نمایید. 

هشدار

بهتر است آبیاری را در صبح انجام دهید تا زمین و برگ های گیاهان قبل از شب خشک شوند تا از خیس شدن گیاهان جلوگیری شود. از شلنگ های جذب کننده یا آبیاری قطره ای به جای آبپاش ها و اسپری های نازل استفاده کنید تا از آسیب رساندن به گیاهان و آبیاری بیش از حد جلوگیری شود.

برای جلوگیری از آسیب حلزون ها از تله حلزون استفاده نمایید. هر روز تله ها را بررسی کرده و آن ها را خالی کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ