کاشت گیاه بشقابی


گیاه بشقابی

نام علمی: Aeonium tabuliforme

نام لاتین: Aeonium, Saucer Plant


گیاه بشقابی یک نوع ساکولنت از خانواده کراسولاسه می‌باشد. این گیاه چند ساله بوده که از چندین برگ گوشتی صاف و گرد تشکیل شده و بدون ساقه می‌باشد، برگ‌ها به سطح خاک چسبیده هستند و به نظر می‌رسد توسط یک فیل له شده اند. گیاه بشقابی به راحتی در محیط خانه رشد می‌کند. این گیاه بومی صخره‌های ساحلی جزایر قناری می‌باشد که توسط بذر یا جوانه‌های کوچک که پایه‌های گیاه مادر رشد می‌کنند، کاشته می‌شود. گیاه بشقابی می‌تواند به قطر 50 سانتی‌متر رشد کند. با افزایش سن گیاه، قسمت مرکزی ضخیم می‌شود و نشانه گل‌دهی در گیاه می‌باشد که معمولا 2 تا 4 سال بعد از کاشت رخ می‌دهد. قسمت مرکزی گیاه می‌تواند به اندازه 8 تا 50 سانتی‌متر بزرگ شود و با گل‌های زرد ستاره‌ای کوچک پوشیده می‌شود. گل‌دهی در اواخر بهار انجام می‌‌گیرد.

گیاه بشقابی در مکان‌های سایه-روشن و خاک‌های دارای زهکشی خوب رشد می‌کند. در مناطق گرم گیاه باید از نور مستقیم خورشید محافظت شود. این گیاه در مناطق گرم در فضای آزاد قابل پرورش است، در مناطق سرد، گیاه باید در زمستان از سرما محافظت شود. گیاه بشقابی در مناطقی که دمای هوا در زمستان زیر 1- درجه سانتی‌گراد نمی‌آید، در فضای باز قابل کاشت است. درمناطق سردتر باید در گلدان کاشته شود تا در طول زمستان به محیط داخلی منتقل گردد. این گیاه به آسانی در یک اتاق روشن در خانه رشد می‌کند و به نور مستقیم نیاز ندارد. در طول ماه‌های گرم، خاک باید نسبتاً مرطوب نگه داشته شود ولی در طول ماه‌های سردتر به آب کمتری نیاز دارد. 



کاشت بذر گیاه بشقابی


این گیاه خاک‌های متخلخل را دوست دارد. ترکیب شن و ماسه، خاک باغچه، پیت ماس و کمپوست به نسبت‌های مساوی برای کاشت مناسب است. همچنین از خاک‌های مخصوص کاکتوس نیز می‌توان استفاده نمود. بذرها را در سطح خاک قرار دهید و آن‌ها را با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید، در حدی که فقط بذر پوشیده شود. سپس خاک را مرطوب کنید. یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید تا رطوبت حفظ شود. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. گلدان را در یک مکان روشن دور از نورمستقیم خورشید قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر گیاه بشقابی 17 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. جوانه‌زنی ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را بردارید.


آبیاری گیاه بشقابی


اکثر ساکولنت‌ها به مقداری خشکی نیاز دارند. اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک خشک شود. هفته‌ای یک بار آبیاری برای گیاه بشقابی کافی است.


هرس گیاه بشقابی


به منظور سالم ماندن گیاه و همچنین داشتن ظاهری زیبا، قسمت‌های بیمار، آسیب دیده و یا سنگین باید از گیاه جدا شوند. در صورت امکان، جوانه‌های گیاه را جدا کنید و به صورت جداگانه در یک خاک تمیز دارای زهکشی خوب بکارید.


تکثیر گیاه بشقابی


بیشتر کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها توسط قلمه‌های کوچک به راحتی رشد می‌کنند. قلمه‌ها را در یک خاک مرطوب دارای زهکشی خوب بکارید. خاک‌های مخصوص کاکتوس برای کاشت مناسب هستند.

بسیاری از ساکولنت‌ها می‌توانند از یک برگ رشد کنند و زمانی که در یک خاک مرطوب قرار می‌گیرند به راحتی جوانه می‌زنند. گیاه بشقابی نیز به همین صورت قابل تکثیر است. همچنین می‌توان جوانه‌های کوچک که از پایه گیاه رشد می‌کنند را جدا کرد و به صورت جداگانه کاشت.

قلمه‌ها را در طول تابستان از گیاه جدا کنید، زیرا گیاه بشقابی در این زمان خفته است.

نکته: به منظور پیشگیری از بروز بیماری، قلمه‌ها را با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تمیز و ضدعفونی شده از گیاه جدا کنید. 


کوددهی گیاه بشقابی


اکثر کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها می‌توانند مدت‌های زیادی بدون کود زندگی کنند و به رشد ادامه دهند. از کودهای مخصوص کاکتوس و یا کودهایی که میزان نیتروژن کمی دارند با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده استفاده نمایید. کود را به آرامی در اطراف پایه گیاه پراکنده کنید. در صورت استفاده از کودهای مایع، مقدار کمتری از میزان توصیه شده استفاده نمایید. کاکتوس‌ها به کود زیادی نیاز ندارند بنابراین بیش از حد به آن‌ها کود ندهید.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ