چگونگی درست کردن درخت بونسای افرای ژاپنی

 
تبدیل افرای ژاپنی (Acer Palmatum) به یک درخت بونسای یک پروژه فوق العاده است. افرای ژاپنی از درختانی است که تمایل زیادی برای رشد به صورت بونسای دارد. درخت افرای کوچک، مانند شکل بزرگ و معمولی‌اش رشد می‌کند، از جمله زمانی که فصل پاییز فرا می‌رسد به رنگ‎های پاییزی زرق و برق دار تغییر رنگ می‌دهد.  برای تکمیل این پروژه و علاقه به پرورش بونسای، شما فقط به چند چیز نیاز دارید.
 
مرحله اول – انتخاب قلمه افرا
 
1 – در اوایل تابستان، یک چوب صاف از گونه افرای انتخاب شده بردارید. درخت افرا به آسانی از قلمه رشد می‌کند. شاخه‌ای از درخت افرا انتخاب کنید که شکل جذابی داشته باشد. اندازه شاخه می‌تواند از قطر انگشت کوچک شما بیشتر باشد. 
  • ارقام زیادی از درخت افرای ژاپنی وجود دارد. هر کدام که مایل هستید را انتخاب کنید. بعضی از آن‎ها رشد بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها دارند، بعضی‌ها دارای پوست خشن و زبر هستند و برخی نیاز به پیوند دارند.
  • ایده خوبی است که چند قلمه تهیه کنید. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که یکی از آن‎ها به خوبی عمل می‌کند (گاهی اوقات ریشه‌ها ضعیف و پوسیده می‌شوند و یا به سادگی شکل نمی‌گیرند).
  • توجه داشته باشید ارقام برگ قرمز از افرای ژاپنی دارای سیستم ریشه‌ای ضعیفی هستند و معمولا روی دیگر ساقه‎های زیرزمینی پیونده داده می‌شوند. مگر این که شما بدانید چگونه پیوند زده می‌شود یا فردی با تجربه به شما کمک کند. بهتر است تا زمانی که تجربه زیادی به دست نیاورده‌اید از ارقام برگ قرمز برای درست کردن بونسای استفاده نکنید.

 

درست کردن درخت بونسای افرا

 

 
مرحله دوم - آماده کردن قلمه
 
1 – از اطراف پایه که ریشه‌ها جوانه می‌زنند قلمه تهیه کنید. یک برش دایره‌ای بین پوست شاخه و چوب سخت زیر آن درست کنید. 
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
2 – یک برش تکراری حدود دو برابر عرض شاخه در زیر برش اول ایجاد کنید.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
3 – یک برش مستقیم برای وصل کردن دو برش اول به یکدیگر ایجاد کنید.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
4 – پوست بین دو برش اول را بکنید. پوست نسبتا به راحتی بلند می‌شود. اطمینان حاصل کنید که هیچ لایه کامبیوم (لایه سبز زیر پوست) باقی نماند.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
 
مرحله سوم – سازماندهی ریشه‌ها در درخت بونسای افرا
 
1 – بالای برش را به هورمون ریشه‎زایی آغشته کنید یا آن را با ژل ریشه‌زایی خشک کنید. این قسمت را با پیت اسفاگنوم مرطوب بپوشانید سپس یک پلاستیک روی آن قرار دهید و پلاستیک را گره بزنید.
  • پیت اسفاگنوم را مرطوب نگه دارید. بعد از چند هفته، شما باید ریشه‌ها را از میان پلاستیک ببینید.
  • سپس شاخه را در یک کمپوست شن دار با کیفیت قرار دهید. کمپوست را مرطوب نگه دارید.
  • در صورت مساعد بودن شرایط و گرم و مرطوب بودن محیط، انتظار می‌رود ریشه‌ها در عرض دو تا سه هفته به وجود آیند.

 

درست کردن درخت بونسای افرا

 

 

مرحله چهارم – کاشت درخت بونسای افرا
 
1 – درخت را جدا کنید. وقتی ریشه‌ها ضخیم تر شدند و رنگ آن‎ها قهوه‌ای شد، درخت جدید خود را از زیر ریشه‌های جدید قطع کنید.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
2 – در پایین یک گلدان برای زهکشی، مقداری سنگ ریزه قرار دهید. بقیه گلدان را با یک خاک با کیفیت خوب پر کنید (80 درصد پوست درخت و 20 درصد پیت ماس، این ترکیب باعث می‌شود ریشه‌های فیبری به خوبی توسعه یابند و زهکشی خوبی هم ایجاد می‌شود). پلاستیک را بدون اینکه ریشه‌ها به هم بریزند باز کنید. درخت جدید خود را بکارید و به اندازه کافی خاک در اطراف آن اضافه کنید تا درخت به طور محکم در جای خود قرار بگیرد. علاوه بر این، پیت اسفاگنوم در مناطق کم آب، کمک کننده و مفید است.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
3 – به قسمت کوچکی از درخت یک تکه چوب ببندید. تکه چوب از تکان خوردن درخت جلوگیری می‌کند، زمانی که درخت در حال تثبیت شدن است هر جنبشی می‌تواند به ریشه‌های ظریف آن آسیب برساند.
 
درست کردن درخت بونسای افرا
 
 
 
4 – از درخت جدید خود لذت ببرید. یک مکان مناسب در خارج از خانه برای نگهداری بونسای خود پیدا کنید، مانند حیاط، محوطه باغ یا پاسیو. بونسای به این معنا نیست که الزاما یک گیاه خانگی باشد. اگر آن را به خانه منتقل کردید، فقط یک تا دو روز درخت را در خانه نگه دارید و دوباره آن را به خارج از خانه منتقل کنید. تنها زمانی که در حال برگ دادن است و یا فقط برای یک ساعت در طول زمستان درخت را به خانه بیاورید.
  • درخت بونسای افرا را برای چند سال اول در یک مکان امن نگه‌ دارید. به مدت 2 تا 3 سال اول، در طول سرمای زمستان درخت را خارج از خانه قرار ندهید زیرا ممکن است باعث از بین رفتن درخت شود. از قرار دادن گیاه در مکان‌های بادخیز اجتناب کنید و در تمام روز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.  بعد از تشکیل جوانه‌ها، از یک کود متعادل در اواخر تابستان برای درخت بونسای استفاده کنید. در طول زمستان از یک کود بدون نیتروژن یا کم نیتروژن استفاده نمایید.
  • هرگز اجازه ندهید درخت بونسای خشک شود. لازم است همیشه کمی مرطوب نگه داشته شود. هر جا که امکان دارد به جای آب شیر از آب باران برای آبیاری استفاده کنید، زیرا باعث سالم ماندن درخت می‌شود. اسپری کردن منظم آب برای رشد سالم مفید است.
  زمانی که درخت در خاک تثبیت شد، یاد بگیرید که به آن شکل دهید. این جایی است که شما یاد می‌گیرید آنچه در طبیعت رخ می‌دهد را انجام دهید و به درخت بونسای ظاهر یک درخت واقعی را ببخشید. این کار شامل هرس کردن و سیم کشی است. انجام این مرحله ممکن است به تکرار و تمرین زیادی نیاز داشته باشد اما این کار، بخش سرگرم کننده و جذاب درست کردن بونسای می‌باشد. 
 
درست کردن درخت بونسای افرا

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ