آفات شایع گیاهان و راه مبارزه با آن ها

اولین گام برای مبارزه با آفات گیاهان شناسایی آن هاست. با شناسایی آفات و یادگیری تشخیص آن ها، نوع آسیبی که به گیاه می رسانند و چگونگی مدیریت آن ها شما می توانید گیاهان خود را از آفات حفظ کنید.
در این متن پنج آفت شایع گیاهان و نحوه برخورد با آن ها گفته شده است:
1 – شته ها : 
شته ها حشرات کوچکی هستند که به راحتی گیاهان را آلوده می کنند. شته ها معمولا سبز رنگ هستند ولی ممکن است در رنگ های دیگر هم وجود داشته باشند. با دیدن این حشرات روی گیاه شما می توانید آن ها را از بین ببرید. در صورت دیدن شته ها، روی آن ها را با آب و صابون اسپری کنید یا آن قسمتی از گیاه را که آلوده شده است را قطع کنید. همچنین می توانید حشرات مفید را برای کنترل تعدادی از شته ها منتشر کنید.
 
آفات شایع گیاهان
 
2 – مورچه ها:
مورچه ها می توانند شاخ و برگ گیاهان را بخورند و همچنین می توانند باعث زیاد شدن شته ها شوند. مورچه ها شیره چسبنده (که عسلک نامیده می شود) که توسط شته ها بعد از خوردن گیاه تولید می شود را مصرف می کنند. شما می توانید با اسپری کردن آب و صابون آن ها را ازبین ببرید.
 
آفات شایع گیاهان
 
3 – کرم گوجه فرنگی :
کرم گوجه فرنگی، کرم بزرگی است که گیاهان گوجه فرنگی و سیب زمینی را آلوده می کند. آن ها به صورت وارونه روی ساقه گیاه آویزان می شوند و برگ های گیاه را می جوند تا زمانی که به اندازه یک انگشت دست یا بزرگتر از انگشت شوند. در صورت دیدن این کرم ها می توانید زنبور سرخ را در باغ خود منتشر کنید، زنبورهای سرخ جوان این کرم های مخرب را از بین می برند. یا می توانید قسمتی از بوته که به این کرم ها مبتلا شده اند را قطع کنید. 
 
کرم گوجه فرنگی
 
4 – کرم کلم:
کرم کلم مانند کرم گوجه فرنگی باعث آسیب شدید و سریع به گیاه می شود. این کرم باعث آسیب به گیاهانی مانند کاهو و کلم و امثالهم می شوند. این کرم ها کوچک و سبز هستند و به سختی دیده می شوند. شما می توانید با دیدن آسیب به برگ گیاه این کرم را پیدا کنید. در صورت دیدن این کرم باید قسمت های آسیب دیده را جدا کرد.
 
کرم کلم و کاهو
 
5 – حلزون و راب:
حلزون و راب برگ گیاه را مصرف می کنند. برای از بین بردن حلزون ها می توان از سموم شیمیایی استفاده کرد ولی این سموم ممکن است باعث آسیب های زیست محیطی و همچنین آسیب رساندن به سایر موجودات شوند. ایجاد موانع فیزیکی یا تله گذاری و جمع آوری کردن حلزون ها به صورت دستی در از بین بردن حلزون ها موثر است. همچنین می توان با کاشت گیاهان دفع کننده حلزون در اطراف مزرعه میزان آسیب به گیاهان را کاهش داد، از جمله این گیاهان می توان سیر، پیازچه، آفتابگردان و نعنا را نام برد.
 
حلزون
 
همه حشرات برای گیاهان مضر نیستند. حشراتی مثل زنبورها و پروانه ها گرده افشانی انجام می دهند و باعث افزایش تولید میوه می شوند. قبل از هر عمل برای از بین بردن آفات بهتر است ابتدا از روش طبیعی برای از بین بردن آن ها استفاده کرد. زیرا در صورت به کار بردن سموم شیمیایی ممکن است باعث آسیب رساندن به دیگر موجودات مفید شود.
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ