بیماری‌های گیاه شفلرا


بیماری‌های گیاه شفلرای خانگی

به طور معمول، گیاهان خانگی به اندازه گیاهان محیط باز در معرض بیماری نیستند. علیرغم این موضوع، حتی در محیط‌های تحت کنترل مانند خانه، گیاهان خانگی نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند.

شفلرا گیاهی گرمسیری است که به زیستن در خانه خوبی سازگار می‌شود و به طور کلی بیماری‌های آن با رعایت چند نکته کنترل و محدود می‌شوند.




گونه‌های گیاه شفلرا

گونه‌های شفلرا دارای برگ‌هایی با اشکال مختلف هستند که ترتیب برگچه‌ها مثل پره‌های چتر دور ساقه برگ یا پایه برگ آرایش یافته‌اند. به خاطر این گونه آرایش برگ‌ها به آن درخت چترمی‌گویند. S. actinophylla یا  Brassaia actinophylla گونه‌هایی هستند که به طور گسترده در گلخانه‌ها و باغ‌ها به فروش می‌رسند. برگچه‌ها ممکن است به طول 30 سانتی‌متر هم برسند و نمونه‌های بالغ خانگی می‌توانند به ارتفاع 3متررشد کنند. شفلرای پا کوتاه (S. arboricola) برگچه‌هایی دارد که طول آن‌ها تنها به 10 سانتی‌متر می‌رسد، اگر چه گیاهان مسن‌تر ممکن است به شکل درختان کوچک رشد کنند. برگچه‌های آرالیا (S. elegantissima) فرم باریک‌تر و بیشتر خطی دارند. صرف نظر از گونه‌ها، همه شفلراها به بیماری‌های مشابهی مستعدند.


بیماری‌های باکتریایی گیاه شفلرا

سوختگی برگ سودوموناس (Pseudomonas cichorii) برحاشیه برگ‌های شفلرا پا کوتاه اثرمی‌گذارد. در ابتدا  لکه‌های کوچک آب ظاهر می‌شوند و قبل از اینکه به سرعت با هم ترکیب شوند، سیاه شده ومنجر به ریزش شدید برگ شفلرا می‌شوند.

لکه‌های برگ سودوموناس (Xanthomonas campestris pv. Hederae) تمامی سطح برگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زخم‌های نقطه‌ای زرد رنگ که در سراسر برگ به وجود آمده ممکن است میان رگبرگ‌ها بزرگ شوند تاجایی که همه برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند. لبه برگ‌های آسیب دیده شکل غیر نرمال و ظاهری 3 بعدی و چوب پنبه‌ای می‌گیرند. ریزش برگ‌های نارس در عفونت‌های شدید رخ می‌دهد.


بیماری‌های قارچی گیاه شفلرا

دانشگاه فلوریدا 3 بیماری قارچی مربوط به شفلرا را بیان کرده است. لکه برگی آلترناریا به صورت لکه‌های بزرگ قهوه‌ای یا سیاه با هاله زرد رنگ فقط در عرض چند روز می‌توانند در گل برگ ظاهر شوند. اگر شما گیاه شفلرا را از طریق بذر پرورش داده‌اید یا گیاه کوچک را خریداری کرده‌اید باید مراقب بیماری قارچی بوته میری (damping-off) باشید. عوامل بیماری‌زای متعددی در ایجاد این بیماری نقش دارند، اگرچه قارچ Pythium splendens نخستین عامل مهاجم است. لکه برگی فیتوفتورا (Phytophthora parasitica) شبیه بیماری لکه برگی آلترناریا است به جز یک تفاوت: در این بیماری قبل از آلوده شدن برگ‌های بالایی، برگ‌های پایینی آلوده می‌شوند.


کنترل و درمان بیماری‌های گیاه شفلرا

پیشگیری از بیماری بهتر از درمان و واکنش پس از عفونت است. بسیاری از قارچ کش‌ها و مواد ضد باکتری برای کنترل بیماری در دسترس هستند، اما شفلرا به آسیب‌های شیمیایی حساس است. بیماری‌های باکتریایی و قارچی به سرعت در سطوح مرطوب پخش می‌شوند، به همین منظور یکی از روش‌های ساده برای پیشگیری از بیماری آن است که برگ‌ها و شاخه‌ها را خشک نگه دارید. بر اساس گزارش‌های دانشگاه فلوریدا، خشک بودن برگ‌ها حتی بدون استفاده از قارچ کش ها به طور کامل از بیماری قارچی الترناریا جلوگیری می‌کند. تحقیقات دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد دادن کود بیشتر از میزان توصیه شده، توانایی گیاه شفلرا برای مقابله با بیماری‌های سودوموناس را افزایش می‌دهد. همچنین اگر شما پیچک انگلیسی پرورش می‌دهید، توصیه می‌شود برای وجود لکه‌های برگ باکتریایی بر روی گیاه نظارت داشته باشید زیرا می‌تواند به گیاه شفلرا نیز منتقل شود.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ