پرورش سبزیجات در آشپزخانه

کاشت سبزیجات در خانه

کاشت سبزیجات در آشپزخانه

 

اگر شما از افرادی هستید که در آپارتمان زندگی می‌کنید و باغچه ندارید به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید خودتان سبزیجات و گیاهان را پرورش دهید. شما می‌توانید سبزیجات را در خانه و یا آشپزخانه خود پرورش دهید و از برداشت سبزیجات تازه لذت ببرید. هم اکنون این روش کاشت سبزیجات، در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید با این روش سبزیجات مورد نیاز خانواده خود را فراهم کنید. با پرورش سبزیجات در خانه، حتی زمستان هم می‌توانید سبزیجات تازه داشته باشید. برای کاشت و نگه داری سبزیجات در خانه باید حتما پنجره آفتاب‌گیر داشته باشید. اگر آشپزخانه شما دارای چنین پنجره‌ای است، پس بهترین مکان برای نگه داری گلدان‌های سبزیجات آشپزخانه می‌باشد. با نگه داری گلدان‌ها در آشپزخانه، می‌توانید از سبزیجات تازه‌ای که خودتان پرورش داده‌اید در حین آشپزی استفاده کنید و لذت ببرید. پنجره‌ای که گلدان‌ها در آنجا قرار می‌گیرند، باید حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد. اگر شما پنچره آفتابی ندارید، می‌توانید از چراغ‌های مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید. خاکی که برای کاشت سبزیجات در خانه استفاده می‌کنید باید سبک و غنی باشد. بهتر است از خاک‌های آماده کاشت حاوی کمپوست استفاده کنید.
از جمله سبزیجات مناسب برای نگه داری در خانه عبارتند از: هویج، سیر، فلفل، کاهو و سایر سبزیجات سالادی، میکرو گرین، پیازچه، گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان، تربچه و سایر سبزی‌هایی مانند شاهی، گشنیز، جعفری، تره، برگ چغندر و ...

کاشت هویج

کاشت هویج در خانه

کاشت هویج در گلدان و نگه داری آن در خانه بسیار آسان است. هویج به راحتی رشد می‌کند. برای کاشت هویج در گلدان بهتر است از گونه‌هایی استفاده کنید که اندازه کوچکی دارند. هویج به فضای کمی نیاز دارد و خیلی سریع رشد می‌کند. گلدانی که برای کاشت هویج استفاده می‌کند باید حداقل 30 سانتی‌متر عمق داشته باشد. بذرهای هویج را با لایه نازکی خاک بپوشانید. بهتر است روی گلدان یک پلاستیک بکشید تا رطوبت حفظ شود. روی بذرها نباید پوسته سفت شکل بگیرد. بذرهای هویج در عرض یک تا سه هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. بلوغ هویج به رقمی که کاشته‌اید بستگی دارد.

کاشت سیر

اگر چند هفته است که حبه‌های سیر را بدون استفاده رها کرده‌اید یا سیر را در یخچال گذاشته‌اید، ممکن است متوجه شوید یک جوانه کوچک از سیر خارج شده است. به جای اینکه آن‌ها را بیرون بیاندازید، سیرها را در یک ظرف شیشه‌ای 10 سانتی متری قرار دهید و روی آن‌ها آب بریزید. بعد از سه یا چهار هفته، می‌توانید از ساقه سبزی که از سیر رشد کرده استفاده کنید. زمانی که طول ساقه‌ها به 20 تا 25 سانتی متر رسید، می‌توانید برداشت را شروع کنید. هر میزان از ساقه را که نیاز دارید برداشت کنید و بقیه را دور بیاندازید. در چنین شرایطی معمولا هر سیر یک بار ساقه تولید می‌کند. ممکن است باز هم ساقه جدید رشد کند ولی کیفیت پایینی دارد. در این صورت شما می‌توانید سیرهای جدیدی را برای تولید ساقه سبز در آب قرار دهید. ساقه‌های رشد کرده از سیر، شبیه به پیازچه هستند. 

کاشت سیر در خانه

کاشت فلفل

کاشت فلفل در خانه

فلفل یک گیاه چندساله گرمسیری است که با شروع سرما از بین می‌رود. در صورتی که فلفل در خانه نگه داشته شود یا در معرض سرما قرار نگیرد، مدت زمان بیشتری زنده می‌ماند. فلفل با بذر کاشته می‌شود. همچنین می‌توانید با نزدیک شدن به فصل سرما، گیاهان فلفل درون باغچه را در گلدان بکارید و به خانه انتقال دهید. در صورتی که فلفل را در گلدان کاشته‌اید، با کوددهی منظم می‌توانید تعداد زیادی فلفل برداشت کنید. فلفل‌ برای رشد به حداقل روزی شش ساعت نور مستقیم خوشید نیاز دارد. به فلفل بیش از حد آب ندهید. اجازه دهید بین هر بار آبیاری سطح خاک خشک شود. گیاهان فلفل خود گرده افشان هستند ولی ممکن است لازم باشد به گرده افشانی کمک کنید. هنگام ظهر، بوته را تکان دهید تا گرده‌ها از یک گل به گل دیگر منتقل شوند و یا از گوش پاک کن برای انتقال گرده از یک گل به گل دیگر استفاده کنید. گلدانی که برای کاشت فلفل استفاده می‌شود، باید حداقل 20 سانتی‌متر عمق داشته باشد.

کاشت کاهو و سایر سبزیجات سالادی

کاهو رشد سریعی دارد و ریشه‌های آن کم عمق است. بنابراین به ظرف یا گلدان عمیقی نیاز ندارید. اگر فقط برگ‌ها را برش دهید، گیاه به رشد ادامه می‌دهد و چندین بار می‌توانید برگ‌های کاهو را برداشت کنید. گلدانی که برای کاشت کاهو استفاده می‌کنید باید حداقل 10 سانتی متر عمق داشته باشد و آن را با خاک مرطوب پر کنید. بذرهای کاهو را روی سطح خاک قرار دهید و با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. با استفاده از اسپری خاک را مرطوب کنید. جوانه زنی کاهو معمولا یک هفته طول می‌کشد. اجازه دهید اندازه گیاه حداقل 10 تا 15 سانتی‌متر شود، سپس برداشت را شروع کنید. برگ‌های بیرونی را برش دهید و اجازه دهید مرکز گیاه همچنان به رشد خود ادامه دهد.

کاشت کاهو در خانه

کاشت میکروگرین‌ها

کاشت میکروگرین ها

میکروگرین‌ها جوانه‌های کوچک و تازه‌ای هستند که احتمالا بی دردسر ترین سبزیجات برای رشد در داخل خانه هستند. آن‌ها فضا یا زمان زیادی برای رشد نیاز ندارند. میکروگرین‌ها ترکیبی از دانه‌های سبزیجات و گیاهان مختلف مانند چغندر، تربچه، کلم، برگ چغندر و ریحان هستند.
از آنجا که این سبزیجات به صورت نهال‌های کوچک برداشت می‌شوند، به خاک زیادی نیاز ندارند. سینی‌های کم عمق با عمق 5 سانتی متر برای کاشت مناسب هستند. سینی یا ظرف را با خاک پر کنید، آن را مرطوب نمایید و دانه‌ها را روی سطح خاک پراکنده کنید. با لایه خیلی نازکی خاک بذرها را بپوشانید و آن‌ها را به آرامی با دست فشار دهید تا به خوبی با خاک در تماس باشند. خاک را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید خاک خشک شود. در عرض چند روز جوانه‌ها ظاهر می‌شوند. از زمانی که نهال‌ها دو مجموعه برگ حقیقی تشکیل دادند می‌توانید برداشت را شروع کنید. برای بریدن نهال‌ها از قیچی استفاده کنید. گیاه ممکن است باز هم رشد داشته باشد.

کاشت پیازچه

برای کاشت پیازچه می‌توانید از بذر یا پیازچه‌ای که مصرف کرده‌اید، استفاده کنید. زمانی که پیازچه‌ها را مصرف می‌کنید، انتهای آن‌ها را در آب قرار دهید. انتهای پیازچه را در یک ظرف شیشه‌ای بگذارید و به اندازه 3 سانتی‌متر آب در شیشه بریزید. وقتی ریشه‌های پیازچه رشد کردند، آن‌ها را در یک گلدان یا ظرف کوچک حاوی خاک گلدان بکارید و اجازه دهید به رشد ادامه دهند. در صورتی که از انتهای پیازچه‌های مصرف شده برای کاشت استفاده کرده‌اید، شما فقط می‌توانید قسمت‌های سبز را برداشت کنید. 

کاشت پیازچه در خانه

کاشت گوجه‌فرنگی

کاشت گوجه فرنگی در خانه

گوجه فرنگی یک گیاه گرمسیری است که با شروع سرما از بین می‌رود. اگر می‌خواهید در تمام طول سال گوجه فرنگی داشته باشید، می‌توانید آن را در خانه نگه داری کنید. گوجه فرنگی به راحتی با بذر رشد می‌کند. بذرها به سرعت جوانه می‌زنند. بذر گوجه را ابتدا در گلدان‌های کوچک و یا سینی نشا بکارید سپس زمانی که اندازه نهال به 7 تا 10 سانتی‌متر رسید، آن را به گلدان دائمی انتقال دهید. گوجه فرنگی به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در صورتی که نور بیشتر باشد، بهتر است. گلدان مناسب برای کاشت هر نهال گوجه، باید حداقل 30 سانتی‌متر عمق داشته باشد. هر ماه یک بار به گیاه کودهای ارگانیک محلول در آب دهید. بعد از گلدهی، هفته‌ای یک بار به گیاه کود دهید. بعد از گلدهی، باید به گرده افشانی گیاه کمک کنید. در غیر این صورت میوه‌ای روی گیاه شکل نمی‌گیرد. می‌توانید گیاه را تکان دهید یا با استفاده از گوش پاک کن گرده‌ها را از گل‌ها به یکدیگر منتقل کنید. اگر گیاه سنگین بود، می‌توانید در کنار آن داربست یا فنس قرار دهید.  

جوانب مثبت و منفی برای کاشت سبزیجات در خانه

زمانی که سبزیجات را در خانه پرورش می‌دهید، شما می‌توانید تمام جوانب رشد گیاه و محیط آن را کنترل کنید. شما آب و کیفیت خاک را کنترل کرده و حتی گیاهان را به صورت دستی بارور می‌کنید. نکته مهم این است که گیاه در معرض سرما قرار نمی‌گیرد و شما می‌توانید در تمام طول سال آن‌ها را برداشت کنید و در عین حال کیفیت هوای اطراف خود را بهبود می‌دهید. گیاهان دی اکسید کربن را مصرف می‌کنند و اکسیژن تولید می‌نمایند. 
بزرگترین مشکل برای پرورش سبزیجات در خانه، عدم وجود نور و عدم انجام گرده افشانی توسط باد و حشرات است. باد یا گردش هوای کافی و مناسب، برای گرده افشانی و قرار گرفتن دی اکسید کربن در اختیار گیاه حیاتی است. همچنین مهم نیست که سبزیجات را در خانه یا خارج از خانه پرورش می‌دهید، در هر صورت برخی از آفات و بیماری‌های گیاهی می‌توانند گیاهان شما را تهدید کنند. بنابراین باید مواظب این موارد باشید.

کاشت سبزیجات در خانه

نکات مهم برای کاشت سبزیجات در خانه

کاشت سبزیجات در خانه

گلدان‌ها باید به اندازه کافی سوراخ داشته باشند تا زهکشی کافی انجام شود. همچنین گلدان باید عمق کافی داشته باشد. سبزیجاتی که ریشه‌های کوچک دارند در گلدان‌های کم عمق (حتی گلدان‌های با عمق 5 سانتی‌متر) نیز به راحتی رشد می‌کنند. ولی گیاهانی مانند گوجه فرنگی که ریشه‌های بلندی دارند، باید در گلدان‌های با عمق حداقل 30 سانتی متر کاشته شوند. 
برای کاشت سبزیجات در گلدان از خاک‌های سنگین مانند خاک باغچه استفاده نکنید. بهتر است از خاک‌های آماده کاشت حاوی کمپوست، ورمیکولیت یا پرلیت استفاده کنید. خاک باغچه ممکن است حاوی قارچ یا باکتری باشد. در زمستان ممکن است نور کافی در اختیار گیاه قرار نگیرد، بنابراین بهتر است از چراغ‌های مخصوص رشد استفاده کنید.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ