چگونگی کاشت گیاه در خانه

چگونگی رشد گیاهان در خانه
آیا دوست دارید همه ی سبزی ها و گیاهان مورد علاقه خود را در تمام طول سال داشته باشید؟. حتی اگر شما تجربه کمی در رابطه با پرورش گیاهان داشته باشید و یا فضای شما برای کار با گیاهان کم باشد، رشد گیاه در خانه یک راه حل مناسب است که طبیعت را به خانه خود بیاورید و استعداد فوق العاده ای در پرورش گیاهان مورد نیاز نیست. رشد گیاهان در خانه خود بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر از خرید آن ها در فروشگاه های مواد غذایی است. پونه کوهی، موسیر، نعناع، آویشن و رزماری معمولا در خانه رشد می کنند. اگر شما به آشپزی علاقه مند باشید، حتما دوست دارید که سبزیجات تازه در دسترس شما باشد، موسیرهای تازه را برش دهید و آن ها روی سیب زمینی بخارپز شده بریزید و یا مقداری پونه کوهی تازه به سس اسپاگتی مخصوص خود اضافه کنید و... 
برای شروع کار خود، شما باید یک پنجره آفتابی که حداقل 5 ساعت نور در روز دریافت می کند در دسترس داشته باشید. اکثر گیاهان از مدیترانه آمده اند و برای رشد نیاز به نور دارند. برای ایجاد شرایط رشد ایده آل دمای خانه را باید بین 15 تا 21 درجه سانتی گراد نگه داشت. 
شما می توانید کاشت گیاه را با بذر شروع کنید، که آسان تر از خرید نهال آن ها از بازار محصولات کشاورزی یا گلخانه هاست. انواع مختلفی گلدان وجود دارد که می توانید برای کاشت گیاه از آن ها استفاده کنید، ظرف های سفالی طرفداران زیادی دارند. اطمینان حاصل کنید که در ته گلدان سوراخ زهکشی جود داشته باشد تا گیاهان شما فاسد نشوند. یک بشقاب زیر گلدان قرار دهید تا آب اضافه گلدان در آن بریزد. هر گلدانی که انتخاب می کنید باید با توجه به رشد ریشه عمیق باشد. یک گلدان ایده آل 15 تا 30 سانتی متر عمق دارد. شما می توانید چند گیاه متفاوت را در یک ظرف بزرگ کشت دهید یا برای هر بوته یک گلدان 15 سانتی متری انتخاب کنید.  
در هنگام انتخاب خاک برای گیاهان خود مواظب باشید که یک خاک مرغوب و با کیفیت تهیه کنید، بیماری های خاک باعث آسیب به گیاهان می شوند. مراکز باغبانی می توانند در خرید آنچه که نیاز دارید به شما کمک کنند. مطمئن شوید که گلدان سبک وزن است و به خوبی زهکشی می شود. به اندازه 5 تا 7 سانتی متر لایه از خاک گلدان را در ته ظرف بریزید و سپس گیاه خود را به آرامی در آن قرار دهید. گلدان را پر از خاک کنید و خاک اطراف گیاه را محکم فشار دهید.
گیاه خود را با آبیاری بیش از حد از بین نبرید، آب بیش از حد باعث صدمه زدن به ریشه و فاسد شدن آن می شود. گیاه شما در یک ماه با یک محصول مطمئن و بهداشتی بارور می شود. زمانی که گیاهان به اندازه کافی رشد کردند، می توانید از آن ها برای پخت و پز استفاده کنید. 
اگر شما می خواهید در پول خود صرفه جویی کنید به جای خرید نهال گیاه بذر آن را بخرید، که کمی به نگه داری بیشتری نیاز دارد. بذرها را برای اولین بار در یک گلدان ذغالی می کارند. گلدان ذغالی را با مخلوط کاشت پر می کنند و سپس آن را در یک کاسه آب قرار می دهند تا گلدان ذغالی به طور کامل آب از کاسه جذب کند. دانه خود را در عمق کم دفن کنید (حدود 3 یا 4 برابر قطر دانه) . چند بذر از یک گیاه را به طور همزمان در یک گلدان بکارید. گلدان ذغالی را با یک کیسه پلاستیکی کوچک برای شبیه سازی یک گلخانه کوچک پوشش دهید. 
هنگامی که دانه ها جوانه زدند شما می توانید همه گلدان ذغالی را در یک زمین بزرگتر یا یک گلدان بزرگ بکارید. گلدان خود را در یک نقطه آفتابی قرار دهید یا اگر خانه شما  به اندازه کافی نور طبیعی خورشید دریافت نمی کند، گلدان را در زیر نور لامپ قرار دهید. فضای گیاهان باید طوری باشد که به هم فشار وارد نکنند، و آن ها را برای جلوگیری از نوسانات دمایی در نزدیکی دریچه حرارت قرار ندهید. 
در اینجا چند گیاه هستند که برای رشد در داخل خانه مناسب می باشند:
ریحان: رشد ریحان از بذر ساده است اما به نور و درجه حرارت گرم نیاز دارد.
پیازچه: عضوی از خانواده پیاز است و بهتر است که تازه استفاده شود و به نور و درجه حرارت خنک نیاز دارد.
شوید: شویدهای کوتاه را به جای انواع استاندارد که معمولا 1 متر بلند می شوند انتخاب کنید. شما به کشت های پی در پی برای اطمینان از محصول مستمر نیاز دارید .
پونه: به آسانی با بذر رشد می کند و می توان از عطر تازه آن در نوشیدنی و سالاد لذت برد.
پونه کوهی: این گیاه یک عطر و طعم تند و تیز دارد و می تواند از دانه رشد کند.
رزماری: رزماری همیشه به خوبی از دانه رشد نمی کند ، از قلمه و یا گیاه کامل آن برای پرورش استفاده کنید. خاک باید به خوبی زهکشی شود. اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود.
آویشن: بسیاری از انواع آویشن وجود دارد. بذر را به آرامی با خاک بپوشانید . گیاه را تا زمان شکوفایی مرطوب نگه دارید.
 

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ