کاشت کاهو در گلدان

کاهو (به انگلیسی Lettuce)
انواع زیادی از کاهو وجود دارد که به خوبی در گلدان رشد می کنند. کاشت کاهو در گلدان بسیار لذت بخش است، استفاده از کاهوی تازه در ظرف سالاد طعم بهتری به سالاد می دهد. این سبزی برگ دار خوشمزه به آسانی در گلدان رشد می کند زیرا ریشه های آن رشد عمیقی ندارند. با کاشت کاهو در گلدان می توانید مواد غذایی تازه را برای خود به ارمغان آورید.
نام علمی: Lactuca sativa
نوع گیاه: سبزی برگ دار
نیاز به نور: آفتاب کامل (روزانه به 6 ساعت نور یا بیشتر نیاز دارد)
نیاز به آب: خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی نباید خیس شود، برای کاشت کاهو باید از یک خاک با زهکشی خوب باید استفاده کرد.
کود دهی: به دلیل این که کاهو به سرعت رشد می کند فقط به یک یا دوبار کود دهی در طول دوره رشد نیاز دارد. باید از کودهای متعادل استفاده کرد.
دما: کاهو در هوای خنک بهتر رشد می کند. بهترین دما برای رشد کاهو 16 تا 18 درجه سانتی گراد است. زمانی که دما به 23 تا 26 درجه سانتی گراد می رسد کاهو به گل می رود و تولید دانه می کند. برای گرفتن نتایج بهتر، باید کاهو را در ماه های خنک کاشت.
آفات و بیماری ها: شته ها، سوسک و حلزون آفات کاهو هستند. بیماری ها شامل بیماری های قارچی هستند که با آب دهی مناسب بیماری ها به حداقل می رسند. در هنگام آب دهی نباید برگ ها خیس شوند.
کاشت کاهو در گلدان
کاهو از دانه کاشته می شود. کاهو ریشه های کم عمقی تولید می کند و برای کاشت کاهو باید حداقل از یک گلدان یک گالنی که 15 سانتی متر باشد استفاده کرد. خاکی که برای پر کردن گلدان استفاده می شود باید یک خاک غنی با زهکشی خوب باشد. دانه ها را روی خاک گلدان بریزید و آن ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. قبل از کاشت خاک را مرطوب کنید. سعی کنید دانه ها با فاصله 1/5 تا 2/5 سانتی متری از هم قرار بگیرند. گلدان را در یک جای آفتابی قرار دهید، کاهو برای جوانه زدن به نور نیاز دارد. زمانی که کاهوها به 5 سانتی متر رسیدند، آن ها را با فاصله 8 تا 10 سانتی متر از هم تنک کنید و کاهوهایی را که از خاک بیرون آورده اید را در یک گلدان دیگر بکارید یا آن ها را مصرف کنید. 
خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ، خاک خشک باعث می شود کاهو تلخ مزه شود، همچنین باید مواظب بود خاک خیس نشود و فقط باید آن را مرطوب کرد. کاهو در گلدان با سرعت بیشتری نسبت به زمین رشد می کند، به خصوص در آب و هوای گرم. 
اگر هوا گرم باشد باید گلدان کاهو را در سایه قرار داد. بهتر است کاهو در بهار یا پاییز که هوا خنک است کاشته شود. 
با توجه به نوع کاهو و آب و هوای منطقه، برداشت کاهو در 30 تا 60 روز پس از کاشت انجام می شود. بهتر است برگ های کاهو صبح برداشت شوند. برگ ها را با فاصله 3 تا 5 سانتی متری از سطح خاک قطع کنید.
 
کاشت کاهو در گلدان
 
کاشت کاهو در گلدان

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ