کاشت بذر درخت چیکو

 

میوه‌ چیکو به رنگ قهوه‌ای روشن است که یک پوسته‌ی قهوه‌ای روشن اطراف آن را احاطه کرده، ممکن است چنین به نظر نرسد اما این میوه با طعم لذیذش فقدان زیبایی خود را جبران می‌کند. چیکوها مثل هلو شیرین و دارای خصوصیات گرمسیری و بافت کاملا شبیه به گلابی هستند. این میوه‌ها روی درخت‌های بزرگ چیکو که قابل کشت در منزل هم هستند رشد می‌کنند. از کاشت بذر چیکو لذت ببرید، کاشت آن به تهیه، آماده سازی و جوانه‌زنی بذر نیاز دارد.

 

درخت چیکو

 

درخت چیکو

 

چیکو درختانِ میوه‌دارِ همیشه سبزی هستند که بومی آب و هوای گرمسیریِ آمریکای مرکزی از شمال تا مکزیک و از شرق تا کارائیب است. درختان چیکو در آب و هوای سرد خوب رشد نمی‌کنند با اینحال درختان بالغ در صورتی که تغییرات دمایی به طور مداوم اتفاق نیفتد توانایی زنده ماندن در دمای نزدیک به فریز را دارند.
این درختان جوانه‌ی سفت، برگ‌های براق و گل‌های سفید ساده و میوه‌های گرد و شاداب دارند. معمولا درختان چیکوی بالغ دوبار در سال میوه می‌دهند. اولین میوه‌دهی 4 تا 6 ماه پس از گل دادن اتفاق میفتد. 

 

برداشت و جمع آوری بذرها 

 

بذرهای چیکو سفت، سیاه و به اندازه‌ی لوبیا هستند. در مرکز هر میوه به تعداد 3 تا 12 بذر وجود دارند. 
برای برداشت بذرها در ابتدا باید از یک درخت سالم یک میوه‌ی بسیار رسیده را انتخاب کرد. بذرها را از میوه در بیاورید و داخل یک کاسه برای شستشو بریزید سپس پوسته‌ی نرم بذرها و پالپ میوه را شسته و بذر را روی یک حوله خشک کنید. بذرهای چیکو را می‌توان به مدت چند سال در مکان خشک و خنک نگهداری کرد به همین دلیل پرورش چیکو از بذر یکی از راه حال‌های مناسب جهت داشتن میوه‌ی تازه است. همچنین می‌توان بذرهای چیکو را از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی نیز تهیه کرد.

 

جوانه زنی بذر درخت چیکو

 

یک گلدان یا سینی نشا را با خاک گلدان، شن و ماسه و پیت ماس پر کنید. مخلوط را به خوبی آب دهید و یک ساعت صبر کنید تا آب اضافی خارج شود. توجه داشته باشید که خاک همیشه باید مرطوب باشد اما خیس نباشد زیرا باعث فاسد شدن بذر قبل از جوانه‌زنی اش می‌شود. در طول این یک ساعت بذرها را در یک سینی قرار دهید. یک چاقوی تیز و تمیز برداشته و با دقت سمت باریک هر بذر را به طور سطحی ببرید. برش‌‌ها نباید نسبت به پوشش بذر عمیق‌تر باشند. این مرحله ضروری نیست اما اگر به درستی و صحیح انجام شود منجر به جوانه‌زنی سریع‌تر بذر می‌شود.

 

کاشت بذرهای آماده شده 


بذر را در عمق 5/2 سانتی‌متری در خاک قرار دهید. یک راه آسان برای تعیین عمق، فشار دادن بذر به داخل خاک تا بند اول انگشت اشاره است. بذرها را با فاصله 10 سانتی‌متر از هم بکارید. پس از کاشت همه‌ی بذرها جهت خوب پخش شدن خاک روی بذر، ظرف را کمی تکان بدهید. سپس دوباره آب دهید و در یک مکان دور از  نور مستقیم خورشید قرار دهید. بذرهای چیکو در سایه گرم خانه به خوبی رشد می‌کنند.  
 

رشد چیکو 


این درختان گرمسیری بسیار آهسته رشد می‌کند. خاک را مرطوب نگه دارید و گرمای محیط را حفظ کنید و انتظار دیدن جوانه‌ها دو ماه پس از کاشت بذر نداشته باشید. زمانی که اولین جوانه دو برگ تشکیل داد به خاک کود نیتروژن محلول بدهید و سپس گلدان یا سینی نشا را به یک مکان دارای نور صبحگاهی خورشید یا نور فیلتر شده انتقال بدهید. 
زمانی که جوانه 8 تا 10 سانتی‌متر شد به گلدان تعبیه شده برای آن منتقل کنید. با انجام مراقبت‌های مخصوص، این گیاه رشد کرده و ظرف 5 تا 8 سال میوه می‌دهد. 

 

خاک مناسب برای درخت چیکو


درخت چیکو در اکثر خاک‌ها قادر به رشد است و حتی می‌تواند در خاک‌های با مواد مغذی کم نیز رشد کند ولی بهترین رشد را در خاک‌های عمیق، سست، دارای مواد آلی دارد. خاک‌های رسی سبک یا خاک‌های شنی برای کاشت درخت چیکو مناسب هستند. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. درخت چیکو در خاک‌های که زهکشی خوبی ندارند و به اندازه کافی مرطوب نیستند عملکرد خوبی ندارد. این درخت قادر به تحمل شوری خاک نیز می‎باشد.
 

آبیاری درخت چیکو


اگرچه درخت چیکو تحمل خشکسالی را دارد اما آبیاری در فصل خشک باعث افزایش بهره وری می‌شود. 
 

کوددهی به درخت چیکو


درختان تازه کاشته شده به تغذیه کم و مکرر نیاز دارند تا بتوانند به خوبی در خاک تثبیت شوند. کودهای حاوی 6 تا 8 درصد نیتروژن، 2 تا 4 درصد فسفریک اسید و 6 تا 8 درصد پتاس بسیار مناسب هستند. در سال اول، هر دو یا سه ماه یک بار کوددهی باید انجام شود. ابتدا با 100 گرم کود شروع می‌شود و به تدریج به 400 گرم افزایش می‌یابد. بعد از یک سال، دو یا سه بار کوددهی در سال کافی است. 
 

هرس درخت چیکو

درخت چیکو به هرس کمی نیاز دارد.

 

محصولات مرتبط

بذر درخت چیکو

2,800تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ