کاشت و پرورش گیاه سنبل الطیب (علف گربه)

سنبل الطیب یا علف گربه ( به انگلیسی Valerian)

سنبل الطیب ( علف گربه) یک گیاه تند است و به دلیل خواص دارویی که دارد شناخته شده است. سنبل الطیب (علف گربه) یک گیاه مقاوم است که از ریشه و برگ های آن به عنوان آرام بخش استفاده می شود. سنبل الطیب (علف گربه ) را می توان هم از نهال و هم از بذر آن کاشت که می توان هر دو را از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه کرد که معمولا در بخش گیاهان دارویی فروخته می شود. البته بهترین راه برای اطمینان از داشتن  گیاهان سالم در باغ، کاشت سنبل الطیب (علف گربه) از بذر است.

گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

چگونگی کاشت گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

بذرهای گیاه سنبل الطیب را ابتدا در خانه نشا کنید. سعی کنید بذرهایی تهیه کنید که کمتر از یک سال سن دارند. بر خلاف دیگر گیاهان دانه سنبل الطیب را نمی توان مدت زیادی ذخیره کرد، بنابراین بذرها را از یک جای مطمئن تهیه کنید. بذرهای سنبل الطیب را در یک خاک غنی بکارید. چهار تا هشت هفته قبل از این که قصد دارید آن ها را در باغ بکارید، بذرها را در خانه نشا کنید.

به آرامی آب گرم روی خاک بپاشید و سینی نشا را در یک جای آفتابی قرار دهید. چراغ های فلورسنت یا چراغ های مخصوص رشد گیاهان، می توانند به جوانه زنی کمک کنند.

اگر خانه شما تا حدودی سرد است می توانید با استفاده از بسته بندی های پلاستیکی یک محیط گلخانه ای برای سینی بذر گیاه فراهم کنید.

نهال سنبل الطیب را تا زمان تشکیل دومین مجموعه برگ حقیقی، در خانه نگه دارید. قبل از انتقال نهال به زمین، خاک را با کمپوست و کود گیاهی مخلوط کنید. گیاه سنبل الطیب به طور کلی نیاز زیادی به کود ندارد ولی اگر خاک فقیر و ضعیف باشد، قبل از کاشت باید حتما به خاک کود و کمپوست اضافه کرد. PH مناسب برای رشد سنبل الطیب 5/5 تا 7 می باشد. جایی را برای کاشت نهال های سنبل الطیب انتخاب کنید که در روز حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. گیاه سنبل الطیب در سایه جزیی بعد از ظهر مشکلی ندارد. فاصله بین نهال های سنبل الطیب را از هر طرف 90 سانتی متر در نظر بگیرید. سنبل الطیب گیاه بزرگی است، به طوری که نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. اگر گیاهان سنبل الطیبی که می خواهید بکارید تا ارتفاع 1/2 متر بلند می شود، می توانید آن ها را نزدیک تر به هم بکارید.

گیاه سنبل الطیب را در جایی بکارید که بتواند به راحتی بلند شود. برگ ها و ریشه های گیاه سنبل الطیب، بوی ترشیده مانند دارند و بوی گل های آن تقریبا شبیه بوی وانیل است. اگر می خواهید گیاه سنبل الطیب را در بالکن خانه خود نگه دارید، باید قبل از این کار این مساله را بدانید که ممکن است بوی برگ های آن برای شما کمی ناخوشایند باشد. 

برای جلوگیری از خورده شدن نهال های کوچک سنبل الطیب توسط پرندگان، می توانید برای آن ها یک قفس سیمی درست کنید.

کاشت و پرورش گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

گیاه سنبل الطیب برای رشد به مقدار زیادی آب نیاز دارد. خاکی که گیاه سنبل الطیب در آن کاشته می شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. در صورتی که در منطقه شما باران نمی بارد، هر جند روز یک بار خاک را با آب خیس کنید و مقدار زیادی آب به گیاه بدهید.

برداشت گیاه سنبل الطیب (علف گربه)

برای جلوگیری از گسترش بیش از حد گیاه سنبل الطیب و جلوگیری از به دانه رفتن گیاه، گل های آن را بچینید. از گل های گیاه سنبل الطیب می توانید به عنوان دسته گل استفاده کنید. همچنین چیدن گل ها باعث می شود که ریشه ها قوی بمانند و این کار برای زمانی که گیاهان به خواب می روند مفید است.

برای چیدن گل ها از یک چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. گل ها را با مقداری از ساقه بچینید. گیاه سنبل الطیب در اوایل بهار گل می دهد، شما می توانید از هر گیاه، دو یا سه گل برداشت کنید (بستگی به سن گیاه دارد).

برداشت گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

برای برداشت ریشه ها و برگ های دارویی گیاه سنبل الطیب، یک سال کامل صبر کنید. ریشه های بالغ سنبل الطیب را در پاییز برداشت کرده و خشک کنید. چند روز قبل از برداشت ریشه های سنبل الطیب، به گیاه آب ندهید. در این صورت ترکیبات طبیعی گیاه قوی تر می شوند.

گیاهان سنبل الطیب مسن تر را توسط بیل از خاک بیرون آورید و اجاه دهید تا گیاهان جوان تر برای سال آینده رشد کنند. بیل را به صورت عمیق در خاک فرو کنید تا بتوانید تمام ریشه را بیرون آورید. ریشه ها را قبل از این که به خانه بیاورید با آب باغ بشویید. 

برداشت گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

ریشه را به بخش های 1/6 تا 2/5 سانتی متری تقسیم کنید و آن ها را در یک کاسه بخیسانید و سپس با آب کامل بشویید.

خشک کردن گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

ریشه ها را در یک جای خشک و خنک به مدت دو یا سه ماه قرار دهید تا خشک شوند. ریشه ها بوی تندی دارند، بنابراین آن ها را برای خشک کردن در جایی مثل میز آشپزخانه قرار ندهید. جوشانده ریشه سنبل الطیب برای کمک به خواب، مفید است. 

برگ های سنبل الطیب را برای استفاده در چای جدا کنید. از برگ های تمیز و تازه سنبل الطیب به عنوان یک چای آرام بخش استفاده کنید و یا آن ها را خشک کرده و با چای خشک مخلوط کنید.

 

محصولات مرتبط

بذر سنبل الطیب

12,500تومان

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ