آموزش کاشت هندوانه در خانه و مزرعه

هندوانه
هندوانه یکی از سبزیجات میوه ای آبدار و شیرین است که در میان مناطق مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. هندوانه از زمان های قدیم کشت می شده است. بعضی از محققین مرکز اصلی و محل پیدایش هندوانه را  آفریقا و بعضی هندوانه را بومی هندوستان می دانند. هندوانه گیاهی یکساله و علفی است. ساقه های هندوانه خزنده و طویل است و گل های نر و ماده روی یک بوته قرار دارند و همیشه تعداد گل های نر بیشتر از گل های ماده است. هندوانه دارای انواع مختلفی است که از نظر شکل، اندازه، رنگ پوست، رنگ گوشت و اندازه بذر و همچنین طعم و مزه با هم تفاوت دارند.
 
آموزش کاشت هندوانه

شرایط آب و هوایی برای کاشت هندوانه
گیاه هندوانه بیش از خربزه به آفتاب و تابستان طولانی تر نیاز دارد.هندوانه برای رشد و نمو به فصلی با گرمای طولانی نیاز دارد و نسبت به سرما و یخبندان حساس است. بذر هندوانه در دمای 21 تا 32درجه سانتی گراد جوانه می زند، بهترین دما برای جوانه زنی بذر هندوانه 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. هندوانه در آب و هوای گرم و مرطوب هم رشد می کند ولی در شرایط  گرم و مرطوب خطر ابتلا به بیماری های قارچی بیشتر است بنابراین باید به این مساله توجه بیشتری داشت.
خاک مناسب برای رشد هندوانه
بهترین خاک برای کاشت هندوانه زمین شنی رسی است زیرا در این خاک ها می توان محصول زودرس تولید کرد. البته خاک باید از نظر مواد آلی غنی باشد. PH مناسب برای رشد هندوانه 5 تا 8/6 است. از نظر کود، علاوه بر کود حیوانی برای انواع پر محصول مانند چارلستون گری، کود شیمیایی نیز به مقدار 100 تا 120 کیلوگرم ازت خالص، 80 تا 100 کیلوگرم در هکتار اسیدفسفریک و 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار پتاس توصیه می شود.
کاشت هندوانه در خانه
هندوانه باید از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت کاشته شود. کاشت هندوانه به صورت جوی و پشته ای صورت می گیرد. به این صورت که پشته ها را با فاصله 70 تا 120 سانتی متر از یکدیگر و فاصله بوته ها از هم را 50 تا 80 سانتی متر در نظر می گیرند. برای کاشت ابتدا بذرها را به مدت 24 ساعت خیس کرده و سپس بذر را در گودال هایی به عمق 1/5 تا 2/5 سانتی متر قرار می دهند. حذف علف های هرز و دادن کود از عوامل مهم برای به ثمر رسیدن بهتر گیاه می باشد. آبیاری باید به صورت منظم انجام شود و خاک مرطوب نگه داشته شود. برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قارچی، در حین آبیاری سعی کنید برگ‌ها خیس نشوند.
کاشت هندوانه در مزرعه
کشت هنوانه در سطح وسیع به دو صورت کشت آبی و کشت دیمی انجام می شود . باید توجه داشت از آن جا که هندوانه برای رشد به تابستان گرم نیاز دارد، در مناطقی که دارای تابستان کوتاه و معتدل می باشند، 3 یا 4 هفته قبل از شروع فصل گرم، بذر را زیر پلاستیک یا در گلخانه می کارند و یا می توان از انواع هندوانه زودرس در این مناطق استفاده کرد.
بذرکاری هندوانه آبی : بذر هندوانه را 24 ساعت قبل از کاشت خیس کرده و روی پشته ها به فاصله 20 تا 25 سانتی متر و در گودال هایی به عمق 2 تا 3 سانتی متر می کارند. در هر گودال 2 یا 3 بذر کاشته و روی گودال ها را با ماسه می پوشانند.
بذرکاری هندوانه دیم: بذر هندوانه را 24 ساعت قبل از کاشت خیسانده و روی ردیف هایی به فاصله 5/2 تا 3 متر روی پشته ها به فاصله 75 تا 100 سانتی متر در گودال هایی به عمق 2 تا 3 سانتی متر می کارند. سپس روی آن ها را با خاک نرم می پوشانند.
گاهی برای مقاومت در برابر بیماری ها، از پیوند گیاهچه هندوانه بر روی کدو استفاده می شود.
برداشت هندوانه
هندوانه باید در مرحله رسیدگی کامل برداشت شود زیرا میوه فقط در مرحله رسیده کامل، به حداکثر شیرینی و مرغوبیت می رسد.
 

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ