آموزش کاشت سیر

رشد سیر
به جز در مواردی که شما می خواهید بلافاصله کشت سیر را انجام دهید، پیاز سیر را در یک جای سرد و خشک با گردش هوای خوب و با دمای 10 تا 16 درجه سانتی گراد نگه دارید. پیاز سیر را می توان چند هفته قبل از کاشت ذخیره کرد. در یخچال قرار ندهید. جوانه گل سیر را تا زمان کاشت از آن جدا نکنید . اگر نمی خواهید سیر را بلافاصله بکارید آن ها را با این جوانه ها ذخیره کنید. 
سیر را از اولین سرمای منطقه تا اواخر آبان ماه بکارید. هدف  رشد ریشه خوب است اما هیچ رشدی قبل از زمستان وجود ندارد. کاشتن سیر در بهار باعث می شود که اندازه سیرها کوچک شود. 
سیر می تواند بعد از رشد، 7 تا 10 روز بیشتر در زمین باقی بماند. تغییر رنگ غلاف به قهوه ای طبیعی است. زیبایی ظاهری سیر تاثیر چندانی در بهره وری آن ندارد. 
سیر تغذیه سنگینی دارد و برای رشد سیرهای بزرگ به خاک حاصلخیز نیاز است که تمام مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار دهد. آفتاب کامل برای رشد سیر بسیار خوب است. به دلیل این که ترکیب هوموس و زهکشی خوب بسیار مهم است، اضافه کردن کمپوست بهتر است. بهترین PH برای رشد سیر 5.6 تا 7 است.
سیرها را با با فاصله 10 تا 15 سانتی متر بکارید و ردیف های آن ها باید 30 تا 45 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. دانه های سیر را 3 تا 5 سانتی متر درون خاک قرار دهید . خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد . بعد از کاشت، کود گیاهی(چکن، یونجه، کاه و یا برگ) به طور مستقیم به خاک بدهید.
در فصل بهار کود گیاهی ندهید و از کمپوست یا کود کامل استفاده کنید زیرا باعث افزایش محصول می شود. نیازی نیست که در پاییز به خاک کود بدهید، در صورتی که بخواهید در پاییز هم کود بدهید کود گیاهی را پیشنهاد می کنیم.
منطقه را از علف های هرز خالی کنید. سیر نمی تواند با علف های هرز به خوبی رقابت کند.
رطوبت خاک مهم است و باید بر برنامه آب دهی و رطوبت خاک نظارت داشت. زمانی که نزدیک به بلوغ سیر است برای خشک نگه داشتن خاک، برنامه آبیاری باید کم شود. 
سیر جزء خانواده پیاز است و می تواند بیماری ها و آفات مشابه پیاز داشته باشد . برای به حداقل رساندن بیماری و آفات تهیه بذر با کیفیت و نظارت منظم ضروری است.
بلوغ سیر: 
سیر معمولا در اوایل تابستان به بلوغ می رسد. ساقه سختی به شکل میله به سمت بالا رشد خواهد کرد و بلوغ به این شکل خواهد بود. تا وقتی که این ساقه سخت نشده و سبز است آن را قطع کنید و در آشپزی و درست کردن ترشی از آن استفاده کنید. اگر شما این ساقه های جوان را قطع نکنید اندازه سیر شما 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 
زمانی که برگ های پایینی شروع به زرد شدن می کنند قبل از این که رنگ برگ ها قهوه ای شود نشانه بلوغ سیر است. برداشت در تابستان است  ( معمولا از ماه ژوئن تا آگوست  که بستگی به منطقه شما دارد). برداشت را خیلی طولانی نکنید. سیرها را با چنگال بیل زن از خاک بیرون آورید، مراقب باشید به سیرها آسیبی وارد نشود و کبود نشوند. 
بعد از برداشت خشک کردن سیر برای جلوگیری از پوسیدگی در طول ذخیره سازی مهم است. سیرها را در یک جای سایه دار با گردش هوای خوب نگه دارید. برای جلوگیری از خسارت به سیرها، از آفتاب مستقیم و درجه حرارت بالا در تابستان جلوگیری کنید. سیرها را بسته بندی یا خشک کنید. خشک کردن 2 تا 3 هفته طول می کشد، اجازه دهید تا پوست بیرونی خشک شود. سر چند سیر را به هم گره بزنید و آن ها را آویزان کنید یا در یک کیسه مشبک ذخیره کنید. بهترین درجه برای نگه داری طولانی مدت 1 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 65 تا 70 درصد است.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر سیر

8,200تومان

60 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ