کاشت پاپایا در گلدان


چگونگی کاشت پاپایا درگلدان

پاپایا یا کاریکاپاپایا یک گیاه چندساله است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. پاپایا بومی کشورهای گرمسیرآمریکا مانند مکزیک و کالیفرنیا است. این گیاه در کشورهای مختلف مانند آفریقا، هند، فلوریدا، فیلیپین، جزایر کارائیب، تایلند، اندونزی، مالزی، استرالیا و هاوایی به خوبی رشد می‌کند. 


ساختار گیاه پاپایا

 پاپایا یک درخت دارای شاخه‌های کم‌پشت است که تنها یک شاخه آن در حدود 5 تا 10 متررشد می کند. برگ‌ها در بالای تنه محدود می‌شوند. برگ‌ها به قطر 20 تا 40 سانتی‌متر هستند. گل‌های نر دارای پرچم روی گلبرگ‌ها و گل‌های ماده دارای تخمدان در بالا و گلبرگ در پایه هستند. گل‌های پاپایا عطر شیرینی دارند و در شب بازشده و گرده‌افشانی می‌کنند. 

میوه این گیاه بزرگ هستند و20 تا 35 سانتی‌متر قد دارند. میوه‌های پاپایا می‌توانند بصورت معمولی یا به شکل آ‌بمیوه وهمچنین دربستنی‌ها، دسرها، کیک‌ها، سس‌ها، مربا، کوکی‌ها و شکلات‌ها به عنوان طعم دهنده استفاده شوند. 


نام‌های دیگر پاپایا در کشورهای مختلف

 پاپایا واژه‌ای است که بیشترین استفاده را درسراسر جهان دارد و از تاینو به زبان اسپانیایی به پاپایا تبدیل شده است. نام علمی پاپایا کاریکا پاپایا است. جدول زیر نام‌های دیگر پاپایا در کشور‌های جهان را را نشان می‌دهد.

اسپانیا: پاپایا (Papaya)

استرالیا: پاپاو (Papaw)

فرانسه: پاپایه (Papaye)

پرتغال:  ماماو یا آبابایا (Mamao or ababaia)

کوبا: فروتابومبا (Fruta bomba)


گیاهان دوستار پاپایا

 لوبیا، موز، سیب زمینی شیرین، کمفری، گیاهان‌رونده، گل ها، گل‌لادن و دیگر گیاهان نیتروژن‌دار می‌توانند با پاپایا رشد کنند. این گیاهان همدم و محافظ درخت پاپایا ازآفات و بیماری‌های مضر هستند وهمچنین باعث رشد گیاه می‌شوند و حتی باعث رشد سریع میوه‌های خوشمزه پاپایا می‌شوند. 


ارزش غذایی پاپایا

 100 گرم پاپایا حاوی 43 کالری، 11 گرم کربوهیدرات و 8 گرم قند است، حاوی کلسترول آزاد و کم پروتئین است. پاپایا منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D، ویتامین B6 و ویتامین B12 است. 


کاشت بذر پاپایا در گلدان



پرورش پاپایا معمولا با جمع آوری دانه ها از میوه‌هایی که رسیده‌اند انجام می‌شود. روش گام به گام برای پرورش درخت پاپایا از بذر به شرح زیراست:

. یک نوع بذر پاپایا را برای کاشت در گلدان انتخاب کنید.

. یک نوع خاک غنی گلدان آماده کنید.

. آب‌ کافی و نور خورشید را برای گیاه را فراهم کنید.

. پاپایا نیاز به کود خوب N-P-K دارد تا سریعتر رشد کند.

. از کود آلی برای جلوگیری از مشکلات آفات و بیماری استفاده کنید.

. برداشت پاپایا زمانی است که میوه زرد رنگ شده و درمنطقه با آب ‌وهوای معتدل است.

. دانه‌های پاپایا و گلدان‌های مورد نظر را انتخاب کنید

شما می توانید دانه‌های پاپایا را برای رشد در گلدان از گلخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات کشاورزی تهیه کنید. گونه‌های پاپایا براساس اندازه، طعم و مزه و زمان باروری طبقه‌بندی می‌شوند. یک گلدان یا ظرف حدود 40 تا 50 سانتی‌متر را برای کاشت پاپایا انتخاب کنید. انواع پاپایا پاکوتاه برای کاشت در گلدان مناسب هستند.


آماده‌سازی خاک برای کاشت پاپایا

 برای گیاهان گرمسیری مانند پاپایا یک مخلوط خاکی غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید. شما می توانید خاک را با اضافه کردن خاک باغ به کمپوست در نسبت 1: 2 آماده کنید. پاپایا به خوبی در خاک های شنی، شنی و سنگی با pH بین 4.5  تا  8 رشد می‌کند. بهترین  PH برای رشد پاپایا 5/6 تا 7 می باشد. 


آب و نور خورشید مورد نیاز پاپایا

 آبیاری را همیشه تحت نظارت داشته باشید، سطح خاک همیشه باید مرطوب باشد. همانطور که گیاه رشد می‌کند میزان آبیاری باید بطورمرتب انجام شود. برای رشد گیاه نورخورشید را فراموش نکنید. اگر قصد دارید پاپایا را در داخل خانه پرورش دهید مطمئن شوید که گیاه نور مستقیم خورشید را حداقل 6 تا 8 ساعت در روز دریافت می‌کند. 

میوه‌های پاپایا در شرایط آب وهوایی گرم سریع‌تررشد می‌کنند. بهترین دما برای رشد پاپایا 21 تا 32 درجه‌ سانتی‌گراد است. اگر دما کمترازصفر درجه سانتی‌گراد باشد به گیاه آسیب وارد می‌شود. 


کاشت بذر پاپایا

 بذرهای پاپایا را در گلدان بکارید. فواصل کاشت بذرهای پاپایا باید 5 سانتی‌متر باشد. برای این که بذر پاپایا سریع تر جوانه بزند، آن را در یک خاک استریل مانند خاک گلدان حاوی ورمیکولیت بکارید. بذرها را با لایه نازکی خاک بپوشانید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر پاپایا 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. جوانه‌زنی بذر پاپایا در شرایط مناسب 2 تا 3 هفته طول می‌کشد. گونه‌های پاپایا پاکوتاه به ارتفاع 180سانتی‌متر رشد می‌کنند. 



گرده‌افشانی پاپایا

 گرده‌افشانی میوه پاپایا ضروری است. گرده‌ها باید از گله‌های نر به گامت‌های ماده در گیاهان منتقل شوند. گل‌ها نمی‌توانند به تنهایی گرده‌ها را منتقل کنند بنابراین حشراتی مانند زنبور عسل، پروانه‌ها و پرندگان گرده افشانی گل‌های پاپایا را انجام می‌دهند. 


علائم کمبود مواد مغذی در گیاه پاپایا

کمبود تغذیه مشکل اصلی در تمام گیاهان خوراکی است. ممکن است چند دلیل برای مشکلات گیاهان مانند کمبود مواد مغذی، نور خورشید، آبیاری و بافت خاک وجود داشته باشد. کمبود هر کدام از عناصر خاک بر گیاه پاپایا تاثیر می‌گذارند. در زیر تاثیراتی که کمبود عناصر بر گیاه پاپایا دارند بیان شده است: 

کمبود نیتروژن: رشد آهسته گیاه و برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند

کمبود  فسفر: تولید برگ کاهش می‌ابد، برگ مایل به آبی می‌شوند

کمبود پتاسیم: لکه‌های قهوه ای در زیر ساقه ایجاد می‌شود

کمبود منیزیم: ارتفاع گیاه کاهش می‌ابد، برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد می‌شوند


آفات و بیماری‌های پاپایا

آفات: کنه تار عنکبوتی، حشره پولک دار، مگس سفید، مگس میوه

بیماری‌ها: لکه‌های حلقوی پاپایا، لکه‌های برگی باکتریایی، آنتراکنوز، کپک پودری، پوسیدگی


برای جلوگیری ازآفات و بیماری‌ها محلول سولفات آمونیوم را در گیاهان پاپایا اسپری کنید زیرا آفات یا حشرات این محلول را دوست ندارند و از گیاه دور می‌شوند. شما می‌توانید سایر روش‌های آلی را برای غلبه بر این مشکل انتخاب کنید. 


کود مورد نیاز پاپایا

درختان پاپایا برای رشد سریع و رشد میوه به کود نیاز دارند. کودهایی مانند N-P-K (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) در نسبت 10-10-10 یا 14-14-14 برای توسعه ریشه استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید کمپوست آلی، مواد معدنی یا مالچ را به خاک اضافه کنید. 


برداشت پاپایا

زمان برداشت پاپایا زمانی است که میوه زرد شود. پاپایا پس از6 تا 9 ماه بعد از جوانه‌زنی آماده برداشت می‌شود. در مناطق معتدل پس از 9 تا 11 ماه محصول آماده برداشت است. پاپایا را با استفاده از ابزار باغبانی (چاقو یا قیچی تیز) برداشت کنید. اگر شما به موقع محصول را برداشت نکنید پشه‌ها و پرندگان به میوه آسیب می‌رسانند. قبل ازخوردن، میوه پاپایا را در یخچال قرار دهید و تا 2-3 روز نگه‌داری کنید و وقتی نیمی از آن زرد بود میوه قابل خوردن است. 


پیوند پاپایا | آیا می توانیم پاپایا را پیوند بزنیم؟

 پیوند در پاپایا می تواند بین 2 نوع مختلف به منظور ایجاد یک گیاه هیبرید انجام شود. با انجام این کار میوه‌های با طعم بهتر تولید می‌گردد و زمان میوه دهی نیز طولانی تر می‌شود. روش پیوند پاپایا به شرح زیر است:

. زمان مناسب برای پیوند پاپایا را انتخاب کنید زیرا آنها نیاز به مواد مغذی کافی برای رشد دارند.

. قلمه‌ای را انتخاب کنید که یک ساقه جوان از گیاه برای ایجاد برگ و گل دارد.

.گیاهی را انتخاب کنید که سالم است و آماده پیوند باشد.

. با استفاده از چاقو ساقه زیر پیوندک و بالای پیوندک را برش دهید.

. پیوندک و پایه مادری را با یک نوار به یکدیگر ببندید و سپس گیاه را در خاک بکارید.

.آب کافی و نور خورشید را برای رشد گیاه فراهم کنید.




مزایای پاپایا برای سلامتی

 پاپایا یک درمان طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند مشکلات قلبی، سرطان، آترواسکلروز و سلامت گوارشی است.

. افزایش ایمنی: پاپایا سیستم ایمنی شما را در مقابل عفونت‌های مختلف محافظت می‌کند. ویتامین C در پاپایا باعث ایجاد سیستم ایمنی قوی می‌شود.

. آرتروز: آرتروز یک بیماری مرگ بار است و ممکن است برای کسانی که از آن رنج می‌برند به طور قابل توجهی کاهش یابد. خوردن پاپایا برای استخوان‌ها مفید است و خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند مشکل آرتروز را کنترل کند.

. هضم آسان: پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپاین برای درمان مشکلات هضم است. همچنین دارای فیبرو محتوای آب بالا برای جلوگیری از یبوست و تنظیم دستگاه گوارش است. 

. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد: پتاسیم و ویتامین‌های موجود در پاپایا برای مقابله با بیماری‌های قلبی مفید است. افزایش مصرف پتاسیم در رژیم غذایی باعث کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و سایر مشکلات قلب می‌شود.

. کاهش وزن: پاپایا برای افرادی که سعی دراز دست دادن وزن به طور طبیعی دارند مفید است. خوردن پاپایا در صبح یا شب به عنوان میان وعده برای سلامت شما مفید است زیرا احساس سیری می‌کنید و کمتر غذا می‌خورید. همچنین برای ترویج بهبود زخم مفید است و مانع از عفونت در مناطقی که احساس سوزش دارید می‌شود.

.سرطان: ماده‌ای در پاپایا وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد همچنین نقش مهمی در درمان سرطان پروستات و پستان درزنان دارد.


چگونگی مراقبت از درخت پاپایا

. هرس در مورد گیاهان پاپایا مورد نیاز نیست.

. برای حفظ سطوح رطوبت روی سطح خاک مالچ بپاشید.

. کودکان و حیوانات خانگی (سگ‌ها و گربه‌ها) را از ابزار و کودهای مضر دور نگه دارید.

. هنگام خرید آنلاین قبل از کاشت دانه‌ها دستورالعمل‌های مربوط به کاشت بذر را بررسی کنید.

. میوه‌های پاپایا را در صبح زود برداشت کنید و آن را زیرنور خورشید قرار ندهید.

. برای پیوند پاپایا حفظ درجه حرارت، آب و نور خورشید مورد نیازاست.

. اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای حفره‌هایی در پایین برای زهکشی کافی و مرطوب ماندن خاك است.

 


عوارض جانبی خوردن پاپایا چیست؟

مصرف پاپایا در مقادیرزیاد باعث آسیب سیستم مری میشود. هنگامی که آن را روی پوست می‌گذارید لاتکس باعث ایجاد تحریکات شدید و واکنش‌های حساسیتی در برخی افراد می‌شود.


چگونه پاپایا رسیده را انتخاب کنیم؟

به دنبال پاپایا زرد یا کمی سبزرنگ باشید. وقتی که کاملا رسیده باشد میوه به رنگ زرد روشن می‌شود. پوست آن باید صاف باشد و برشی روی پوست آن نباشد.


عمر درخت پاپایا چقدر است؟

 گیاه پاپایا در باد شدید، خشکسالی و در یخبندان زنده نمی‌ماند. پس از 4 تا 5 سال می‌توانید گیاهان را جایگزین کنید . برخی ازگونه‌های پاپایا ممکن است به مدت بیشتری زنده بمانند در غیر اینصورت باید ریشه کن شوند، حتی ممکن است پس از 4 سال احتمال کاهش تولید میوه وجود داشته باشد. شروع کاشت و پرورش پاپایا از دانه در یک گلدان یا ظرف بزرگ امکان پذیر است که میوه‌های آبدار تولید می‌کند و مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد.


محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ