کاشت قلمه درخت افرا

 

قلمه زدن درخت افرا

 Imagem


استفاده از مواد و روش‌های صحیح برای کاشت قلمه درخت افرا، تضمین کننده سلامت درختان بالغ است و همچنین منجر به افزایش مقاومت این درختان در برابر بیماری‌ها و آفات می‌شود. کنترل محیط اطراف قلمه‌ها و دسترسی آن‌ها به مواد مغذی باعث تشویق ریشه‌دهی نیز می‌شود و با دادن هورمون ریشه به آنها، قلمه‎ها تحریک به ایجاد ریشه می‌شوند. مقادیر مساوی از پیت ماس، پرلیت و شن درشت را با هم مخلوط کنید. این بستر کاشت یک محیط رشد مناسب است که زهکشی خوبی هم دارد. تمام مواد را به خوبی میکس کرده و برای پر کردن یک گلدان استفاده کنید یه صورتی که فاصله سطح خاک با لبه گلدان بیشتر از 2/5 سانتی‌متر نباشد.
مابقی گلدان‌ها را هم به همان طریق و با همان خاک پر کنید و برای هر یک قلمه از یک گلدان استفاده کنید. یک درخت افرا دارای جوانه و شاخه‌های سبز و انعطاف پذیر پیدا کنید. قلمه‌ای انتخاب کنید که در قسمت پایینی خود جوانه‌های جدیدی دارد. همچنین از ساقه‌های خراب و آسیب دیده پرهیز کنید. پس از انتخاب ساقه موردنظر، برای جدا کردن قلمه از درخت افرا، از قیچی مخصوص هرس استفاده کنید. بغیر از 2-3 برگ مابقی را از شاخه جدا کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید اوایل تابستان قلمه بزنید.


Imagem


هورمون ریشه‌زایی را در یک کیسه پلاستیکی تمیز بریزید. به وسیله یک چاقوی کوچک، در انتهای هر قلمه دو برش طولی مقابل هم، به اندازه 2/5 سانتی‌متر ایجاد کنید و آن را با آب مرطوب نمایید و نهایتا به عمق 2/5 سانتیمتیر در هورمون ریشه‌زایی قرار دهید. سپس به آرامی هر قلمه را تکان دهید تا هورمون اضافی بریزد.
توسط انگشتتان به اندازه نصف طول یک قلمه، یک سوراخ وسط گلدان ایجاد کنید. نصفه پایینی ساقه را در سوراخ قرار دهید و به آرامی خاک را اطراف آن قرار دهید تا قلمه افرا راست بایستد. این کار را برای هر قلمه تکرار کنید و هر قلمه را در یک گلدان بگذارید.
بعد از کاشت هر قلمه به آن آب دهید به صورتی که خاک مرطوب بنظر برسد. روی هر قلمه یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید تا از تبخیر بیش از اندازه آب جلوگیری شود. هر کیسه‌ی پلاستیکی باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که قلمه را خم نکند.
قلمه‌ها را در محیطی که در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند قرار دهید. دمای اتاق را بین 21 تا 28 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. در دو هفته اول پس از کاشت قلمه‌ها در گلدان، آن‌ها را روزی یک مرتبه آب دهید. در هنگام آب دهی، پلاستیک را بردارید و پس از آب دادن دوباره پلاستیک را روی گلدان قرار دهید. گذاشتن پلاستیک رو گلدان باعث کاهش از دست دادن رطوبت از طریق برگ‌ها می‌شود.
پس از ریشه دار شدن قلمه‌های افرا، کیسه های پلاستیکی را بردارید و گلدان‌ها را به جایی ببرید که در روز نور مستقیم دریافت کنند. به آرامی ساقه را به بالا بکشید و ساختار ریشه را بررسی کنید. اگر ساقه در برابر کشش شما مقاومت کند یعنی ریشه شکل گرفته و آماده ی جابه جایی است. بعد از جابه جا کردن قلمه‌ها، آن‌ها را مرتب آب دهید.


وسایل موردنیاز برای کاشت قلمه درخت افرا


قیچی مخصوص هرس
پیت ماس
پرلیت
شن درشت
گلدان
چاقوی کوچک
هورمون ریشه زنی
کیسه پلاستیکی تمیز
بطری اسپری حاوی آب


نکته


اجازه دهید که قلمه‌های افرا قبل از انتقال به بیرون از خانه، یک فصل کامل در منزل رشد کنند. این امر به توانایی مقاومتِ قلمه‌ها در برابر تغییرات محیطی کمک می‌کند. مکانی که باد شدید ندرد و گیاه نور کافی دریافت می‌کند برای کاشت قلمه انتخاب کنید. هنگام کاشت قلمه در زمین، یک سوراخ در زمین ایجاد کنید. سوراخ باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد که ریشه‌ی قلمه‌ها خم نشود. خاک در قسمت پایینی سوراخ را نرم کنید و به آرامی آب دهید تا ریشه قلمه‌ها پس از انتقال به خاک به آسانی گسترش پیدا کنند.


هشدار


در طول ماه اول که قلمه‌ها در یک گلدان قرار داده شدند به دلیل کوچکی ریشه، فقط آب و مواد مغذی را از منطقه محدودی قادر به جذب می‌باشد. خاک اطراف ساقه باید مرطوب باشد اما خیس نباشد. از قرار دادن قلمه‌ها در معرض مستقیم نور خورشید بیش از 2 یا 3 ساعت در روز در طول دو ماه اول رشد پرهیز کنید تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ