کاشت بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی (Saintpaulia species) یکی از بهترین گل‌های آپارتمانی است که در نور کم رشد می‌کند و گل می‌دهد. در مکان‌هایی که نور طبیعی کافی نیست، این گیاه می‌تواند با موفقیت در زیر نور مصنوعی رشد کند و گل بدهد. تعداد زیادی از واریته‌ها، انواع و رنگ‌ها در دسترس هستند که به راحتی تکثیر می‌شوند و این گیاه را به یک گیاه عالی برای دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است.

گل بنفشه آفریقایی

نور مناسب برای گیاه بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی برای بهترین رشد و گل‌دهی به روزی 8 تا 12 ساعت نور در طول روز نیاز دارد. با این حال، میزان نور کم برای دوره های طولانی نیز رضایت بخش هستند. اغلب، از نظر ظاهری می‌توان گفت که آیا سطح نور رضایت بخش است یا نه. اگر نور بیش از حد کم باشد، برگ‌ها معمولا پررنگ‌تر و کم پشت تر از گیاهانی هستند که میزان نور بیشتری دریافت می‌کنند. اگر نور بسیار کم باشد، گیاهان ممکن است به خوبی رشد کنند، اما گل‌ها ضعیف خواهند شد یا اصلا گل‌دهی انجام نمی‌شود. در چنین مواردی، نور مصنوعی برای ترویج گلدهی مفید است.نور بنفشه آفریقایی

سطوح بیش از حد نور باعث می‌شود برگ‌ها رنگ پریده یا سبز مایل به زرد شوند که کم رنگ تر از حالت معمولی هستند و در برخی از برگ‌ها نقاط تیره‌ای دیده می‌شود که به دلیل سایه انداختن برگ‌ها روی برگ‌های دیگر می‌باشد. در سطوح بالای نور، گیاه رشد آهسته‌ای دارد و متراکم‌تر می‌شود. با این وجود، گرچه ممکن است گل‌دهی به مدت طولانی ادامه پیدا کند ولی در نهایت به دلیل تخریب کلروفیل کاهش می یابد.

طول عمر گیاه و میزان نور بر گل‌دهی و رشد بنفشه آفریقایی موثر است. یک گیاه ممکن است میزان زیادی نور فقط در طول چند ساعت دریافت کنند ولی از کمبود نور رنج ببرد، در حالی که گیاهی که در یک مکان دیگر در طول روز نور با شدت کمتر ولی با مدت زمان بیشتری دریافت می‌کند، نور کامل‌تری به آن می‌رسد. بنفشه آفریقایی در نوری که از سمت شرق می‌تابد عملکرد خوبی دارد. بنفشه آفریقایی نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

بنفشه آفریقایی زمانی که تنها منبع نوری برای آن لامپ فلورسنتی است، با موفقیت رشد می‌کند. اگرچه از لامپ‌های تابان هم می‌توان استفاده کرد ولی لامپ‌های فلورسنتی نتایج بهتری دارند، گرمای کمتری تولید می‌کنند و ارزان‌تر هستند. گیاهانی که زیر لامپ‌های فلورسنتی رشد می‌کنند، باید 12 تا 16 ساعت نور در روز دریافت کنند. این مقدار نور را می‌توان با قرار دادن دو لامپ فلورسنتی 40 واتی در فاصله 30 تا 40 سانتی‌متری در بالای گیاه، فراهم کرد. لامپ‌ها باید با تجهیزات مناسب در بالای گیاه نصب شوند.

دمای مناسب گیاه بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی در دمای شبانه 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد را دارد ولی به طور کلی در دمای 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد رضایت بخشی دارد. دمای هوا در ویرجینیا معمولا بالاتر از 27 درجه سانتی‌گراد است، در دمای بالا به مدت طولانی باعث کاهش رشد و گل‌دهی می‌شود. در هوای گرم، در صورت امکان، گیاه را در یک مکان خنک با تهویه کافی در خانه قرار دهید.

رطوبت مناسب بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی هوای خشک را تحمل می‌کند ولی برای رشد و گل‌دهی به رطوبت بالایی نیاز دارد. میزان رطوبت را می‌توان با قرار دادن گلدان در ظرف‌های فلزی یا پلاستیکی پر از شن و ماسه مرطوب، افزایش داد. مواظب باشید گلدان را به طور مستقیم در ظرف آب نگذارید زیرا باعث پوسیده شدن ریشه می‌شود.

خاک مناسب بنفشه آفریقایی

زهکشی خاک یکی از مهمترین ملاحظات در تهیه یک مخلوط خاکی برای بنفشه آفریقایی است. یک مخلوط عالی از مواد قابل دسترس شامل قسمت‌های مساوی از پیت اسفاگنوم و پرلیت باغبانی یا مخلوط پیت ماس، ورمیکولیت یا پرلیت، برای گیاه بنفشه آفریقایی می‌توان تهیه کرد. در مخلوطی که شامل قسمت‌های مساوی از پیت ماس و پرلیت است، گیاهان می‌توانند به خوبی رشد کنند. مخلوط‌های خاک تجاری بسته بندی شده برای گیاه بنفشه آفریقایی در دسترس هستند اگرچه خیلی غنی هستند ولی آب زیاد و هوای خیلی کمی را در خود نگه می‌دارند. مخلوط‌های خاك باید دارای pH حدود 6 تا 5/6 باشند و برای نتایج بهتر است کمی اسیدی باشند.خاک بنفشه آفریقایی

همیشه قبل از کاشت خاک و گلدان را استریل کنید تا ارگانیسم‌های بیماری‌زا، حشرات، نماتدها و بذرهای علف هرز (در صورت وجود) از بین بروند. اگر از خاک‌های پیشنهاد شده استفاده می‌کنید، فقط باید خاک استریل شود زیرا پیت اسفاگنوم و پرلیت جدید معمولا استریل شده هستند. اغلب مخلوط‌های خاکی آماده شده به صورت تجاری استریلیزه می‌شوند. برچسب روی خاک را همیشه چک کنید. خاک ممکن است با قرار دادن در یک ظرف و گرمادهی در یک اجاق استریل شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، باید خاک را قبل از استریل کردن، مرطوب کرد و سپس خاک به مدت 30 دقیقه در دمای 82 درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.


گلدان مناسب بنفشه آفریقایی

گلدان‌های رسی قدیمی را می‌توان با روش مشابهی که برای خاک استفاده می شود، ضدعفونی کرد. گلدان‌های پلاستیکی را نمی‌توان با حرارت استریل کرد زیرا تحمل دمای بالا را ندارند ولی می‌توان با آب و صابون و یا محلول 10% کلوروکس، آن‌ها را ضدعفونی کرد. از آنجایی که بنفشه‌های آفریقایی دارای ریشه‌های کم عمق هستند بهتر است که گیاهان را در گلدان‌ها یا ظروف کم عمق نگه داشت. عمق گلدان از 10 سانتی‌متر بیشتر نباشد.

آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی

یک برنامه مشخص برای آبیاری بنفشه آفریقایی مطلوب نیست، زیرا با توجه به مخلوط خاک، زهکشی، نور، دما و رطوبتی که گیاه تحت آن رشد می‌کند، فرکانس و مقدار آب مورد نیاز متفاوت است. نوع گلدان مورد استفاده نیز تأثیر مهمی بر میزان آبیاری دارد، زیرا گیاهان در گلدان‌های رسی نیاز به آبیاری بیشتری نسبت به گلدان‌های پلاستیکی دارند زیرا تبخیر در گلدان‌های رسی بیشتر است. گلدان‌های شیشه‌ای تزئینی بدون حفره‌های زهکشی به دلیل عدم زهکشی، به طور کلی رضایت بخش نیستند. به طور کلی، هر زمان که احساس کردید سطح خاک خشک شده است به گیاه آب دهید، در صورتی که قبل از خشک شدن سطح خاک به گیاه آب دهید، باعث پلاسیده شدن گیاه می‌شود. از ریختن آب روی تاج گیاه خودداری کنید زیرا باعث پوسیده شدن تاج گیاه می‌شود. آبیاری بیش از حد شایع‌ترین علت مرگ بنفشه آفریقایی است.

بنفشه آفریقایی را می‌توان از بالا و پایین آبیاری کرد. هنگامی که از بالا به گیاه آب می‌دهید، آب کافی به خاک اضافه کنید تا سطح خاک به طور کامل مرطوب گردد و آب اضافی که از پایین گلدان خارج می‌شود را دور بریزید. آبیاری از پایین ممکن است با قرار دادن گلدان در ظرفی که حدودا 5/2 سانتی‌متر آب در آن است انجام شود. هنگامی که سطح خاک مرطوب شد، گلدان را بیرون بیاورید و آب اضافی را دور بریزید. دمای آب باید با دمای اتاق یکسان یا کمی گرم‌تر باشد تا در صورت تماس آب با برگ‌ها، باعث ایجاد لکه روی برگ نشود. آب‌هایی که دارای فلور و کلر هستند در صورتی که برای مصارف انسان مشکلی نداشته باشند، برای بنفشه آفریقایی نیز مناسب هستند.

کود مناسب برای بنفشه آفریقایی

بسیاری از کودهای کامل محلول در آب حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای گیاهان خانگی و بنفشه آفریقایی فروخته می‌شوند. بهترین راه برای کود دادن به بنفشه آفریقایی، اعمال کود از بالا به صورت آبیاری به گیاه است. محلول کود را از بالا به گیاه بدهید و سپس آب اضافی که از پایین گلدان خارج می‌شود را دور بریزید. میزان رشد و رنگ گیاه، اغلب نیاز به کود را نشان می‌دهد. از دست دادن تدریجی رنگ برگ همراه با کاهش رشد معمولا نشان می‌دهد که کود لازم است. اگر در این مورد که گیاه به کود نیاز دارد، تردید دارید، یک یا دو بار به گیاه کود بدهید سپس 10 روز صبر کنید و عکس العمل گیاه را ببینید. اگر رشد گیاه بیشتر شد و رنگ آن‌ها تیره‌تر شد به بقیه گیاهان نیز کود بدهید.

تکثیر بنفشه آفریقایی با برگ

بنفشه آفریقایی را می‌توان به راحتی با برش برگ تکثیر کرد و برای رسیدن به گل‌دهی، گیاهان به 6 تا 9 ماه زمان نیاز دارند. برگ‌های سالم و محکم برای این کار مناسب هستند. کل برگ را با دمبرگ (ساقه برگ) با برش آن در ساقه گیاه بردارید، و تقریبا دمبرگ را به حدود 5/2 تا 4 سانتی‌متر برش دهید. ترکیبی از قسمت‌های مساوی ورمیکولیت و شن و ماسه یک بستر کاشت ایده‌آل برای بنفشه آفریقایی است. با استفاده از یک مداد یا ابزار مشابه، یک سوراخ در بستر کاشت ایجاد کنید و دمبرگ را درون سوراخ قرار دهید. در شرایط خوب ریشه‌ها در عرض 3 تا 4 هفته ظاهر می‌شوند و برگ‌ها نیز 3 تا 4 هفته بعد از تشکیل ریشه در گیاه به وجود می‌آیند.

بیماری‌ها و آفات گیاه بنفشه آفریقایی

بیماری‌های گل بنفشه آفریقایی

پوسیدگی تاج و ریشه: یکی از جدی‌ترین مشکلات قارچی بنفشه آفریقایی زمانی است که تاج و ریشه گیاه نرم می‌شود. برگ‌های قدیمی تر می‌افتند و برگ‌های جدیدی که در مرکز گیاه ظاهر می‌شوند سیاه می‌شوند و می‌میرند. قارچ‌های Pythium و Phytophthora می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند به خصوص زمانی که گیاه بیش از حد آبیاری می‌شود، یا خاک زهکشی ضعیفی دارد و یا زمانی که گیاه خیلی عمیق کاشته می‌شود. هر یک از این شرایط می‌توانند به پوسیدگی تاج و ریشه کمک کنند.

پیشگیری و درمان: با استفاده از خاک استریل و گلدان تمیز در هنگام کاشت، از ظهور بیماری جلوگیری می‌شود. بنفشه آفریقایی را خیلی عمیق نکارید. گیاهانی که به شدت آسیب دیده‌اند را دور بیاندازید.

سوختگی بوتریتیس: این بیماری توسط قارچ Botrytis cinerea ایجاد می‌شود و به صورت ضایعات خیس در زیر برگ ایجاد می‌شود. برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌ها سوخته به نظر می‌رسند و رنگ آن‌ها قهوه‌ای تیره مایل به خاکستری می‌شود و روی سطح این قسمت‌ها پوشش‌های کرکی به وجود می‌آید.

پیشگیری و درمان: همه قسمت‌های بیمار و مرده گیاه را حذف کنید. گردش هوا را بهتر کنید و از خیس شدن برگ‌ها و گل‌ها خودداری نمایید. در صورت بروز این بیماری، آفات نیز به سمت گیاه جذب می‌شوند بنابراین مواظب آفات نیز باشید.

حشرات و آفات بنفشه آفریقایی

کنه عنکبوتی سیکلامن ( Cyclamen Mites ): کنه عنکبوتی حشره نیست بلکه بیشتر به عنکبوت شبیه است. این آفت یکی از جدی ترین آفات بنفشه‌های آفریقایی می‌باشد. آن‌ها بسیار کوچک هستند (25/0 میلی‌متر) و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. به طور معمول آسیب به گیاهان، اولین نشانه حضور آنهاست. آن‌ها از قسمت‌های جدید گیاه تغذیه می‌کنند (به عنوان مثال برگ‌های جدید در مرکز گیاه). علائم ممکن است شامل: از رشد باز ماندن شدید برگ در مرکز گیاه و گاهی اوقات با تورم برگ دیده شوند. برگ‌های جدید اغلب بسیار کرکی هستند و باعث می‌شوند که خاکستری به نظر بیایند. جوانه‌های گل ممکن است از رشد باز بمانند و یا حتی قادر به باز شدن نیستند.

کنه عنکبوتی سیکلامن در رطوبت بالا (80 تا 90 درصد) و دمای 15 درجه سانتی‌گراد به سرعت گسترش پیدا می‌کنند. این حشره بیشتر در تاج گیاه یا قسمتی که ساقه به برگ متصل می‌شود قرار می‌گیرد و به همین ترتیب آسیب در گیاه معمولا از این ناحیه شروع می‌شود. کنه عنکبوتی شیره گیاه را می‌مکد. در طی تغذیه، آن‌ها یک ماده سمی تولید می‌کنند که الگوهای رشد طبیعی را مختل می‌کند. در هجوم سنگین این حشره، جوانه‌های برگ و گل می‌میرند. اگر نادیده گرفته شود، کل گیاه و یا مرکز گیاه ممکن است از بین برود. حتی پس از کنترل عفونت، بعضی از علائم باقی می‌مانند. بازگشت به ظاهر طبیعی نیاز به زمان و هرس تدریجی برگ‌های آسیب دیده دارد.

پیشگیری و کنترل: بین گیاهان فاصله بگذارید به گونه‌ای که کنه عنکبوتی نتواند به گیاهان دیگر راه یابد. همچنین مراقب باشید قبل از کار با گیاهان غیر آلوده، گیاهان آلوده را لمس نکنید. گیاهان آلوده را جدا کنید. گیاهانی که به شدت آسیب دیده‌اند باید دور انداخته شوند. گلدان‌ها باید با محلول سفید کننده و آب (به نسبت 1 به 10 ) ضدعفونی شوند و سپس مجدداً مورد استفاده قرار بگیرند.

برای گیاهان با ارزش از اسپری کنه کش گیاهان خانگی استفاده کنید. گیاه را در دمای ملایم خارج از خانه بگذارید و روی گیاه صابون حشره کش اسپری کنید، یا از محصولات حاوی سولفور یا تئوفلووالینات استفاده نمایید. دو یا سه اسپری در فواصل سه روزه ممکن است برای کنترل آفت مورد نیاز باشد.

شپشک آرد آلود ( Mealybugs ): چندین نوع از این آفت به بنفشه آفریقایی آسیب می‌رساند که عبارتند از: citrus mealybug و Comstock mealybug. شپشک آرد آلو حدودا 6 میلی‌متر است آن‌ها بدن نرمی دارند که با کرک‌های سفید پوشیده شده‌اند که باعث می‌شوند شبیه پنبه به نظر برسند. آن‌ها در برگ‌ها، ساقه‌ها و در برگ‌های کوچک قرار دارند. این حشره با مکیدن شیره گیاه تغذیه می‌کند. تغذیه آن‌ها سبب ایجاد برگ‌های کوچک و کج می‌شود. آلودگی شدید می‌تواند باعث مرگ برگ و گیاه شود. وقتی آن‌ها غذا می‌خورند، عسلک (یک ماده شیرین) دفع می‌کنند که برگ را پوشش می‌دهد و آن را چسبناک می‌کند.

پیشگیری و کنترل: از آوردن گیاهان آلوده به این آفت به خانه جلوگیری کنید و زمانی که یک گیاه جدید به خانه می‌آورید آن را به دقت بررسی کنید که به این آفت آلوده نباشد. این آفت را می‌توان با استفاده از یک سواپ پنبه‌ای آغشته به الکل حذف کرد. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

کنترل آفت در هجوم سنگین، سخت تر است. پوشش کرکی سفید، حشرات بزرگسال را از حشره کش محافظت می‌کند. اما شپشک‌های نابالغ حساس هستند. اسپری‌های حشره کش خانگی مانند صابون‌های حشره کش و پریترین‌ها برای از بین بردن شپشک آرد آلود مناسب هستند اما اسپری‌های acetamiprid، cyfluthrin, imidacloprid یا permethrinتاثیر بیشتری دارند. برای اسپری کردن، گیاه را در دمای ملایم در خارج از خانه قرار دهید. دو یا سه اسپری در فواصل سه روزه ممکن است مورد نیاز باشد.

مشکلات بنفشه آفریقایی

عدم موفقیت در گل‌دهی: جوانه‌های گل بنفش آفریقایی ممکن است نتوانند باز شوند، رنگ آن‌ها قهوه‌ای می‌شود و می‌افتند. شرایط محیطی نامطلوب مثل دمای پایین، تهویه ضعیف خاک، خاک بیش از حد مرطوب و یا هوای بیش از حد خشک، باعث عدم موفقیت در گل‌دهی می‌شود. در صورتی که شکوفه‌ها در معرض بخار پخت و پز باشند نیز می‌افتند.

پوسیدگی دمبرگ: علائم پوسیدگی دم برگ شامل ایجاد لکه‌های زرد مایل به قهوه‌ای می‌شود و جایی به وجود می‌آید که ساقه‌ی برگ با گلدان در تماس باشد. این یک بیماری نیست، بلکه زمانی ایجاد می‌شود که نمک‌های کود در لبه گلدان و سطح خاک تجمع پیدا کنند. از دادن کود بیش از حد پرهیز کنید، همچنین از آبی برای آبیاری استفاده نمایید که نمک نداشته باشد. قرار دادن نوار در لبه گلدان این مشکل را برطرف می‌کند. با شستن ظرف با مقدار زیادی آب شیرین، نمک‌های باقی مانده در خاک را از بین ببرید.

لکه‌های آب: حلقه‌های زرد یا سفید و ایجاد خط در برگ‌های بنفشه آفریقایی می‌توانند از طریق تماس با آب سرد ایجاد شوند. برای جلوگیری از این مشکل، از خیس شدن برگ‌ها جلوگیری کنید.


فیلم رشد گل بنفشه آفریقایی از قلمه تا گلدهی:

عوض کردن گلدان بنفشه آفریقایی

اگر گیاه بنفشه آفریقایی بیش از 6 ماه در یک گلدان بوده است وقت آن رسیده که گلدان عوض شود. بهترین زمان برای انجام این کار زمانی است که لازم باشد. منتظر نمانید تا گل‌دهی در گیاه بنفشه آفریقایی متوقف شود. با مواقبت خوب، گل‌دهی متوقف نمی‌شود.

انتظار بیش از حد فقط کار را دشوارتر می‌کند. اگر تعویض گلدان به درستی انجام شود بنفشه آفریقایی دوباره رشد خواهد کرد و گل می‌دهد. ابتدا تمام برگ‌ها و شکوفه‌های سالم و جدید را از گیاه جدا کنید. گیاه را از گلدان بیرون بکشید. این کار برای گیاهانی که سیستم ریشه کاملی دارند بسیار آسان است.

به آرامی ریشه‌ها و خاک‌های قدیمی را جدا کنید. یک قاعده کلی این است: اندازه سیستم ریشه در زیر خاک باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند از برگ‌های بالای خاک پشتیبانی کند. از آنجایی که حدود نیمی از برگ‌ها را حذف کرده ایم، می‌توانیم حدود نیمی از ریشه‌ها را نیز حذف کنیم. نگران نباشید، ما می‌خواهیم رشد ریشه‌های جدید و برگ‌های تازه را تشویق کنیم.

از یک گلدان تمیز استفاده کنید (یک گلدان 10 سانتی‌متری برای بنفشه آفریقایی کافی است). کف گلدان را با خاک تازه پر کنید. سپس گیاه بنفشه آفریقایی را روی خاک قرار دهید. گیاه را به صورت کج به یک سمت نگه دارید و خاک بریزید سپس گلدان را بچرخانید و گیاه را به سمت مخالف کج کنید و در آن سمت نیز خاک بریزید و به اندازه‌ای خاک اضافه کنید تا گلدان پر شود. هنگامی که انجام شد، به نظر می‌رسد گیاه بنفشه آفریقایی روی یک تپه کوچک با خاک سست در حال استراحت است. سپس با دست خاک را فشار دهید تا سطح خاک صاف شود.

تعویض گلدان بنفشه آفریقایی (تصویری):

تعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقاییتعویض گلدان بنفشه آفریقایی

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ