چگونگی کوددهی به گیاه میوه اژدها

میوه اژدها (Hylocereus undatus) یک میوه نسبتا جدید است که برای کاشت در مناطقی که زمستان های سردی ندارند مناسب می‌باشد. گیاه میوه اژدها یک نوع کاکتوس است که بومی مکزیک و جنوب و مرکز آمریکا می‌باشد. این گیاه دارای ساقه های برگ مانند است، گل ها بزرگ و سفید رنگ هستند که در شب باز می‌شوند. میوه در رنگ های قرمز، صورتی، زرد و ... می‌باشند که درون آن ها خمیری شکل است و دارای دانه های ریز می‌باشند. میوه ها بسیار خوشمزه هستند و طعم شیرینی دارند. این گیاه در مناطقی که دمای هوا درزمستان 1- تا 10 درجه سانتی گراد قادر به رشد در خارج از خانه می‌باشد، در مناطق سردتر می‌توان گیاه میوه اژدها را در خانه یا گلخانه نگه داری کرد. گیاه میوه اژدها می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند ولی می‌توان آن را هرس کرد و گیاه را در اندازه کوچک تر نگه داشت. در صورتی که گیاه میوه اژدها برای تولید میوه کاشته می‌شود به کود، فضای زیاد و یک داربست قوی نیاز دارد ولی در صورتی که به عنوان یک گیاه زینتی کاشته می‌شود به کود کمتری نیاز دارد.
کوددهی به درخت میوه اژدها
گیاهان یک ساله
از کودهای معدنی حاوی پتاسیم، نیتروژن و فسفر استفاده کنید. می‌توانید این کودها را با کودهای آهسته رهش ارگانیک مانند کودهای یک ساله یا کمپوست مخلوط کنید. به گیاه تازه کاشته شده در طول ماه اول کود ندهید. بعد از یک ماه به هر گیاه 100 گرم کود NPK 6-6-6 یا 9-3-8 بدهید. کوددهی را هر دو ماه یک بار از اوایل بهار تا اوایل پاییز (زمانی که رشد متوقف می‌شود) انجام دهید. کود را به طور مساوی در اطراف گیاه پراکنده کنید و آن را 10 سانتی متر دورتر از ساقه گیاه روی خاک اضافه نمایید. سپس به طور کامل به گیاه آب دهید. در تابستان نیز 1.5 تا دو کیلو کمپوست در اطراف گیاه اضافه نمایید، کمپوست را هم با فاصله 10 سانتی متری از ساقه گیاه روی زمین بریزید.
گیاهان دو ساله و سه ساله
بعد از این که گیاه به مدت یک سال در زمین قرار گرفت، ریشه گیاه میوه اژدها به خوبی در خاک تثبیت می‌شود و در دریافت مواد مغذی از خاک توانایی بیشتری دارد. در سال دوم گیاه رشد سریع تری دارد و به کود بیشتری نیاز دارد. هر دوماه یک بار از اوایل بهار تا پاییز به هر گیاه 160 گرم از کودی که گفته شد دهید. میزان کمپوست را به 2.5 کیلو افزایش دهید.
گیاهان چهار ساله و بیشتر
برای گیاهان چهارساله یا بیشتر، 3 یا 4 بار در طول فصل رشد به هر گیاه 200 تا 300 گرم کود ارگانیک دهید. یک بار در بهار و یک بار در تابستان، هر بار دو کیلو کمپوست نیز در اطراف گیاه اضافه کنید.
گیاه میوه اژدها به عنوان گیاه زینتی
زمانی که گیاه میوه اژدها به عنوان یک گیاه زینتی کاشته می‌شود به کود زیادی نیاز ندارد. گیاهان در این صورت خشکی را بیشتر تحمل می‌کنند، رشد آن ها آهسته تر است و کمتر به هرس نیاز دارند. یک بار در اوایل بهار و یک بار بعد از گل دهی به گیاه کود دهید. از یک کود محلول در آب، مانند کود NPK 20-20-20 استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری کود را با 4 لیتر آب مخلوط کنید و آن را به اندازه ای در اطراف گیاه اضافه کنید که منطقه ریشه خیس شود. مواظب باشید کود با گیاه برخورد نکند.

میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ