کوددهی هویج

برنامه کودی هویج

کوددهی هویج

کود تقویتی هویج

هویج از گیاهانی است که حتی افراد مبتدی و تازه کار هم می‌توانند آن را پرورش دهند. هویج از پر کاربردترین گیاهان است و به صورت خام یا پخته شده در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرشار از ویتامین A می‌باشد و به راحتی در آفتاب کامل رشد می‌کند. هویج به راحتی در زمین یا گلدان کاشته می‌شود. مانند سیب زمینی، تربچه و دیگر سبزیجات ریشه‌ای، قسمت خوراکی هویج هم در خاک رشد می‌کند بنابراین وجود مواد مغذی کافی در خاک، اولین نکته مهم برای کاشت هویح است. با داشتن خاک غنی و سبک و کوددهی به موقع، می‌توانید طی 70 تا 80 روز هویج را برداشت کنید.

نحوه کوددهی هویج

کوددهی هویج

1 – محلی که قصد کاشت هویج را دارید را به عمق 20 تا 30 سانتی متر شخم بزنید تا بافت خاک نرم شود. خاک باید سبک بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. هویج در خاک‌های سنگین عملکرد خوبی ندارد. سپس کود NPK 10-10-10 را به صورت ردیفی روی خاک بریزید. برای هر سه متر یک فنجان کود کافی است. هویج را در آفتاب کامل بکارید. این گیاه به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. 
2 – با استفاده از چنگک باغبانی کود را با 10 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. کود را به صورت مساوی در خاک پخش کنید. در صورتی که در یک قسمت مقدار بیشتری کود وجود داشته باشد ممکن است در هنگام رشد هویج به آن آسیب وارد شود.
3 – بذرهای هویج را در ردیف‌های مورد نظر بکارید. بذر هویج معمولا یک تا دو هفته بعد از کاشت جوانه می‌زند. منتظر بمانید تا اندازه نهال‌های هویج به 10 سانتی متر برسد.
4 – بعد از اینکه نهال‌های هویج به اندازه 10 سانتی متر بزرگ شدند دوباره از کود 10-10-10 استفاده کنید. این بار برای هر 3 متر دو قاشق غذاخوری کود کافی است. کود را در ردیف‌هایی که هویج‌ها کاشته شده اند روی خاک بریزید. به آرامی با دست کود را روی خاک بکشید تا دانه‌های کود با خاک مخلوط شود. نیازی نیست با چنگک کود را با خاک مخلوط کنید زیرا ممکن به گیاه آسیب وارد شود.
5 – زمانی که اندازه نهال‌های هویج به 15 تا 20 سانتی متر رسید، رنگ بالاترین برگ‌ها را بررسی کنید. اگر رنگ برگ‌ها سبز پر رنگ بود به کود نیاز ندارند. در صورتی که رنگ برگ‌ها سبز کم رنگ بود، در هر ردیف (در هر سه متر) یک قاشق غذاخوری کود 10-10-10 اضافه نمایید و دوباره با دست روی خاک بکشید تا با خاک مخلوط شود. در حین استفاده و کار با کود از دستکش استفاده نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ